Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2021/2022

Dygn 150 imorgon! Red dressyr i ridhuset idag och jag längtar redan tills jag får trimma på riktigt igen💕 fina ponny vad hon gör mig glad.
Vi har åkt till våran gamla anläggning, som vi flyttade från i början av november, och ridit. Alla som känner igen henne säger att hon ser så pigg, glad o fin ut. Och rund😍
Hon känns nästan som vanligt. Blir hetare ju längre ridpasset går, lite tjurig i galoppen men bjöd på några fina, bäriga språng.

Jag testade även att låta henne hälsa på sin favoritvalack, gamla boxgrannen. Men hon var måttligt intresserad och visade ingen brunst så nu är jag lite lugnare.
 
Här rullar det på i sakta mak. Känns långt kvar, dygn 178 idag.😉
Noella har börjat bli lite tröttare i ridningen, orkar inte lika mycket i galoppen längre så låter henne bestämma lite mer i sitt tempo.

Nu har jag fått klart med försäkringsbolaget om min transport som blev stulen i november. Så nu har jag äntligen kunnat beställa ett nytt.
Tyvärr blir det inte ett 1,5 hästars denna gången, var så lång leveranstid och vågar inte chansa på att inte få hem det innan fölning om något skulle hända.
Men funderar på om jag ska beställa till hela bommar också, om man ska köra med föl.
Hur hade ni gjort?
Har ju inte behövt fundera på det tidigare med 1,5 hästars.😃
 
Här tränar vi vidare inför nyår. Boxen är numera helt ok att stå i utan att stressa upp sig. Testade idag att ha bästisen med i boxen, det visade sig vara riktigt dumt. Ariel kände sig trängd och började genast att skaka. Lilla hjärtat… Ut med bästisen och lugn Ariel igen.

Så på nyår kommer bästisen stå på skötselplatsen så Ariel ser henne, det är ju max en timme det handlar om.

Imorgon ska vi prova ljuddämpare…
 
Här rullar det på i sakta mak. Känns långt kvar, dygn 178 idag.😉
Noella har börjat bli lite tröttare i ridningen, orkar inte lika mycket i galoppen längre så låter henne bestämma lite mer i sitt tempo.

Nu har jag fått klart med försäkringsbolaget om min transport som blev stulen i november. Så nu har jag äntligen kunnat beställa ett nytt.
Tyvärr blir det inte ett 1,5 hästars denna gången, var så lång leveranstid och vågar inte chansa på att inte få hem det innan fölning om något skulle hända.
Men funderar på om jag ska beställa till hela bommar också, om man ska köra med föl.
Hur hade ni gjort?
Har ju inte behövt fundera på det tidigare med 1,5 hästars.😃
Vi lånar långa bommar när vi har kört föl och sto 😁 Fungerade utmärkt och de åkte bra båda två. Bra att pappa har en arbetskamrat med samma typ av transport som vi som råkar ha långa bommar 😊
 
Jag förstår det, det är ju dubbelt oroligt när de är dräktiga :(

Tack och lov var mina hästar aldrig oroliga på nyår även om det smälldes rejält här på den tiden.
det smälls inte så extremt här men problemet har varit att en häst i stallet reagerat kraftigt och får då med sig de andra...som inte alls reagerat så mycket... Och ägaren till den hästen har aldrig varit i stallet på nyårsafton utan alla andra inackorderingar tycker det är bra att jag är där...så slipper ju de....
 
Det är sällan ett sto kastar pga stressen från tex nyårsafton. Brukar vara mer om de utsätts för långvarig stress men det kan såklart hända.
Min flockledare dog tidigare i vintras oväntat i hagen så nu är det lite oroligare i min stoflock men jag hoppas mina ska vara lugna ändå. Flockledaren har hållit det lugnt i flocken i över 12 år så det är inte så konstigt att dom är lite vilsna utan henne men hoppas att någon annat lugnt sto ska "ta över" och hålla ställningarna..
 
Det är sällan ett sto kastar pga stressen från tex nyårsafton. Brukar vara mer om de utsätts för långvarig stress men det kan såklart hända.
Min flockledare dog tidigare i vintras oväntat i hagen så nu är det lite oroligare i min stoflock men jag hoppas mina ska vara lugna ändå. Flockledaren har hållit det lugnt i flocken i över 12 år så det är inte så konstigt att dom är lite vilsna utan henne men hoppas att någon annat lugnt sto ska "ta över" och hålla ställningarna..
Åh va bra! Att de sällan kastar alltså. Jag kanske är för mjäkig och ska bara göra stallet som vanligt och gå hem? Eller lite extra mat kanske de behöver..

Vad hemskt med dödsfallet, hoppas de organiserar sig på ett bra sätt.
 
Åh va bra! Att de sällan kastar alltså. Jag kanske är för mjäkig och ska bara göra stallet som vanligt och gå hem? Eller lite extra mat kanske de behöver..

Vad hemskt med dödsfallet, hoppas de organiserar sig på ett bra sätt.

Det är säkert som alltid individuellt och vissa ston kan säkert kasta för mindre men då är det ändå oftast ngt fel på själva fostret enligt min veterinär iaf och det är många uppfödare som sagt samma sak att det är långvarig stress som ställer till det.
Är du orolig så hade jag varit där ändå. Jag brukar själv fira mitt nyår ute hos hästarna för att ha koll så att alla är lugna.

Ja det var hemskt att hitta henne i hagen men hon råkade ialla fall intr ut för någon olycka eller så utan det var ”naturliga” orsaker.
 
Här gick det riktigt dåligt ikväll när jag skulle testa ljuddämpare och täcka för fönstret. Totalpanik trots att det inte ens var några raketer. :cry:

Enda lösningen var att ta ut henne till flocken igen, så nu gör jag en jättechansning imorgon och låter henne vara ute. Hoppas att det går vägen, det funkar ju inte att hon blir mer stressad av att stå på box utan raketer liksom. :banghead:
 
Här gick det riktigt dåligt ikväll när jag skulle testa ljuddämpare och täcka för fönstret. Totalpanik trots att det inte ens var några raketer. :cry:

Enda lösningen var att ta ut henne till flocken igen, så nu gör jag en jättechansning imorgon och låter henne vara ute. Hoppas att det går vägen, det funkar ju inte att hon blir mer stressad av att stå på box utan raketer liksom. :banghead:
Det går säkert bra att ha henne ute i flocken. För två år sedan firade jag nyår med en kompis vars sto var dräktig. Hon stod på lösdrift och kompisen tänkte att det var säkrast att ta in henne så hon fick stå och äta i stallet. Tji sa stoet och stod mer på två än fyra ben. Gansla snart fick vi inse att det bara var att släppa ut henne igen. Vi höll oss i hagen under 12-slaget och hästarna höll sig lugna trots en del fyrverkerier. Jag tror de ofta blir mer stressade om de är instängda och inte förstår vad som händer.

Där jag har mina nu brukar det alltid vara lugnt i lösdrifterna trots fyrverkerier. Ibland står de t om och kikar på dem :)
 
Det går säkert bra att ha henne ute i flocken. För två år sedan firade jag nyår med en kompis vars sto var dräktig. Hon stod på lösdrift och kompisen tänkte att det var säkrast att ta in henne så hon fick stå och äta i stallet. Tji sa stoet och stod mer på två än fyra ben. Gansla snart fick vi inse att det bara var att släppa ut henne igen. Vi höll oss i hagen under 12-slaget och hästarna höll sig lugna trots en del fyrverkerier. Jag tror de ofta blir mer stressade om de är instängda och inte förstår vad som händer.

Där jag har mina nu brukar det alltid vara lugnt i lösdrifterna trots fyrverkerier. Ibland står de t om och kikar på dem :)

Ja, jag vet ju att hon klarade sig utmärkt sist hon var dräktig (2012/2013), men sedan dess har hon blivit flockledare och då har stressen på nyår eskalerat. Ett år när jag hade henne ute sprängde hon ett staket, men sprang tack och lov bara in i nästa hage och stannade där. Sen dess har hon fått vara inne. Nu är hon inte flockledare längre och i en oerhört trygg flock (därför jag inte flyttade henne till ett ”bättre” ställe för avel) där ingen annan bryr sig om raketer, så jag hoppas att det ska funka. Men jag är där hela tiden och tänkte ge havre vid tolvslaget + ha henne i longerlina för säkerhets skull. Förhoppningsvis tycker hon mest att jag är larvig. ;)
 
Ja, jag vet ju att hon klarade sig utmärkt sist hon var dräktig (2012/2013), men sedan dess har hon blivit flockledare och då har stressen på nyår eskalerat. Ett år när jag hade henne ute sprängde hon ett staket, men sprang tack och lov bara in i nästa hage och stannade där. Sen dess har hon fått vara inne. Nu är hon inte flockledare längre och i en oerhört trygg flock (därför jag inte flyttade henne till ett ”bättre” ställe för avel) där ingen annan bryr sig om raketer, så jag hoppas att det ska funka. Men jag är där hela tiden och tänkte ge havre vid tolvslaget + ha henne i longerlina för säkerhets skull. Förhoppningsvis tycker hon mest att jag är larvig. ;)
Håller alla tummar för att det går bra. Det låter som goda förutsättningar om hon är i en trygg flock ❤️
 
Hur går det för er såhär på nyår? Här har det inte smällts en gång ännu. Så mina är fortfarande ute för att hålla rutinen med utevistelsen.
 
Våra gick in en timme tidigare idag minst, litar inte helt på några som bor i närheten 😬😵‍💫 Och ville inte ha en uppstressad års unge på blank is som kan göra sin Mamma upprörd om hon ränner fram och tillbaka eller för den delen göra sig illa. Inte så orolig för Mamma häst egentligen för hon är van vid skottljud efter ha växt upp i närheten av där de testskjuter inför jakten. Så det fick helt enkelt gå in medan de fortfarande var ljust och de händer bara en gång om året på Nyårsafton och ingen av hästarna verkade misstycka att komma in och få godsaker 😊 Hagarna är ändå inte så roliga nu när de bara är is överallt. De får gå ut lite tidigare i morgon istället och in senare.

Men fick istället känna den första knuffen på handen ❤️ ( ganska säker på att de var just bebis som puffa omkring där inne ). Fransosen som Pappa kallar hen eller hans pensionsförsäkring 😂 Har önskar mig en svart hingst med vita tecken. Mamsen går in på 190 dygn imorgon.
 
Min går ute inatt, har alltid stått på box annars. Hennes två kamrater bryr sig inte alls, jag hoppas hon också är lugn. Har svårt att tro att hon blir hysterisk, men man vet ju aldrig. Det smällde smällare nära idag när vi va ute o red, ingen reaktion alls på det iallafall. Jag åker ut och håller dem sällskap med morötter ☺️ I värsta fall får jag ta in henne på skötselplatsen, men då blir hon själv istället. Men jag tror det ska vara lugnt.

Var ute o red idag, barbacka pga hoppsadeln passar inte längre. Tror jag hamnat i nån begynnande 30-årskris 😂😂 ute o galopperar barbacka i skogen, förut tyckte jag de va läskigt att rida ut själv 😅 på nått sätt så litar jag nästan fullt på henne nu. Det är så mysigt, hon är pigg glad och idag lite skvättig! Aja. Det går bra så länge det går bra. Hoppar hon åt sidan eller tvärnitar blir det ju markkänning 🤣
153 dygn idag. Det känns som igår jag fick se embryot på ultraljudet, men det känns som en evighet kvar till midsommar. 🤭
 
Nu har vi det sista moment för iår.! Ny år.! Är så nervös. Jag skall inte vara i stallet, men har kameran på hemma, bor fem min bort. Otti brukar ta de mesta med ro, förra årer gick ändå över förväntan. Så jag håller tummarna att folk inte skjuter allt för mycket i år.

I övringt vill vi önska er ett gott nytt år! 🎉🎇
 

Bifogade filer

  • DSC_9577.JPG
    DSC_9577.JPG
    279,3 KB · Visningar: 11
Mina ston och årsfölen står ute fortfarande, jag gav dom hö vid 17.30 och då var de helt lugna. Kom sedan ihåg att jag glömt stänga in katterna, så fick åka hem en snabbis, men ska tillbaks till stallet nu snart och göra i ordning så de kan få komma in, litegrann tidigare än vad de brukar.

Gott nyttår till er alla, blir spännande med alla små föl som ska titta fram i 2022! 🥰
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp