Dräktiga ston 2021/2022

Nu har jag värsta foderångesten att Ariel får för mycket kraftfoder och för lite grovfoder. Läst en forskningsrapport om hur det påverkar fostret. Gaaah. Skulle behöva nåt lugnande… :banghead:

Hon äter idag 11 kg hösilage (ts 77), 4 hg soja och 75 g krafft muskel. Plus halm.

Men nu kan jag inte noja över nyår, så nu måste jag noja över nåt annat. :arghh:
vill inte spä på ångesten men vill du länka till rapporten?
 
Min äter typ 14 kg hö, 2 kg grönpellets, 1 kg musli och 0.5 kg betfiber och en klick olja. Och ja, du känner revbenen vid lätt tryck.
 
vill inte spä på ångesten men vill du länka till rapporten?

Haha, tur för dig så kan jag inte. Det är en gammal foderbladet. ;) Men jag kan kopiera in vad hela rapporten hette och så kanske den finns publicerad digitalt? Men det får bli imorgon i såna fall…
 
Nu har jag värsta foderångesten att Ariel får för mycket kraftfoder och för lite grovfoder. Läst en forskningsrapport om hur det påverkar fostret. Gaaah. Skulle behöva nåt lugnande… :banghead:

Hon äter idag 11 kg hösilage (ts 77), 4 hg soja och 75 g krafft muskel. Plus halm.

Men nu kan jag inte noja över nyår, så nu måste jag noja över nåt annat. :arghh:

Fast du ger ju knappt något krafftfoder alls? Och en relativt stor mängd grovfoder mtp typ och storlek på hästen... Så jag ser inte hur det skulle kunna bli fel??
 
Fast du ger ju knappt något krafftfoder alls? Och en relativt stor mängd grovfoder mtp typ och storlek på hästen... Så jag ser inte hur det skulle kunna bli fel??

Jag skulle kunna vara mindre snål och ge lusern istället för en del av hösilagegivan och på så vis kunna minska kraftfodret ännu mer.

Nä, jag är inte alls hysterisk. Inte alls. :angel:
 
Idag är det 100 dagar kvar! Imorgon går vi in på två siffrig nedräkning 🎉

Otti är trött, och har svårt att hitta en normal bekväm sov ställning. Hon har även börjat fylla lite smått i juvret nu. Så allt rullar på som det skall.

Helt sjukt va tiden går fort! 😂

Ni får en charmig och helt obekväm sov ställning!
 

Bifogade filer

  • _20220112_044526.JPG
    _20220112_044526.JPG
    78,4 KB · Visningar: 48
Mina är på 211 respektive 184 dygn idag och nu börjar det synas lite även på ponnyn att hon är dräktig. De äter sitt hösilage och får lite mash och mineraler varje dag, i övrigt får de "klara" sig. Halvblodet ser fin ut från sidan, gigantisk framifrån och ponnyn är rund i vilken vinkel man än kollar.
Det blev lite snurrigt i bollen för dem nu när det kom in en liten i flocken. Ponnyn har blivit tillsagd att agera fostermor och det gör hon med bravur. Problemet är när fölet hellre väljer halvblodet och springer genom tråden för att komma dit. Halvblodet tog sig an den helhjärtat, med konsekvensen att hon skulle skydda den lilla mot ponnyn... Var lite orolig där ett tag att fölet skulle komma emellan men nu har de gjort enad front mot den stackars lusitanon istället, som inte bryr sig om vilket utan bara vill få äta ifred. Så just nu är upplägget delad vårdnad kan man säga, och så får vi se hur det blir när de är högdräktiga bägge två och när de egna fölen har anlänt.
 
Morsan fira 201 dygn med att hugga vallacken i huvudet på vägen in från hagen 🤪 Matte hann inte riktigt med att avstyra hennes dåliga humör. Funderar allvarligt på att flytta om i hagarna för på eftermiddagar/kvällar så blir hon skit förbannad rent utsagt och bara står och studsar i grinden när hon ska in.

Först trodde jag de berodde på att hon ville skydda sin 8 månaders men tror snarare att hon bara är trött på stök mannen som bor i stallet och där med tar ut sin frustration på honom när hon kommer år honom ute. Inne bor det i varsin ända av stallet för att det ska slippa se varandra. Vallacken är väldigt stökig inne när han får mat och slår i boxväggen när han äter, hon uppskattar inte stökiga hästar och aldrig gjort men i år är det värre en någonsin med hennes humör ... 🙃 Vi får kika på vilken hage som passar bättre eller om vi helt enkelt bara byter plats på vallackarna om hon nu uppskattar den andra så mycket mer ... Och vi har rejäla gångar mellan hagarna så han kommer inte åt henne eller hon honom för ens hon ska passera på vägen in i 20 meter men det räcker tydligen.
 
Inser att de börjar bli dags att smyga över Mamma mu på hennes foder hon åt förra året under dräktigheten. Dagarna springer förbi och den här dräktigheten har gått så himla fort, kanske för att hon redan har en liten illbatting 🤣🐎💨 Kärleksfullt sagt såklart. Hon håller just nu på att vänjer av henne själv, vi har inte lagt oss i speciellt mycket förutom att de flyttat isär på nätterna vilket har visat sig vara bra för båda två då båda behövde få äta ifred.

Nu börjar magen gunga fram och tillbaka när hon går eller springer 😏 Hon ser jätte rolig ut när hon kommer travandes på kvällen med sin runda mage. Hon är lika förbannad fortfarande trots att vi gör allt för att hålla henne på gott humör, hormonerna sprutar ur öronen på henne precis som förra gången 💩
 
Halvblodet har börjat klia sig. Hon visade samma beteende förra dräktigheten men senare och hon har en tendens att få klåda i samband med pälsfällningen. Så här tidigt har det dock inte börjat än och jag hoppas det var en slump när jag såg henne stå uppe vid "kli-trädet" i morse.

Sist hade jag ett helvete med henne rent ut sagt, hon kliade sig hur mycket som helst i slutet och det enda som hjälpte var att bada henne med klådstillande schampo, smörja in med aloe vera och sen eksemtäcke. Jag tror inte det är eksemrelaterat (och framför allt inte nu med -4 ute) utan hormonellt. Hon har inga ödem under magen eller i benen men jag tycker hon ser "bucklig" ut på sidan av magen, eller om det bara är pälsen. Hon hade inte alls de här problemen de första två dräktigheterna. Hon är i fint skick i övrigt men jag blir bekymrad, dels då det börjar så tidigt men även för att det gick som det gjorde förra gången med läckande råmjölk osv. Hon åker till station i början på april och även om jag vet att de har betydligt bättre kompetens på själva fölningen så är jag orolig över hur hon kommer må då det är en häst som trivs bäst hemma och vi känner varandra utan och innan.
 
Halvblodet har börjat klia sig. Hon visade samma beteende förra dräktigheten men senare och hon har en tendens att få klåda i samband med pälsfällningen. Så här tidigt har det dock inte börjat än och jag hoppas det var en slump när jag såg henne stå uppe vid "kli-trädet" i morse.

Sist hade jag ett helvete med henne rent ut sagt, hon kliade sig hur mycket som helst i slutet och det enda som hjälpte var att bada henne med klådstillande schampo, smörja in med aloe vera och sen eksemtäcke. Jag tror inte det är eksemrelaterat (och framför allt inte nu med -4 ute) utan hormonellt. Hon har inga ödem under magen eller i benen men jag tycker hon ser "bucklig" ut på sidan av magen, eller om det bara är pälsen. Hon hade inte alls de här problemen de första två dräktigheterna. Hon är i fint skick i övrigt men jag blir bekymrad, dels då det börjar så tidigt men även för att det gick som det gjorde förra gången med läckande råmjölk osv. Hon åker till station i början på april och även om jag vet att de har betydligt bättre kompetens på själva fölningen så är jag orolig över hur hon kommer må då det är en häst som trivs bäst hemma och vi känner varandra utan och innan.
Det där med kliandet känns igen. Vi ska klia Majsan. Varenda kväll hon blir nästan salig. Tycker också det är värre i år än förra, då klia hon sig mest på slutet nu ska man klia henne så fort hon ser oss. Dock kliar hon sig inte mot saker ännu vilket hon gjorde sista månaden förra året.
 
Det där med kliandet känns igen. Vi ska klia Majsan. Varenda kväll hon blir nästan salig. Tycker också det är värre i år än förra, då klia hon sig mest på slutet nu ska man klia henne så fort hon ser oss. Dock kliar hon sig inte mot saker ännu vilket hon gjorde sista månaden förra året.
Ok, men ni upplever det inte som onormalt, bara att hon tycker om det eller? Min kliade så hon blödde sist så jag hoppas verkligen inte att det blir så denna gången.
 
Ok, men ni upplever det inte som onormalt, bara att hon tycker om det eller? Min kliade så hon blödde sist så jag hoppas verkligen inte att det blir så denna gången.
Alltså hon vill att man kliar mer en normalt 😅 Hon är väl egentligen ingen gos häst men klia ska du och gärna ska man rafsa runt med piggborste i pälsen på henne. Hon var precis likadan förra året men värre mot slutet för då klia hon sig mot träd och boxväggar så man höll på att bli knäpp på henne. Vi har ju kamera så vi såg ju hur hon höll på .. Sen vet jag att när våren och knotten kommer så blir hon också värre om hon inte har täcke.
 
Ariel är också väldigt kliig. @Fritidsryttare Mest vill hon bli kliad över hela magen, men resten av kroppen går också bra. Strax före nyår började hon fälla också, men jag upplever mer att det är dräktigheten än fällningen som gör att hon är sån.

Förra dräktigheten hade hon mer klåda, då lärde hon sig klia sitt ena bakben med det andra bakbenets hov… Då var det värre än nu, men fortfarande inte så att det blödde. Dock började hon först sista månaden med att klia mycket.
 
Halvblodet har börjat klia sig. Hon visade samma beteende förra dräktigheten men senare och hon har en tendens att få klåda i samband med pälsfällningen. Så här tidigt har det dock inte börjat än och jag hoppas det var en slump när jag såg henne stå uppe vid "kli-trädet" i morse.

Sist hade jag ett helvete med henne rent ut sagt, hon kliade sig hur mycket som helst i slutet och det enda som hjälpte var att bada henne med klådstillande schampo, smörja in med aloe vera och sen eksemtäcke. Jag tror inte det är eksemrelaterat (och framför allt inte nu med -4 ute) utan hormonellt. Hon har inga ödem under magen eller i benen men jag tycker hon ser "bucklig" ut på sidan av magen, eller om det bara är pälsen. Hon hade inte alls de här problemen de första två dräktigheterna. Hon är i fint skick i övrigt men jag blir bekymrad, dels då det börjar så tidigt men även för att det gick som det gjorde förra gången med läckande råmjölk osv. Hon åker till station i början på april och även om jag vet att de har betydligt bättre kompetens på själva fölningen så är jag orolig över hur hon kommer må då det är en häst som trivs bäst hemma och vi känner varandra utan och innan.
Fy, det låter jobbigt för både häst och ägare :/ Sherry är inte särskilt kliig, hon gillar när man kliar henne bakom högerörat. Annars får jag på nåder borsta av henne, och helst inte alls på magen, men lite städad får hon faktiskt se ut.
 
Ariel är också väldigt kliig. @Fritidsryttare Mest vill hon bli kliad över hela magen, men resten av kroppen går också bra. Strax före nyår började hon fälla också, men jag upplever mer att det är dräktigheten än fällningen som gör att hon är sån.

Förra dräktigheten hade hon mer klåda, då lärde hon sig klia sitt ena bakben med det andra bakbenets hov… Då var det värre än nu, men fortfarande inte så att det blödde. Dock började hon först sista månaden med att klia mycket.
Ok, ja det kan vara en begynnande fällning kanske men hon hade skavt av man igår också såg jag. Att de kliar i slutet av dräktigheten och inför fölning är nog rätt vanligt, speciellt rumpa och svans när förvärkarna sätter in, men detta är nåt annat. Jag är inte så bekymrad av mig annars men denna hästen är mitt hjärtegull så jag vill verkligen inte att nåt händer henne.
 
Fy, det låter jobbigt för både häst och ägare :/ Sherry är inte särskilt kliig, hon gillar när man kliar henne bakom högerörat. Annars får jag på nåder borsta av henne, och helst inte alls på magen, men lite städad får hon faktiskt se ut.
Ja jag känner mig rätt maktlös, att börja tvätta henne flera gånger i veckan är inget alternativ så här års heller då hon är oklippt och går på lösdrift. Har funderat på om det hjälper att klippa henne för att hjälpa henne vid fällning men det känns också väldigt onaturligt för ett avelssto.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp