Dräktiga ston 2021/2022

I helgen som var, var jag på tömkörningskurs i 2 dagar med Anders Eriksson.
Tänker att det kan vara bra att lära sig mer och att ha det som alternativ träning när Noella tröttnar eller blir för tjock för ridningen.
Nu hade man inte med sig egen häst utan var teori och att studera andra hästar i arbete.
Men hade tur att det fanns en ledig plats nu på fredag på nära håll, så då ska vi åka och träna tömkörning. Ska bli kul.😃

Annars rider vi på dom vanligt. Hon har blivit piggare att rida igen och verkar gilla att hålla igång. Får se när det vänder igen!😉
Dygn 117 idag, känns som en evighet kvar.🙄
 
Mamsen börjar se ut som en mammut och har ungefär samma omfång som förra året vid den här tiden 😉 Skillnaden i år att hon har en bebis som är född i slutet på Maj.

125 dygn idag har den lilla stjärnan legat på jäsning idag.
IMG_20211028_155545517.jpg
 
Klok stallkompis pratade förstånd med mig idag (svårt när man själv inte varit gravid att förstå hur det är), så nu är vi inte bannlysta från ridbanan längre. Däremot ska jag inte pusha Ariel, utan låta henne bestämma när det blir jobbigt och hon behöver paus.

Det hela började med att hon försökte öka galoppen när vi var ute och red ihop idag och fegmatte höll in för ”hon var lite flåsig”. Suck liksom. Jag vill ju att hon har bra kondition vid fölningen. Det här är dessutom hästen som kan flåsa som en tokig redan vid 140 spm… :angel:

I övrigt är hon vansinnigt hungrig hela tiden, jag fick en muffins av en annan stallkompis som jag åt medan jag ledde ut Ariel i hagen och hon betedde sig som om jag hade en hink havre med mig. :laugh: Hon fick en pytteliten bit och såg helt salig ut.

Dygn 174 nu och fortsatt tyst från fostret. Rackaren sover säkert så fort jag är där och känner…
 
Vi har haft två hektiska dygn. Otti fick kolik I går natt. Jag har vandra och vakat. Aldrig varit så orolig I hela mitt liv. Det vände igår efm. Då kom de lite skit. Tänk vad glad man kan bli för bajs. Nu har de vänt åt rätt håll. Hoppas det håller sig så nu.!

I övrigt rullar allt på, fölis i magen sprattlar till dagligen. Vilket känns skönt..
Har ni andra börjat känna något från fölen i magen? Otti är I dygn 160 nu. 😊 ❤️
 
Vi har haft två hektiska dygn. Otti fick kolik I går natt. Jag har vandra och vakat. Aldrig varit så orolig I hela mitt liv. Det vände igår efm. Då kom de lite skit. Tänk vad glad man kan bli för bajs. Nu har de vänt åt rätt håll. Hoppas det håller sig så nu.!

I övrigt rullar allt på, fölis i magen sprattlar till dagligen. Vilket känns skönt..
Har ni andra börjat känna något från fölen i magen? Otti är I dygn 160 nu. 😊 ❤️
Usch vad jobbigt. Brukar hon ha kolik? Jobbigt att det höll i sig så länge. Hoppas det håller sig borta framöver ❤️

Mitt sto fick en hel del kolik under hennes förra dräktighet. Läste då att det var ganska vanligt när fölet började ta mer plats. För henne släppte det alltid efter lite longering. Ett tips jag hörde var även att man kan ställe dem i nedförsbacke (näsan nedåt) och få bort trycket från tarmarna.
 
Usch vad jobbigt. Brukar hon ha kolik? Jobbigt att det höll i sig så länge. Hoppas det håller sig borta framöver ❤️

Mitt sto fick en hel del kolik under hennes förra dräktighet. Läste då att det var ganska vanligt när fölet började ta mer plats. För henne släppte det alltid efter lite longering. Ett tips jag hörde var även att man kan ställe dem i nedförsbacke (näsan nedåt) och få bort trycket från tarmarna.
Vi hade tandläkaren ut Dan innan, så antagligen hamnade hon efter med drickandet. Hon har aldrig haft se förut, men hon har också alltid rört mkt på sig. Nu rör hon sig inte lika mkt. Hon va så vinglig igår så kunde inte gå mer än fem min, sen vila en timme..

Ja vi håller tummarna. Nu är hon sitt vanliga fuxiga, busiga å sura jag. 😂
 
Vi hade tandläkaren ut Dan innan, så antagligen hamnade hon efter med drickandet. Hon har aldrig haft se förut, men hon har också alltid rört mkt på sig. Nu rör hon sig inte lika mkt. Hon va så vinglig igår så kunde inte gå mer än fem min, sen vila en timme..

Ja vi håller tummarna. Nu är hon sitt vanliga fuxiga, busiga å sura jag. 😂
Ja, det lugnande gör väl att de får lite sämre cirkulation också, så förhoppningsvis var det en engångsgrej. De kan skrämmas de små ❤️
 
Jag har ett swb-sto som är dräktig med godkänd connemarahingst. Om allt går som det ska, var är bäst att registera avkomman tror ni?
Är det swb så den kan vara med på bedömningar?
 
I helgen som var, var jag på tömkörningskurs i 2 dagar med Anders Eriksson.
Tänker att det kan vara bra att lära sig mer och att ha det som alternativ träning när Noella tröttnar eller blir för tjock för ridningen.
Nu hade man inte med sig egen häst utan var teori och att studera andra hästar i arbete.
Men hade tur att det fanns en ledig plats nu på fredag på nära håll, så då ska vi åka och träna tömkörning. Ska bli kul.😃

Annars rider vi på dom vanligt. Hon har blivit piggare att rida igen och verkar gilla att hålla igång. Får se när det vänder igen!😉
Dygn 117 idag, känns som en evighet kvar.🙄
Åh vad roligt. Anders är ju så bra. Skulle så gärna träna för honom igen. 😊
 
Jag har ett swb-sto som är dräktig med godkänd connemarahingst. Om allt går som det ska, var är bäst att registera avkomman tror ni?
Är det swb så den kan vara med på bedömningar?

Vet inte 100 hur det är i Sverige, men om det är samma som här så vore det bäst att regga som ridponny om du vill ha gröna papper på fölet.
 
Vet inte 100 hur det är i Sverige, men om det är samma som här så vore det bäst att regga som ridponny om du vill ha gröna papper på fölet.

Tror inte det blir gröna papper i ASRP heller på den korsningen. Men visa på ponnybedömning kan man nog, och ev om man får ett sto och vill fortsätta avla ponny kan avkomman i sin tur kanske få "bättre" papper?
 
Har ett sto dräktigt, lilla Vira född 2002 ska förhoppningsvis få sitt första föl i maj. Dräktig på dygn 143 med Emmerton. Stoet är e. Osmium ue Houston.

Hoppas på en avkomma med bra huvud och modell större. Sen skulle jag önska mig en mörkbrun häst med stor bläs i kontrast till mina fuxar 😄🙏✊✊ Men främst önskar jag att allt går bra såklart.
 

Bifogade filer

  • 20200319_162507.jpg
    20200319_162507.jpg
    496,4 KB · Visningar: 38
Jag har ett swb-sto som är dräktig med godkänd connemarahingst. Om allt går som det ska, var är bäst att registera avkomman tror ni?
Är det swb så den kan vara med på bedömningar?

Vilken hingst är det? Om han är godkänd i asrp hade jag registrerat där. Annars är det kanske enklast med swb.
 
Här rullar allt på, Doris är idag på 137 d. :bump: , hon har fått bra hull nu, efter att vi fick tillbaka svaret på analysen av hösilaget och såg att det var dåligt med protein i det, så ökades samtliga stons proteingiva upp mer, så nu ser alla bra ut hull. Har inte varit någon katastrof med någon, men man märkte att de började tappa, trots fri tillgång på hösilage och en viss kraftfodergiva, så när analysen kom, så fick vi svaret på gåtan.

Troligtvis är det dags för avvänjning av Nemo mot slutet av dec. ( strax över 7 månader då) och är då dags för honom att flytta till sina nya ägare. Jag kommer såklart att sakna honom, men får tänka framåt och tänka på nästa års fölunge, som bakas där inne på Doris. :love1:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp