Dräktiga ston 2021/2022

Är det bara jag som funderar på namn? Har ni det klart eller känner ni efter när fölet kommit?
När årets föl föddes visste jag redan innan att om jag fick bestämma själv och de var ett sto skulle hon få heta Maggie. De gör hon också 😂 Nu vill jag helst ha en hingst (lättare och sälja) och då har jag faktiskt dåligt med namn på lager. Blir de ett sto tror jag vi nog fortsätter på samma tema som årets alltså bokstaven M då mamman heter May.
 
Är det bara jag som funderar på namn? Har ni det klart eller känner ni efter när fölet kommit?
Arbetsnamnet är Kattungen. Pratar med kattungen varje kväll.
Riktigt namn vet jag ej klart men jag gillar att resa så ett namn på en stad/ort/land vore kul. Och på C för både stoet o hingsten har C som första bokstav.
Dessutom är jag ganska säker på att det blir en hingst.
 
Jag kallar min mask 😂 eller den lille masken. 😂 Jag har en liten lista, men vi får se va de blir för namn. De är så svårt. Jag vill ha något som ingen annan har.
 
Jag är fruktansvärt dålig på namn så för att slippa hitta på flera namn väntar jag tills jag vet om det blir sto eller hingstföl men spånar ju såklart lite på "shownamn" men det är ju så svårt 🙈
 
Skorpan är såå trött. Hon har gått igenom kel-fasen, normal-fasen och nu för nån dag sedan är hon i trött-fasen. Så trött så jag till och med tog tempen. Låter man de bara vara då? Har man ute de lika mycket som vanligt eller ska de få vila i boxen?
 
Skorpan är såå trött. Hon har gått igenom kel-fasen, normal-fasen och nu för nån dag sedan är hon i trött-fasen. Så trött så jag till och med tog tempen. Låter man de bara vara då? Har man ute de lika mycket som vanligt eller ska de få vila i boxen?
Min som gått dryga 150 dygn är mycket morgontrött och har väldans bråttom in på kvällen 🙈. Är ute som vanligt tidsmässigt.
 
@Ketrawzc här har jag också börjat fundera på namn. Har en lista i telefonen där jag lägger till eller tar bort efter hand!😁
Tror jag har hittat både sto och hingst namn som jag känner mig nöjd med, men vi får se. Det kanske inte passar alls när den är ute!😂😉
 
Skorpan är såå trött. Hon har gått igenom kel-fasen, normal-fasen och nu för nån dag sedan är hon i trött-fasen. Så trött så jag till och med tog tempen. Låter man de bara vara då? Har man ute de lika mycket som vanligt eller ska de få vila i boxen?
Våra går ut och in som de vill på dagarna, därför upplever jag Majsan mindre trött i år. Hon vilar ofta en stund på eftermiddagen tillsammans med sin årsfölis. Men hon väljer själv att vara ute mycket och kommer inte gärna in på kvällen om hon inte måste :angel: Förra året fick hon ofta gå in lite tidigare en våra vallackar för att hon var trött.
 
Skorpan är såå trött. Hon har gått igenom kel-fasen, normal-fasen och nu för nån dag sedan är hon i trött-fasen. Så trött så jag till och med tog tempen. Låter man de bara vara då? Har man ute de lika mycket som vanligt eller ska de få vila i boxen?

När Ariel var i sin tröttfas så red jag lugnare, men höll ändå igång. Hon bor i lösdrift och sov väldigt mycket, så jag var noga med att det var fräsch halm i ligghallen (även om hon föredrar att ligga utanför).
 
Tror inte att tröttheten är enbart gravid-trötthet. Hon var svullen i ansiktet igår så nåt har hänt med tänderna. Får kolla med veterinären men ska de in där måste hon har lugnande…
 
Tror inte att tröttheten är enbart gravid-trötthet. Hon var svullen i ansiktet igår så nåt har hänt med tänderna. Får kolla med veterinären men ska de in där måste hon har lugnande…

Det är lugnt (haha), kollade nyss tänderna på mitt dräktiga sto, brukar se till att göra det under höst/tidig vinter. Man bör undvika lugnande i sista trimester, men måste man så måste man.

Är hon svullen enbart på en sida? Annars skulle det kunna vara en allergisk reaktion?
 
Det är lugnt (haha), kollade nyss tänderna på mitt dräktiga sto, brukar se till att göra det under höst/tidig vinter. Man bör undvika lugnande i sista trimester, men måste man så måste man.

Är hon svullen enbart på en sida? Annars skulle det kunna vara en allergisk reaktion?
Ja en sida, hon har problem med tänderna sen innan då en tand är utdragen i kinden för många år sen, så det är hakar osv där.
Hon äter osv.
Men hon går väldigt stelt med bakbenen också så jag vet inte längre. Är svullen i bakbenen också….
Tack, ska kolla med veterinären.
 
IMG_20211113_140537205.jpg

Mamma mu fortsätter jäsa,141 dygn idag. 🐻 Man förundras när man ser henne i verkligheten hur många hon bakar där inne egentligen var samma sak förra året 🙄😅 Men som tur är var de ju bara en fast hon såg ut att ha två där inne. Hon verkar nöjd med Mamma livet, komma och gå som hon vill och bara lalla omkring.
 
Mitt sto skulle jag inte se nåt på förrän typ 270-280 dygn. Hon ser inte dräktig ut än och är på dygn 189 nu. Sen är det såklart skillnad om stoet rids/körs dvs håller igång magmusklerna och hur många föl hon haft.
Och min såg dräktig ut när hon kom hem från seminstationen, på 30 dygn. 🙈 Hon har aldrig varit så tjock innan, men hon var extremt hungrig i början av dräktigheten och eftersom hennes kompis var tunn fick de gå på seminstationen ms bästa bete. Nu är hon inte lika hungrig längre och i mer normalt hull också. Hålls igång mycket sporadiskt.
 
När borde man börja se att de är dräktiga?
Det är väldigt individuellt, precis som för människor 😊. Min kompis häst upptäckte de att hon var dräktig i mars. Då såg man ingen direkt mage, men då sparkade det så magen hoppade 🙈. Knappt 3 månader senare tittade en stor bebis ut :).

Mitt sto såg man kring dygn 100 både förra och denna gång. 😊
 
Portugisen tom, hon dräktighetskollades igår i samband med att vi konstaterade mastit på henne efter avvänjning. Givetvis händer det alltid på en lördag men jag får ta det på mig som antagligen matat på för mycket. Hon har bara fått lite mash för magens skull men det var väl för mycket med tanke på att fölet inte var helt avvant när hon flyttade.

Iallafall, två dräktiga och denna kanske dyker upp i hingsttråden för nästa år istället.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp