Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2021/2022

Vad menar du med hur stor risk? Det beror på många olika saker som tex om dom har stressat, fått en infektion osv. På krångelston kollar vi 16, ngnstans mellan 25-32, 40-42 samt 90 dygn. Har aldrig lyckats få ett sto dräktigt samma år om dom har resorberat tidigt.
äh kanske klumpigt uttryckt och kanske svårt att säga.
 
Hörde av mig till veterinären idag för koll nån gång efter 40 dygn. Så spänd! Hur stor risk är det att dom resorberar tidigt? Det var inte ett helt krångelfritt sto att få dräktigt, men allt såg bra ut på 16 dygn.
Koll på måndag, då 44 dygn. Håller tummarna att allt ser bra ut.🙏🏻
mitt stos dräktiga kompis var tom idag på 90 dygns kollen. ☹️
 
Hörde av mig till veterinären idag för koll nån gång efter 40 dygn. Så spänd! Hur stor risk är det att dom resorberar tidigt? Det var inte ett helt krångelfritt sto att få dräktigt, men allt såg bra ut på 16 dygn.
Vi kollar alltid 16 & 30 dygn innan vi tar hem, med andra ord Mamma mu går kvar på station tills hon är konstaterad dräktig på minst 30 dygn. Förra gången kollade de på 35 eller 36 dygn ( men då hade hon krånglat hela våren med att inte ta sig trots att de inte fanns några bakterier eller liknande) och i år tror jag de kollade på 32 dygn. Hon var på dygn 38 när hon åkte hem men sen är hon också lugn som en filbunke, finns inte mycket som upprör henne.


Min mor som också håller på med avel har haft en som tappade på 40 dygn eller ja då fanns de inget embryo trots att hon var kollad på både 16 och 30 dygn. Vet inte om de försökte betäcka om henne eller inte. Varit mycket strul i år för dem då de mest haft frystsperma från USA och svårt att få damerna dräktiga.
 
Jag tänker om man kan säga hur ofta det händer, på ett ungefär. Om förutsättningarna varit hyfsat goda. Hur orolig borde jag vara? 🤷🏼‍♀️
Har ditt sto inte resorberat förut så hade jag inte varit jätteorolig. Har haft ston med tokflipp och byte av stallmiljö tidigt i dräktigheten utan att dom har resoberat. På ston som har svårt att behålla fostret skriver min vet ut regumate som tas till dygn 100 men har även haft en som kollades dygn 38 (dräktig) och dygn 42 (tom).
 
Har ditt sto inte resorberat förut så hade jag inte varit jätteorolig. Har haft ston med tokflipp och byte av stallmiljö tidigt i dräktigheten utan att dom har resoberat. På ston som har svårt att behålla fostret skriver min vet ut regumate som tas till dygn 100 men har även haft en som kollades dygn 38 (dräktig) och dygn 42 (tom).
Tack!
det är hennes första föl. Veterinären verkade inte så orolig så jag ska försöka behärska mig 😅
 
Här har vi flyttat tillbaka till inackorderingsstallet. Tycker hon känns lite tröttare än vanligt just nu. Hon gör vad man ber henne om vid arbete men med inte lika mycket energi som vanligt. Dock sover hon fortfarande ute på bete, vilket kanske kan påverka med. Jag får se hur det blir när hon stallas in igen efter helgen.

En annan fundering är om jag ska kolla henne på 90 dygn eller inte? Allt är betalt på 45 dygn och försäkrat. Hur tänker ni andra i sånt läge?

Jag kollade på dygn 121, men det var hemmatest. Hade inte kollat på 90 dygn om jag inte behövt pga avgifter, för att slippa transportera stoet. Kan man göra UL hemma kanske jag hade testat för att jag var nyfiken. ;)
 
Hörde av mig till veterinären idag för koll nån gång efter 40 dygn. Så spänd! Hur stor risk är det att dom resorberar tidigt? Det var inte ett helt krångelfritt sto att få dräktigt, men allt såg bra ut på 16 dygn.

Det är ju vanligare att de resorberar fram till dygn 40, men det beror oftast på att nåt var fel med embryot (tex kromosomfel) eller att stoet blivit stressad och resorberat pga det (sen kan de bli jättestressade och ändå behålla såklart). Det är ju därför man inte kan försäkra före dygn 40, för så pass mycket kan hända.

Jag hade kvar mitt sto hos hingsten tills dygn 40 passerat, men så hade hon en väldigt lång resa (62 mil) så hade hon kommit hem och visat sig inte vara dräktig längre hade hon inte åkt tillbaka till hingsten.
 
Snigelhästen är tillbaka... ;) Vi har nu ridit några pass och det går sååå långsamt. Körningen är lite snabbare, men inte alls som vanligt. Framförallt upplever jag att orken tryter, hon bjuder glatt upp till galopp, men kommer på efter 10-20 språng att hon inte riktigt orkar längre... Igår travade vi cavaletti och hon var så ivrig över serien och sen var hon tvungen att stanna och pusta efteråt. :rofl:

Så jag börjar med lugnare ridning redan nu, dvs ingen hoppning och mer fokus på att röra på oss än att träna. Jag låter henne bestämma hur hon orkar tempomässigt från dag till dag (sist blev hon faktiskt piggare längre fram i dräktigheten, så det kanske blir likadant igen), hon är tack och lov tydlig gentemot mig.

Dygn 124 idag och snart flytt till vinterhage!
 
Det är ju vanligare att de resorberar fram till dygn 40, men det beror oftast på att nåt var fel med embryot (tex kromosomfel) eller att stoet blivit stressad och resorberat pga det (sen kan de bli jättestressade och ändå behålla såklart). Det är ju därför man inte kan försäkra före dygn 40, för så pass mycket kan hända.

Jag hade kvar mitt sto hos hingsten tills dygn 40 passerat, men så hade hon en väldigt lång resa (62 mil) så hade hon kommit hem och visat sig inte vara dräktig längre hade hon inte åkt tillbaka till hingsten.
Ja precis, så långt är jag med och jag förstår försäkringsbolagen om det är en stor risk. Googlade och Agria hade bara skrivit ”en del ston resorberar tidigt”. Men jag funderade hur ofta det faktiskt är så. Hur orolig man borde vara. Det kändes som en seger att hon ens va dräktig på 16 dygn innan jag insåg att jag inte kan andas ut förens jag försäkrat och den känsliga perioden är över. Försvinner fostret efter det så går jag iallafall inte i konkurs 😂🙈

Vi har åkt till seminstation hela säsongen och det är ju inte aktuellt att försöka igen nu ändå. Men ska kollas pga försäkringen. Sen blir det kanske en koll till i vinter, endast levande föl avgift kvarstår.
 
Mamma mu är snart på en ny milstolpe och uppe på 80 dygn i helgen 🐴❤️ Hon jäser vidare och har börjat sätta vinterpäls. Ska försöka ha henne otäckad i vinter om hon inte fryser för mycket. Hon är rätt känslig och talar om de. Förra året när hon inte gick med bebis hade hon täcke till Mars ungefär och Maggan är född i slutet på Maj. Men då gick inte täckes gjordarna runt knappt 🙈
 
Noella är nu på typ 70 dygn.
Är väldigt varierande dagsform. Vissa dagar totalt överladdad när man rider, rädd för allt och helt spooky, nästa dag kan hon lufsa fram och knappt vilja öka farten.
Är bara när man rider i ridhuset hon känns som vanligt, hon har alltid gillat att bli riden där. Får hon välja väg går hon automatiskt dit!😉
Kommer kolla henne innan 90 dygn, ska ju betala hingstavgiften då.
Även skönt att få veta så hon fortfarande är dräktig!😃
 
Jag hade kollat. Känns rätt skönt att veta för min del. 🙂

Jag kollade på dygn 121, men det var hemmatest. Hade inte kollat på 90 dygn om jag inte behövt pga avgifter, för att slippa transportera stoet. Kan man göra UL hemma kanske jag hade testat för att jag var nyfiken. ;)

Tack för svar! Det lutar mot att jag komma kolla nånting mer, stationen har uppsamlingskoll strax efter dygn 90 så ska se om jag kommer iväg dit. Jag tänker at det kan vara skönt att veta om hon är fortsatt dräktig eller inte. Är hon tom så kan jag rida på lite mer och åka på träning som jag inte gör nu :)
 
Vi har inte kommit iväg ännu för 90 dygns kollen, nu är hon väl runt 95 dygn. Jag tänker inte tjata om hennes ben för mycket..men det är inte bättre. Såret har förändrat sig och nu kör vi på bandage igen, lotagen osv. Hon är fortfarande obrydd, jag kan skrubba benet och såren utan att hon bryr ännu. Nästa vecka ska vi se om det blivit bättre på veterinärbesöket. Och ska vi kolla dräktigheten också.
Har funderat på att ut veterinär för att kolla i stallet men då krävs det lugnande och det ska man väl inte ge dräktiga hästar om jag förstår det rätt.
 
Här är det snart dags för 90 d.koll i nästa vecka. Idag såg jag att årets fölunge försökte tutta på ett annat sto, så gick fram och fick jaga iväg honom därifrån, då gick han på en gång ner sin riktiga mamma och tutta. Frågan är varför?, Har aldrig sett honom göra så förut. Tog han så fel?. Han är ca. 3,5 månad och självständig av sig.
 
Och min märr fortsätter också med sitt ben. Hon har skorpor framför allt höger bak men just nu har jag valt att inte göra nåt för hon verkade nästan bli värre och mer svullen när jag höll på med det. Jag avvaktar och ser men blir det för illa så får jag göra nåt. Hon är helt obrydd av det iallafall så för hennes skull verkar det inte spela nån roll.
 
Mitt sto ska vara på dygn 130 redan. Hon tunnade tyvärr ur kraftigt när värmen kom i juli ihop med en hovböld. Tyckte hon såg brunstkletig ut på bakbenen för 2 veckor sen så tanken är att ta ett blodprov. Kollades inte på 90 dygn. Nervöst värre.
 
Fick ett bra svar i föl 2021 tråden ang.fölet, så va inte så mycket att klura över ;)

(Idag är Doris på 84 d.)

På tisdag kollas Doris inför 90 dygns-avgiften, är på 87 dygn då, hoppas den lill* är kvar :heart allt har hittills sett bra ut på 17,28 och 40 dygn. Har inte heller sett någon brunst, så har förhoppningar om h*n är kvar där inne :)

Vi har också delat av till 2 lösdrifter nu med 3 st. ston och föl i varje, Doris går ihop med en bra grupp nu och behöver inte vänta till sist med att äta vid höet, utan nu kan alla stona äta ihop. Känns som om det har blivit mycket lugnare i båda lösdrifterna efter avdelningen, så det är skönt.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp