Dräktiga ston 2021/2022

Börjar bli lite rund om magen, halvvägs i morgon.
Börjar känna när jag rider henne att skänklarna gärna åker fram och kan inte rida i dressyrsadeln längre då den inte ligger optimalt för tillfället.
Men nu blir det mest ridning i skogen bara för att hålla igång.
20211211_084508.jpg
 
Börjar bli lite rund om magen, halvvägs i morgon.
Börjar känna när jag rider henne att skänklarna gärna åker fram och kan inte rida i dressyrsadeln längre då den inte ligger optimalt för tillfället.
Men nu blir det mest ridning i skogen bara för att hålla igång.
Visa bifogad fil 81710

En stallkompis körde om mig och Ariel igår och berättade sen hur hon hade skrattat över hur brett jag satt med benen, det såg lite ut som Molly och Mulle. ;)

Ariel är iofs på dygn 222 nu, men samtidigt har magen knappt märkts av förrän nu.
 
140 dygn idag och hästen visar brunst? Kollad på 89 dygn och jag tycker ju hon börjar se dräktig ut. Aldrig varit rund om magen förut, fettet har alltid satt sig över nacke, rygg o rumpa när hon varit tjock. Hon har varit lite trött i några veckor.

Jag såg i början av dräktigheten att hon ”blinkade” med vulvan efter hon kissat. Jag har inte reflekterat över om hon gjort så förut, ser henne inte kissa speciellt ofta. Häromdagen kissade hon och gjorde lika efteråt. Idag såg jag inte att hon kissade men hon stog för sig själv med svansen uppe och blinkade, kom lite vätska.

Hon har ljusa bakben och visiteras varje dag, har inte sett något blod. Går på lösdrift så det är ju lätt o missa annars.

Har sett henne brunsta typ 3 gånger på 5 år innan vi började projektet att få henne dräktig, hon hade knepiga brunster visade det sig när vi börjat. Så de kändes ju typiskt. Hur vanligt är det med brunst trots dräktigt? Lär väl kolla henne en vända till så jag inte matar på henne i onödan sen.
 
140 dygn idag och hästen visar brunst? Kollad på 89 dygn och jag tycker ju hon börjar se dräktig ut. Aldrig varit rund om magen förut, fettet har alltid satt sig över nacke, rygg o rumpa när hon varit tjock. Hon har varit lite trött i några veckor.

Jag såg i början av dräktigheten att hon ”blinkade” med vulvan efter hon kissat. Jag har inte reflekterat över om hon gjort så förut, ser henne inte kissa speciellt ofta. Häromdagen kissade hon och gjorde lika efteråt. Idag såg jag inte att hon kissade men hon stog för sig själv med svansen uppe och blinkade, kom lite vätska.

Hon har ljusa bakben och visiteras varje dag, har inte sett något blod. Går på lösdrift så det är ju lätt o missa annars.

Har sett henne brunsta typ 3 gånger på 5 år innan vi började projektet att få henne dräktig, hon hade knepiga brunster visade det sig när vi börjat. Så de kändes ju typiskt. Hur vanligt är det med brunst trots dräktigt? Lär väl kolla henne en vända till så jag inte matar på henne i onödan sen.
Det finns vissa ston som brunstar igenom hela dräktigheten. Har själv haft en sådan. De första åren trodde vi varje gång hon började att hon var tom men det var bara sån hon var. När hon inte var dräktig hade hon ”tysta” brunster så det var svårt att veta när hon var brunstig.
 
Mina brunstade direkt de såg min hingstiga valack, genom hela vintern förra året, men de var dräktiga ändå. (Så min plan att låta valacken gå med stona gick åt helsike) Så jag skulle inte oroa mig allt för mycket.
Tack 🙏🏻

Vi har ingen valack i närheten alls men hormonerna är väl i full rulle i hennes kropp. 🙄
 
Dagsfärsk bild (dygn 229) innan vi genomförde sista deltävlingen i distansrittpådistans vinterutmaning. Vi har tidigare ridit 15 km och 2x5 km. Idag blev det 10 km och Ariel var så pigg, så pigg. :love: Jag som tänkt sluta rida nu blev övertalad av stallkompis att fortsätta så länge Ariel är pepp (men jag tror ändå jag slutar när hon går in i högdräktighet 9 januari).

5C71B297-97C7-4C84-AE59-6DA890285779.jpeg
 
Dygn 184 idag (!) Redan liksom hur gick de till 😂🤪 Mamma mu ser ut som ett åskmoln, tror mest hon är sliten och trött. Dessutom börjar hon bli tung nu vilket märks då hon är tröttare en vanligt. Men hon är ju så fin, älskat den där hästen sedan första stund jag såg henne ❤️ Hon är den mest kloka och snälla häst jag känner, aldrig varit ett bekymmer med henne så man kan ta att hormonerna spelar ett spratt med henne just nu. Hon är inte dum mot människor men tål inte vallacken som går i hagen brevid. Hon tycker han är för "på" och det tyckte hon förra året med när hon var dräktig. Därför det inte får gå ihop trots att jag tror när hon inte är dräktig att det skulle passa alldeles utmärkt som hagkompisar då det har ungefär samma matbehov och han är egentligen snäll förutom lite valpig i sättet trots sina 5 snart 6 år 😅
IMG_20211224_101529564_HDR.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp