Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2021/2022

Ariel verkade lugn när jag var ute för en stund sen, trots att de smäller massor just nu. Upplever dock att hon egentligen inte bryr sig när det smäller (finns ett skjutfält i närheten), utan det är när det kombineras med ljus som det blir värst. Förhoppningsvis dämpar den molniga himlen en del också.

Men hon började gå iväg från flocken, så jag nojar såklart över att hon nu lämnar flocken för att kasta i fred. Fy fan, måtte den här natten vara slut snart. :cry:
 
Ariel verkade lugn när jag var ute för en stund sen, trots att de smäller massor just nu. Upplever dock att hon egentligen inte bryr sig när det smäller (finns ett skjutfält i närheten), utan det är när det kombineras med ljus som det blir värst. Förhoppningsvis dämpar den molniga himlen en del också.

Men hon började gå iväg från flocken, så jag nojar såklart över att hon nu lämnar flocken för att kasta i fred. Fy fan, måtte den här natten vara slut snart. :cry:
Ta det lugnt, säkert ingen fara!
 
Ariel sprang lite precis när ”världskriget” startade, men lugnade sig fort. Sen kom jag med havre och då var det plötsligt helt ointressant hur mycket himlen exploderade. ;) Hon skakade lite vid halspulsådern, men i fjol skakade hon i hela kroppen, så detta var ett framsteg.

Sen när allt lugnat sig och jag sa godnatt fick jag även en liten puff från Leia, så nu vågar jag äntligen börja hoppas på ett litet ulligt föl om 83 dygn… :love:
 
Här sköt grannarna ingenting 🙏 Så hästarna sov lugnt när husse släckte ned och det fick sista maten. Han hade inte hört ett ljud från stallet på hela kvällen. De sköts en del nere i byn men inget som påverkade dem då det är flera km bort. Mamma mu sov djupt igår ikväll 😂 Hon har just flyttat ifrån sin års bebis på nätterna så nu snarkar hon djupt på kvällarna nedbäddad i spånet innan ens husse hinner fodra sista gången 😅 Trött Mamma mu.
 
Allt gick bra inatt! Otti är en klok ponny, givetvis blir hon lite orolig, men står sen still. Det smällde extremt mycket i år. Asså extremt! Kaninen hemma åt inte på hela dagen, och gömde sig under sin filt helt livrädd. Hade henne i sängen under täcket med mig under tolv, trodde hon skulle dö av en hjärtattack 😳❤️

Såg att det varit lungt för dom fleata av er, va skönt ❤️
 
Jag kom hem från jobb strax efter 22, då stod alla hästarna och sov i ett hörn av hagen. Vi har lyxen att bo väldigt bra och där jag har förmånen att närmsta grannen råkade bli min partner (😄)och vi skjuter ingenting eftersom hans gamle tax är rädd för fyrverkerier och inte de som bor på andra sidan heller, så nyår fortlöper väldigt lugnt och stilla här uppe.
I stan däremot var det en del smällar, så jag lider verkligen med er som har djur som drabbas hårt!
 
Ariel högg efter sadelgjorden tre gånger idag och efter förbygeln en gång, så nu är det helt klart färdigridet. Kändes bra att få avsluta med lite busgalopp. :love:

Nu hoppas jag bara att det ska funka med däckelgjorden (den spänns ju inte lika hårt), så jag slipper promenera i tre månader. :crazy:

Dygn 239 idag och fortsatt superpigg men hon kan bara springa korta stunder, sen behöver hon skrittpaus.
 
Nu är det en diskussion i en fb grupp om att det inte är normalt med flytningar.. usch vilken noja dehär är! 😅
Jag såg ju att det kom vätska vid ett tillfälle, men hon såg ju brunstig ut då, men har inte sett det något mer men hon är ju obevakad stor del av dygnet. hon är kladdig på bakbenen ibland, men alla hästarna är också lite dåliga i magen då vädret skiftar. Borde man märkt om hon kastat efter 90 dygn?
Får smsa veterinären.

Detta var ungefär som när vi gett partoxin. Hon har ju fyllt livmodern med vätska under brunst hela sommaren.
 
Lite trött på att vara inackorderad just nu. Vi har fölbox i stallet men den som står där tänker under inga omständigheter ge upp den boxen inför fölning. Nej, för dennes häst har stått där i några år, i just den boxen, och så ska det alltid va!
Men alltså? Så knepig människa. Det är ju bara under en kort period dennes häst behöver stå i en annan box? Vad säger stallägaren? När jag har vart inackorderad för många år sedan så stod det i vårat kontrakt att man bara hyrde en box och att stallägaren hade rätt att flytta om hästarna vid behov.
 
Lite trött på att vara inackorderad just nu. Vi har fölbox i stallet men den som står där tänker under inga omständigheter ge upp den boxen inför fölning. Nej, för dennes häst har stått där i några år, i just den boxen, och så ska det alltid va!
I vårt stall hyr vi bara en box, men inte specifikt vilken. Har inte ni så, så att stallägaren kan gå in och styra? Hoppas det löser sig ❤️. Så otroligt frustrerande att inte folk kan vara lite hjälpsamma. Nästa gång kan det ju vara denne som behöver någon assistans.
 
Lite trött på att vara inackorderad just nu. Vi har fölbox i stallet men den som står där tänker under inga omständigheter ge upp den boxen inför fölning. Nej, för dennes häst har stått där i några år, i just den boxen, och så ska det alltid va!

Usch, jag blir galen på sådana människor! Och stallägare som inte har tillräckligt med pondus för att gå in och överstyra...! Har tyvärr varit med om liknande. Hoppast det löser sig.
 
Vilken flax! Precis när jag hade spänt från Ariel efter körturen kom posten. Med p-testet!

Så fort in efter ett rent glas och sen kissade Ariel lydigt. Vänta i en halvtimme och sen gjorde jag testet. Det var ännu krångligare än pregnamare, man skulle injicera med en spruta i en liten burk. Fick nåt slags baktryck så det skvätte urin överallt. Så jag tror det är därför provet är så ljust, det är mindre mängd urin än vad man skulle ha. Men jag tycker iaf att det ser ljusgrönt ut. :)

3D8F26D4-D18E-41BE-8D75-4C5C998818FE.jpeg


Körturen var fö lite väl spännande… Tänkte att vi skulle trava lugnt på hemväg, men Ariel tyckte annorlunda. Var knappt jag kunde hålla henne kvar i trav. :crazy: Tror det får bli kimblewick tills damen inser att hon behöver tagga ned…
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp