Dräktiga ston 2021/2022

Mamma mu är lite bitter för de är instängda på box pga av att års bebisen är jätte halt efter kraschlandat i hagen antagligen och slagit i knät. Sedan hon började leva lösdrifts liv är hon inte jätte sugen på att stå inne och ska bara ut även om hon håller sig i skinnet ... Men nu får hon bita ihop inatt och stanna inne tills vi fått ordning på bebis. Sen får vi se om de kan vara ute i en mindre hage.

Haha, sånt avskyr Ariel också. Hon står snällt i boxen och äter, sen när maten är slut vill hon UT NU! Har flera stallkompisar som tycker att hon är så himla kelen helt plötsligt, men det är ju bara för att hon försöker övertyga dem om att öppna boxdörren. ;)
 
Jobbigt med svullet ben @Hippocampus Hoppas det ger sig.

Nu har urinprovet kommit och jag får sitta på händerna för att inte testa för tidigt. Vore ju snopet om det visar ej dräktigt och så kostar jag på blodprov som visar dräktigt. ;) Värst är ändå att när jag tänkt testa (måndag), har jag möten med jobbet hela dagen, så jag kommer inte kunna testa förrän efter 16. :arghh:

I övrigt rider vi på. Jobbade med förvänd galopp vilket var tufft tyckte Ariel (nyharvad ridbana), men hon har fått tillbaka sin arbetsglädje och energi, så hon kämpade på. :heart
 
Ansluter till tråden! :)
Mitt sto seminerades i mitten av juli, och konstaterades dräktig 16 dagar senare. Väntar nu till 90 dagar då nästa kontroll ska göras. Så spännande!!!:bump:
Jag har ett SWB-sto som jag seminerat med Little Finnigan, ridponny. Någon mer som använt honom i år?
 
Jag tror inte att jag har skrivit i den här tråden än! Mitt sto Lemonaden (Out of Lemonade efter Luxus-Be My Cheif) är dräktig med Fortnite. Betäckt i början av juli och kollad på 16 och 30 dygn, nästa koll blir innan 90 dygn. Enda orosmomentet är att hon blev rejält jagad av sin syster två dagar efter att hon kom hem från seminstationen, jag hoppas att den höll sig kvar. Hästen som är inhyrd hos mig är också dräktig, med Canterbury, och min särbo har också ett dräktigt sto, en nordsvensk. Vi håller tummarna för 3 föl nästa år, ifjol betäckte vi tillsammans 6 hästar och vi fick ett föl...
 
Jobbigt med svullet ben @Hippocampus Hoppas det ger sig.

Nu har urinprovet kommit och jag får sitta på händerna för att inte testa för tidigt. Vore ju snopet om det visar ej dräktigt och så kostar jag på blodprov som visar dräktigt. ;) Värst är ändå att när jag tänkt testa (måndag), har jag möten med jobbet hela dagen, så jag kommer inte kunna testa förrän efter 16. :arghh:

I övrigt rider vi på. Jobbade med förvänd galopp vilket var tufft tyckte Ariel (nyharvad ridbana), men hon har fått tillbaka sin arbetsglädje och energi, så hon kämpade på. :heart
Va skönt att hon fått tillbaka sin arbetsglädje!
 
Hon gillar att bli kliad…. Det är nytt sen efter semineringen…. Så förhoppningsvis är hon ännu dräktig (isåfall 87 dygn nu).
5648EAEA-3F9E-4C35-8432-606EFF58287C.jpeg
 
Jag tror inte att jag har skrivit i den här tråden än! Mitt sto Lemonaden (Out of Lemonade efter Luxus-Be My Cheif) är dräktig med Fortnite. Betäckt i början av juli och kollad på 16 och 30 dygn, nästa koll blir innan 90 dygn. Enda orosmomentet är att hon blev rejält jagad av sin syster två dagar efter att hon kom hem från seminstationen, jag hoppas att den höll sig kvar. Hästen som är inhyrd hos mig är också dräktig, med Canterbury, och min särbo har också ett dräktigt sto, en nordsvensk. Vi håller tummarna för 3 föl nästa år, ifjol betäckte vi tillsammans 6 hästar och vi fick ett föl...
Vet man varför det inte blev fler föl? Otur? Har ett dräktigt sto och är så orolig att det inte ska gå vägen 🥺
 
Vet man varför det inte blev fler föl? Otur? Har ett dräktigt sto och är så orolig att det inte ska gå vägen 🥺
Mitt sto blev inte dräktig ifjol, jag tror att det berodde på bakterier vi inte fick bort i kombination med sämre fertilitet på hingst än i år. Den inhyrda hästen kastade tvillingar, vilket även en av särbons nordsvenskar gjorde, den andra nordsvensken gick tom vilket hon gjorde även i år utan att vi kan hitta varför och en ardenner hade resorberat eller kastat under vintern. Ifjol var endast halvbloden kollade på seminstationen med ultraljud så det är svårt att säga varför, i år är de två nordsvenskarna som betäcktes också kollade med ultraljud och det gjordes baktprov på den som inte blivit dräktig. Vi hoppas på bättre resultat i år!
 
Mitt sto blev inte dräktig ifjol, jag tror att det berodde på bakterier vi inte fick bort i kombination med sämre fertilitet på hingst än i år. Den inhyrda hästen kastade tvillingar, vilket även en av särbons nordsvenskar gjorde, den andra nordsvensken gick tom vilket hon gjorde även i år utan att vi kan hitta varför och en ardenner hade resorberat eller kastat under vintern. Ifjol var endast halvbloden kollade på seminstationen med ultraljud så det är svårt att säga varför, i år är de två nordsvenskarna som betäcktes också kollade med ultraljud och det gjordes baktprov på den som inte blivit dräktig. Vi hoppas på bättre resultat i år!
Önskar er bättre lycka iår 🙏🏻
 
4 dagar på hippotrim....ingen förändring...benet lika tjockt som innan. Fortfarande ingen hälta och hon är inte brydd när jag rör området... Ska boka tid igen för koll hos veterinären och även kolla dräktigheten.
 
Jobbigt med svullet ben @Hippocampus Hoppas det ger sig.

Nu har urinprovet kommit och jag får sitta på händerna för att inte testa för tidigt. Vore ju snopet om det visar ej dräktigt och så kostar jag på blodprov som visar dräktigt. ;) Värst är ändå att när jag tänkt testa (måndag), har jag möten med jobbet hela dagen, så jag kommer inte kunna testa förrän efter 16. :arghh:

I övrigt rider vi på. Jobbade med förvänd galopp vilket var tufft tyckte Ariel (nyharvad ridbana), men hon har fått tillbaka sin arbetsglädje och energi, så hon kämpade på. :heart

ED559BF4-787A-4B31-A41B-1E183898EC2B.jpeg
 
Fortsatt dräktig! :love:

A92C6BF3-A1CA-460F-9615-8CE5956D842B.jpeg


Arbetslusten varierar väldigt mycket från dag till dag. I förrgår var hon så trött så hon knappt orkade galoppera med nosen hemåt på stubbåkern, idag hävdade hon att bromsen var trasig när vi var ute och körde. ;)

Jag är så vansinnigt glad, jag trodde hon tappat fostret. Måtte det nu gå vägen!
 
Här har vi flyttat tillbaka till inackorderingsstallet. Tycker hon känns lite tröttare än vanligt just nu. Hon gör vad man ber henne om vid arbete men med inte lika mycket energi som vanligt. Dock sover hon fortfarande ute på bete, vilket kanske kan påverka med. Jag får se hur det blir när hon stallas in igen efter helgen.

En annan fundering är om jag ska kolla henne på 90 dygn eller inte? Allt är betalt på 45 dygn och försäkrat. Hur tänker ni andra i sånt läge?
 
Här har vi flyttat tillbaka till inackorderingsstallet. Tycker hon känns lite tröttare än vanligt just nu. Hon gör vad man ber henne om vid arbete men med inte lika mycket energi som vanligt. Dock sover hon fortfarande ute på bete, vilket kanske kan påverka med. Jag får se hur det blir när hon stallas in igen efter helgen.

En annan fundering är om jag ska kolla henne på 90 dygn eller inte? Allt är betalt på 45 dygn och försäkrat. Hur tänker ni andra i sånt läge?

Jag hade kollat. Känns rätt skönt att veta för min del. 🙂
 
Våran mamma nu vill bara ha mat i massor 🙈 Men såg nu när vi var tvungna att göra en mindre hage åt fölis att Mamma mu faktiskt gått ned lite vilket inte gjort de något med tanke på att hon såg ut som en flodhäst efter betet 😏 Hon är ju ändå bara på dygn 74 och behöver ju inte se ut som hon ska spricka redan nu. Klart hon kommer säkert bli stor fort sen pga av att hon blev betäckt rätt omgående efter fölning men vi håller igen lite på kraftfodret för henne och istället går hon på fritillgång på hö och sen får hon mineraler med e vitamin och selen.
 
Hörde av mig till veterinären idag för koll nån gång efter 40 dygn. Så spänd! Hur stor risk är det att dom resorberar tidigt? Det var inte ett helt krångelfritt sto att få dräktigt, men allt såg bra ut på 16 dygn.
 
Hörde av mig till veterinären idag för koll nån gång efter 40 dygn. Så spänd! Hur stor risk är det att dom resorberar tidigt? Det var inte ett helt krångelfritt sto att få dräktigt, men allt såg bra ut på 16 dygn.
Vad menar du med hur stor risk? Det beror på många olika saker som tex om dom har stressat, fått en infektion osv. På krångelston kollar vi 16, ngnstans mellan 25-32, 40-42 samt 90 dygn. Har aldrig lyckats få ett sto dräktigt samma år om dom har resorberat tidigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp