Dräktiga ston 2021/2022

Är det så att man alltid bör ta ut en veterinär inom 12 timmar efter fölning för att kolla fölet? Isåfall skriver jag det på min att göra lista :D

Jag tycker alltid man ska göra en foalcheck (blodprov för att kolla nivåer av antikroppar hos fölet). Det skall göras tidigast efter 12 h men så nära den tidpunkten som möjligt, skulle nivåerna vara låga vill man ju veta det så snart som möjligt för att kunna komplettera med plasma IV.

Det är ett billigt sätt att försäkra sig om att fölet fått i sig vad den behöver. Sepsis på föl är inte kul!
 
Nu öppnar jag tråden igen efter att ha rensat bort ett antal inlägg.

Det är aldrig okej att hoppa på en enskild användare. Användaren bad om att man skulle backa men det respekterades inte.

Om man önskar diskutera vilka problem/sjukdomar som är olämpliga att avla på passar det bäst i en egen tråd där man inte ger sig på enskilda användare.

/mod.
 
Nu öppnar jag tråden igen efter att ha rensat bort ett antal inlägg.

Det är aldrig okej att hoppa på en enskild användare. Användaren bad om att man skulle backa men det respekterades inte.

Om man önskar diskutera vilka problem/sjukdomar som är olämpliga att avla på passar det bäst i en egen tråd där man inte ger sig på enskilda användare.

/mod.
Det hävdas alltid här att man inte kan välja vem som svarar på ett forum. Vilken tur att man kan ta det utanför forumet och se till att inga djur kommer att lida istället 👍👍
 
Nej, hon fick fång när hon fölbrunstade pga att det var en massa gojs kvar i livmodern som kom ut (och därmed skapade en infektion i blodet). Enligt Ove Wattle är det därför bäst att inte betäcka henne igen och om jag gör det (vilket jag alltså gjort efter mycket vånda) vara noga med att skölja rent livmodern och hjälpa den att dra ihop sig efter fölningen.

Ber om ursäkt för att jag fortsatte diskussionen. Det var såklart onödigt!

Lycka till med din fina häst och fortsättningen av dräktigheten❤️
 
Anmält mig till webbkurs i avel nu från svensk travsport...eller man anmälde väl sig till hästsportens folkhögskola tror jag. Jag hoppas nån veterinär också ska hålla i nån kurs så jag kan blir lite mer kunnig i allt detta. Ska fråga min veterinär på måndag som kommer ut o ska ge vaccin om hon ska ha nån.
 
Anmält mig till webbkurs i avel nu från svensk travsport...eller man anmälde väl sig till hästsportens folkhögskola tror jag. Jag hoppas nån veterinär också ska hålla i nån kurs så jag kan blir lite mer kunnig i allt detta. Ska fråga min veterinär på måndag som kommer ut o ska ge vaccin om hon ska ha nån.
Equimed och Evidensia brukar ha något framåt vårkanten också.
 
Anmält mig till webbkurs i avel nu från svensk travsport...eller man anmälde väl sig till hästsportens folkhögskola tror jag. Jag hoppas nån veterinär också ska hålla i nån kurs så jag kan blir lite mer kunnig i allt detta. Ska fråga min veterinär på måndag som kommer ut o ska ge vaccin om hon ska ha nån.

Vi har (Evidensia Hbg) en föreläsning med vår fölveterinär till våren. Brukar vara mkt uppskattad.
 
Var nere och red i ridhuset idag med Noella. Hon älskar att vara där och får hon välja runda går hon automatiskt dit.😉
Pigg, glad och framåt men blev lite väl taggad av hindrena som var framme, hon älskar att hoppa, men har inte hoppat sen hon åkte till seminstationen.
Får se hur länge hon vill bli riden, än så länge är hon med på noterna i alla fall.😃

Magen växer och igår tyckte jag att jag kände sparkar. Men blir så osäker så vet inte om det var det.
20220108_095537.jpg
 
Anmält mig till webbkurs i avel nu från svensk travsport...eller man anmälde väl sig till hästsportens folkhögskola tror jag. Jag hoppas nån veterinär också ska hålla i nån kurs så jag kan blir lite mer kunnig i allt detta. Ska fråga min veterinär på måndag som kommer ut o ska ge vaccin om hon ska ha nån.
Genomfört den webbkursen. Nja, inte den kvaliten jag trodde den skulle vara.
 
Nu har Ariel gått in i högdräktighet. Fortsatt superpigg, igår blev det tom lite galopp. :)

Idag fotade jag henne i hagen. Tänkte att jag skulle fota henne framifrån och från sidan varje söndag nu, det är lättare att se skillnad då.

Sen var det prisutdelning i vår km-utmaning, Ariel ville mest bara gå tillbaka till boxen för att äta. ;) Men 800 km fick hon ihop trots två månader hos hingst!

F7505439-6CBB-475A-B3DD-89FBCA83E298.jpeg
 
Nu har Ariel gått in i högdräktighet. Fortsatt superpigg, igår blev det tom lite galopp. :)

Idag fotade jag henne i hagen. Tänkte att jag skulle fota henne framifrån och från sidan varje söndag nu, det är lättare att se skillnad då.

Sen var det prisutdelning i vår km-utmaning, Ariel ville mest bara gå tillbaka till boxen för att äta. ;) Men 800 km fick hon ihop trots två månader hos hingst!

Visa bifogad fil 83744
Så spännande! När är det beräknat? (Har säkert läst det men inte lagt det på minnet)
 
Nu har jag värsta foderångesten att Ariel får för mycket kraftfoder och för lite grovfoder. Läst en forskningsrapport om hur det påverkar fostret. Gaaah. Skulle behöva nåt lugnande… :banghead:

Hon äter idag 11 kg hösilage (ts 77), 4 hg soja och 75 g krafft muskel. Plus halm.

Men nu kan jag inte noja över nyår, så nu måste jag noja över nåt annat. :arghh:
 
Nu har jag värsta foderångesten att Ariel får för mycket kraftfoder och för lite grovfoder. Läst en forskningsrapport om hur det påverkar fostret. Gaaah. Skulle behöva nåt lugnande… :banghead:

Hon äter idag 11 kg hösilage (ts 77), 4 hg soja och 75 g krafft muskel. Plus halm.

Men nu kan jag inte noja över nyår, så nu måste jag noja över nåt annat. :arghh:
För mycket och för mycket allt är relativt. Majsan smackar i sig 2 kg krafft groov och 0,5 kg betfiber mash utöver grovfoder 🤪

Betfiber mash får hon efter hon fick kolik förra året under dräktigheten så vi försöker förebygga i år och drämmer på massa vatten på hennes mat 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp