Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
DSC_8954_zpsciw9nzdh.jpg

Mjölken är vit! :nailbiting:
Vet kommer ut ikväll om det inte hänt något under dagen.
 
Varenda litet tecken har försvunnit på bägge stona nu så på måndag vet jag vem som ringer Helsingborg... :devil: Hoppas på iaf en midsommarfölis här i tråden :)

Nu vet ju jag att du skojar, men med avseende på att det finns en massa orutinerade människor som faktiskt kan tro att du menar allvar - så vill jag bara kommentera att kejsasnitt på häst är *verkligen* inget att rekommendera.
 
Nu vet ju jag att du skojar, men med avseende på att det finns en massa orutinerade människor som faktiskt kan tro att du menar allvar - så vill jag bara kommentera att kejsasnitt på häst är *verkligen* inget att rekommendera.
Men gode tid... Finns det verkligen nån som skulle kunna tro att jag menar allvar?
 
Men gode tid... Finns det verkligen nån som skulle kunna tro att jag menar allvar?

Jag misstänker att det kan vara så med avseende på vad man kan läsa på detta forumet (och andra öppna forum om hästavel) det var enbart därför jag skrev inlägget - jag VET ju att du skojade och att det fanns smajlisar
 
Kejsarsnitt på häst förutom i extrema nödfall med avsikt att rädda liv existerar förhoppningsvis(!!) inte, framför allt hoppas jag inte att det finns en enda veterinär vid sina sinnens fulla bruk som tillämpar det.

Att snitta en häst som har gått 322 dygn utan komplikationer när normal gestationslängd är 335 dagar är så absurt i min värld så det finns liksom inte, därav mitt (plumpa) skämt.

Förhoppningsvis är detta inlägget tydligt nog för att beskriva att jag alltså inte förespråkar kejsarsnitt på häst, i fall någon specifikt undrar över detta.
 
Hur går det, hänt något mer sen sista statusen? :D

Lämnade hon inne i två timmar med kameraövervakning, gick ut och titta till henne och då ville hon ut så jag släppte ut henne. Just nu spelar det ingen roll om hon fölar inne eller ute bara den kommer någon gång!! Går runt i hagen och lyfter svansen högt och åt sidan så förhoppningsvis dröjer det inte länge. Jag har lagt ut halm på henne favoritställe om hon inte fölar i lösdriften.

Men jag föredrar att hon fölar inne då jag är själv hemma till ikväll...
 
Idag (dygn 340) är bebis beräknad! Tror dock det dröjer några (flera) dagar till, alla tecken vi såg häromdagen lyser med sin frånvaro. Misstänker att det vi har sett tidigare bara har varit förvärkar, men idag tror jag i alla fall att hon fyllt liite mer juver under dagen.
Blir väl till att vackert vänta, jag som hoppades på ett tidigt stoföl :(
 
Det är så spännande att stalka den här tråden! :D Här är det dags snart för mitt betessällskap också, ett islandssto. :) Hon är dock inte ett dugg tjock och har bara taxöron till tuttar... Enligt ägaren var det samma sak sist hon fölade (tre år sen) och vips stod det ett föl i hagen och plötsligt fanns det både juver och mjölk. Lurigt värre! Både valacken och min som redan har fölat ser mer dräktiga ut än henne. :o

Hon har betett sig lite knepigt ett par dagar nu och mest stått alldeles still på samma fläck. From inatt får hon komma in med kameraövervakning så ägaren kan kolla henne hemifrån. Spännande! :)
 
Då kan ju jag sova tryggt i några veckor till om så är fallet. :p Min lilla hade fått tillbaka sina bullar framför juvret igår kväll. Tyckte så synd om henne för hon hade svettats under dagen såg jag. Den svarta står inne om dagarna men det är ett öde värre än döden enligt Catja, och jag vill inte stressa henne i onödan så hon får stå ute. Hon stod under ett träd hela dagen istället och tryckte. Nu när hon är så tung håller hon sig undan från de andra, hon som har varit så tuff och kaxig innan. Man riktigt ser på henne hur jobbigt allt är.
 
Nu ska jag skriva hur det gick till!

Veterinären kom ut vid 19.30 på lördagen och kollade igenom stoet då jag var lite orolig då hon haft värkar så länge och inte ätit på 24 timmar. Veterinären kände på henne och kände fölet buffa men var inte nog öppen och låg för långt ner. Men hon trodde hon skulle föla under natten annars skulle vi höras på morgonen igen.

Hehe pyttsan... Släppte ut henne för att hon skulle få röra på sig. Typ 20 min efter veterinären åkt lägger hon sig mot väggen i lösdriften och krystar! Hinner precis dit för att se vattnets gå och en hov sticka ut. Tyvärr baken mot väggen så vi fick dra upp henne och när hon liks var uppe tog vi in henne till stallet. La sig ner och när hon krystat ut huvudet swooshade resten ut, ingen paus för höft eller bog. När det är sjätte fölet går det lite lättare verkar det som :D

Fölet vild och lite tjurig redan... :o Nu fortsätter vi i föltråden :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
993
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 253
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 392
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp