Dräktiga ston 2021/2022

Var på 90 dygnskoll igår och min är fortfarande dräktig! Så skönt efter allt strul att få henne ta sig då hon hade infektion i livmodern. Alltid nervöst även om hon känts dräktig i beteende :) ! Nu klurar jag hur tänka ang ev fosterförsäkring. Stoet har if och jag vill nog gärna fortsätta med det bolaget men attans så dyrr det va.
Men även om det var ett ganska dyr t projekt känns det som mest primärt att ha råd med ev komplikationsvård .. tror jag:crazy:
 
Var på 90 dygnskoll igår och min är fortfarande dräktig! Så skönt efter allt strul att få henne ta sig då hon hade infektion i livmodern. Alltid nervöst även om hon känts dräktig i beteende :) ! Nu klurar jag hur tänka ang ev fosterförsäkring. Stoet har if och jag vill nog gärna fortsätta med det bolaget men attans så dyrr det va.
Men även om det var ett ganska dyr t projekt känns det som mest primärt att ha råd med ev komplikationsvård .. tror jag:crazy:

Tror jag betalar 20 eller 25% av försäkringssumman för fosterförsäkring i Agria. Sjukt dyrt, men skönt att ha när jag fick åka in till klinik med 5 dagar gammalt föl i våras, och särskilt som de blev kvar där i nästan två veckor...
 
Tror jag betalar 20 eller 25% av försäkringssumman för fosterförsäkring i Agria. Sjukt dyrt, men skönt att ha när jag fick åka in till klinik med 5 dagar gammalt föl i våras, och särskilt som de blev kvar där i nästan två veckor...
Jag tog ett belopp på 40’ vilket inte alls motsvarar omkostnader mm men ändå kostade det ca 5000.. jag kan ju be dom räkna på ett betydligt lägre belopp för som jag skrev och precis det du bittert fått erfara vill jag ju vara garderad för vet vård OM något händer. Agria har väl ganska bra foster och föl försäkringar med dolda fel osv..
Jag får klura lite till..
 
Jag tog ett belopp på 40’ vilket inte alls motsvarar omkostnader mm men ändå kostade det ca 5000.. jag kan ju be dom räkna på ett betydligt lägre belopp för som jag skrev och precis det du bittert fått erfara vill jag ju vara garderad för vet vård OM något händer. Agria har väl ganska bra foster och föl försäkringar med dolda fel osv..
Jag får klura lite till..
Tog du 40 i livvärde eller veterinärvård? Du vet det säkert men eftersom ämnet är uppe så skriver jag lite allmänt. 😊 Fosterförsäkring täcker bara de omkostnader du har haft för tillverkningen av fölet. Dvs språng, ev 90 dygnsavgift, seminavgift, eventuella behandlingar, tror de täcker sprutor mot abortvirus med. Jag tecknade på min för 19 000;- nu eftersom min har levande föl. Just vid kastning kan försäkringsbolaget vilja se dräktighetsintyg och att försäkringsbeloppet kan styrkas med fakturor.
 
Nytt sto anländer på söndag med lastbil. Hon får gå i karantänhage i ett par veckor här medan träckprov tas osv. Jag tänkte börja stödfodra så smått, mina går fortfarande på bara gräs och är ändå smällfeta så det har varit ett billigt år så här långt.

Det nya stoet har gått med hingst fram till i april enligt uppgift och kan därför vara dräktig så det blir ett litet projekt att få till en dräktighetsundersökning inom en vettig framtid då hon varit helt ohanterad fram tills i våras... Är hon inte dräktig ska hon börja utbildas så smått är tanken så jag vill få till en rörelsecheck och tandkoll i samma veva.
 
Nytt sto anländer på söndag med lastbil. Hon får gå i karantänhage i ett par veckor här medan träckprov tas osv. Jag tänkte börja stödfodra så smått, mina går fortfarande på bara gräs och är ändå smällfeta så det har varit ett billigt år så här långt.

Det nya stoet har gått med hingst fram till i april enligt uppgift och kan därför vara dräktig så det blir ett litet projekt att få till en dräktighetsundersökning inom en vettig framtid då hon varit helt ohanterad fram tills i våras... Är hon inte dräktig ska hon börja utbildas så smått är tanken så jag vill få till en rörelsecheck och tandkoll i samma veva.

Men du kan ju inte berätta om ett nytt sto utan att tala om vad det är! :arghh: :D
 
Men du kan ju inte berätta om ett nytt sto utan att tala om vad det är! :arghh: :D
Hehe jag köpte henne redan i somras. Hon är importerad från Portugal i juli men har stått hos säljaren fram tills nu. Det är en lusitano oreggad, 5 år som har gått som typ vildhäst tills hon blev räddad/omhändertagen i våras då de skulle skilja på henne och årets föl som bara var väldigt litet då. Jag vet faktiskt inte mycket om henne utan jag behövde en extra häst hemma, jag är trött på halvbloden och det föll sig så att jag kom över denna. Jag har inte köpt henne från förmedlaren i Portugal utan av en bekant som jag vet är seriös. 😊 Jag har haft så mycket häst vid det här laget så jag tänker att lika väl som att köpa ett snordyrt halvblod som ändå går sönder av alla möjliga konstiga anledningar så kan jag lika gärna testa ett wildcard som detta. Sen har jag ett welshföl på väg in också, men den kommer dyka upp i föltråden sen. 😊
 
Jag tog ett belopp på 40’ vilket inte alls motsvarar omkostnader mm men ändå kostade det ca 5000.. jag kan ju be dom räkna på ett betydligt lägre belopp för som jag skrev och precis det du bittert fått erfara vill jag ju vara garderad för vet vård OM något händer. Agria har väl ganska bra foster och föl försäkringar med dolda fel osv..
Jag får klura lite till..
Jag tog 10 000 och betalade 1800 kr tror jag..eller om det var 1400 kr. Har nog lagt ut precis 10 på fostret nu.
 
Har bokat tid för vaccin nu, hon är i månad 5. Tycker ni hon ser dräktig ut? Jag vet ju inte riktigt, rädd att jag missar om hon har tappat fostret. Som sagt, första gången för henne och för mig.
C8BC5665-3E80-4BA1-BBA7-7D4E8AC01F3B.jpeg
 
Tog du 40 i livvärde eller veterinärvård? Du vet det säkert men eftersom ämnet är uppe så skriver jag lite allmänt. 😊 Fosterförsäkring täcker bara de omkostnader du har haft för tillverkningen av fölet. Dvs språng, ev 90 dygnsavgift, seminavgift, eventuella behandlingar, tror de täcker sprutor mot abortvirus med. Jag tecknade på min för 19 000;- nu eftersom min har levande föl. Just vid kastning kan försäkringsbolaget vilja se dräktighetsintyg och att försäkringsbeloppet kan styrkas med fakturor.

När jag försäkrade skulle jag räkna in resekostnaden också…
 
Jag rider massor på Ariel nu (ja kör såklart också), hon blir bara finare och finare för varje pass. :love: Om två veckor är det dressyrträning, men jag har sagt att vi ska fokusera på halter.

Hon har dock fått några knepiga knölar på magen som kliar. Jag hoppas att det bara är svett/lera som klibbat ihop sig, men det kanske är nåt hormonellt. Hon är väldigt stoig och har fått mycket kortare stubin, både mot mig och min ponny. Jag hoppas att det är pga dräktigheten, för det är inte likt henne…
 
Du kan säkert trixa och fixa hur mycket som helst så länge du har täckning (underlag) för det 😊

Ja, alltså det var handläggaren som sa det. Eftersom min åkte lastbil så har jag ju fakturan som bevis. Däremot har jag inte räknat in kostnader efter dygn 40, det känns ju lite konstigt att räkna foder och vaccinering.

Jag är snart uppe i 22’ och då har jag inte ens räknat med allt extra pyssel när fölet väl är ute… Men jag ska ju inte sälja, så det får bli lite dyrt. ;)
 
Jag vill egentligen inte tänka på vad jag lagt i kostnad på min!😱
Men räknade ut att det hittills ligger på 29000, då har jag inte räknat med alla mina resor (15) till seminstationen, 8 mil per resa!🙄
Får hoppas att allt krångel med att få henne dräktig leder till ett friskt föl!😉
Fosterförsäkrade för 20000, kostade 3600 hos agria.
 
Tog du 40 i livvärde eller veterinärvård? Du vet det säkert men eftersom ämnet är uppe så skriver jag lite allmänt. 😊 Fosterförsäkring täcker bara de omkostnader du har haft för tillverkningen av fölet. Dvs språng, ev 90 dygnsavgift, seminavgift, eventuella behandlingar, tror de täcker sprutor mot abortvirus med. Jag tecknade på min för 19 000;- nu eftersom min har levande föl. Just vid kastning kan försäkringsbolaget vilja se dräktighetsintyg och att försäkringsbeloppet kan styrkas med fakturor.
När jag förlorade mitt föl ville inte försäkringsbolaget se några fakturor/underlag. Jag tror att så länge summan är "rimlig" ifrågasätts man inte. Då hade jag försäkrat i 20000 kr. Denna gång tog jag 30000. Det är vi nog redan uppe i med resorbering, måånga resor, tvillingar, regumate, bakterieprov osv osv. 🙈

Men ja, självklart kan man inte sätta ett fantasibelopp. Det hade ju folk kunnat utnyttja i så fall. När jag förlorade mitt föl krävde bara försäkringsbolaget bild på fölet och kvittot från de som hämtade det döda fölet. Hade avlidit om jag i den sorgen även behövt styrka mina omkostnader för tillverkningen 😔
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp