Dräktiga ston 2021/2022

Är det ok att de har framskor? Mitt fullblod har vi tagit av bak sen i somras men fram tror jag vi måste behålla hela tiden…
 
Vi har också precis passerat dygn 200 ❤️. Rider inte jättemycket nu men det beror bara på mig som tyvärr fått cancer. Men de pass vi orkar med är Kimbi lika pigg och glad som vanligt, trots att magen är väldigt stor.

Jag funderar på hur man ska göra med skor? Förr gången hon fölade tog jag av ganska sent, och hon blev väldigt ömfotad då det blev torrt och hårt i backen. Skodde på henne ganska snabbt efter fölningen (fölet dog). Nu funderade jag på om man ska ta av redan vid nästa skoning i början av mars, för att hon ska hinna vänja fötterna bättre när det fortfarande är mjukt (beräknad månadsskiftet maj/juni). Har ni någon erfarenhet vad som funkat? Just nu har hon bara skor fram och det går bra förutom där det är stenigt.
Majsan har varit oskodd Sedan förra våren när hon fick Maggan. Men väldigt glad då hon har fina hovar som klarar att gå på alla underlag. Det är stenhårda när de ska verkas 😅
 
Majsan Majlis är på dygn 210 idag ❤️🙏 Längtar så efter den lilla Plutten som härjar på där inne på kvällarna så Mamsen får spunk 😅
 
Vi har också precis passerat dygn 200 ❤️. Rider inte jättemycket nu men det beror bara på mig som tyvärr fått cancer. Men de pass vi orkar med är Kimbi lika pigg och glad som vanligt, trots att magen är väldigt stor.

Jag funderar på hur man ska göra med skor? Förr gången hon fölade tog jag av ganska sent, och hon blev väldigt ömfotad då det blev torrt och hårt i backen. Skodde på henne ganska snabbt efter fölningen (fölet dog). Nu funderade jag på om man ska ta av redan vid nästa skoning i början av mars, för att hon ska hinna vänja fötterna bättre när det fortfarande är mjukt (beräknad månadsskiftet maj/juni). Har ni någon erfarenhet vad som funkat? Just nu har hon bara skor fram och det går bra förutom där det är stenigt.

Ariel kommer gå skodd runt om då hon tyvärr inte fungerar barfota. Det var ett helsike att sko henne de första gångerna efter att hon varit hos hingsten, trots att hon endast gått på gräs där.
 
Nu har Ariel fått tredje sprutan mot herpesvirus. Skönt att ha det avklarat. Pratade igenom med veterinären sedan hur jag ska göra när hon väl fölat och vi kom överens om att jag sms:ar om allt går bra (dvs veterinären ska komma ut ett halvt dygn senare för spolning av livmoder och foalcheck) och ringer om nåt går på tok. Känns bra att ha pratat igenom det lite. Sen sa jag lite på skämt att vi hörs den 3:e april, så vi får väl se om jag får rätt. ;)
 
Vi har också precis passerat dygn 200 ❤️. Rider inte jättemycket nu men det beror bara på mig som tyvärr fått cancer. Men de pass vi orkar med är Kimbi lika pigg och glad som vanligt, trots att magen är väldigt stor.

Jag funderar på hur man ska göra med skor? Förr gången hon fölade tog jag av ganska sent, och hon blev väldigt ömfotad då det blev torrt och hårt i backen. Skodde på henne ganska snabbt efter fölningen (fölet dog). Nu funderade jag på om man ska ta av redan vid nästa skoning i början av mars, för att hon ska hinna vänja fötterna bättre när det fortfarande är mjukt (beräknad månadsskiftet maj/juni). Har ni någon erfarenhet vad som funkat? Just nu har hon bara skor fram och det går bra förutom där det är stenigt.
Jag tar inte av fram på ston som behöver skor. Aldrig haft ngn trampskada.
 
Vi har också precis passerat dygn 200 ❤️. Rider inte jättemycket nu men det beror bara på mig som tyvärr fått cancer. Men de pass vi orkar med är Kimbi lika pigg och glad som vanligt, trots att magen är väldigt stor.

Jag funderar på hur man ska göra med skor? Förr gången hon fölade tog jag av ganska sent, och hon blev väldigt ömfotad då det blev torrt och hårt i backen. Skodde på henne ganska snabbt efter fölningen (fölet dog). Nu funderade jag på om man ska ta av redan vid nästa skoning i början av mars, för att hon ska hinna vänja fötterna bättre när det fortfarande är mjukt (beräknad månadsskiftet maj/juni). Har ni någon erfarenhet vad som funkat? Just nu har hon bara skor fram och det går bra förutom där det är stenigt.

Jag tänker ta av bakskorna nästa skoning på måndag, då är vi runt dygn 215. Framskorna åker nog gången efter.
Hon rids inte alls nu längre. :)
 
227 dygn nu (eller bara tjock…) det känns som tiden börjar gå snabbt…
0D9F9BF5-00C8-4F29-B09A-5809A85CEC11.jpeg
 
Jag tar inte av fram på ston som behöver skor. Aldrig haft ngn trampskada.
Jag var så osäker på min förra året, men bestämde mig ändå för att testa att ta av skorna. Hon har haft lite struligt och gått med sulor fram i några år efter en inflammation i strålbensbursan.
Givetvis trampade hon på B när hon skulle resa sig efter fölningen, rakt över bröstkorgen. Det gick bra och jag vet inte hur stor skillnad det hade gjort med skor men det kändes ändå bra att hon var oskodd.

För övrigt är hon fortfarande oskodd och har faktiskt aldrig haft så bra hovar som nu. Men skorna åker på när jag ska börja rida efter avvänjning.
 
Jag skulle nog sko av så snart som möjligt innan hon hinner blir för tung. Hade samma dillemma förra året med mitt sto som är dräktigt nu, som har lätt att bli ömfotad. Blev då varnad att om man vänter för länge kan risken för belastningsfång öka, om de har tunna sulor. Min fick skor under värsta vintermånaderna bara och sedan har det gått bra att ha henne barfota. Men brukar la dom gå ett par veckor "över" normal skoperiod innan jag drar av, så de har lite extra att slita på i början. (trimmar dock givetvis hoven i balans, men lite extra vägg är positivt om möjligt)
Då får jag prova att ta av fram vid nästa skoning enligt plan. Jag hoppas att det ska funka. Så nojig men vill försöka skydda fölet om jag kan.

Senast fick hon nog lättare fång eller något för hon fick tydliga ränder på hovarna efter att hon fölade och gick barfota. Hon var lite försiktig även när jag fick på skor så jag åkte till min vet. Då trodde veterinären på kötthovsinflammation så hon fick metacam och blev bra.
 
Nu har superpannlampan och fölväskan kommit, så snart är det dags att börja packa. Bara 1 1/2 månad kvar innan vakandet börjar! :nailbiting:

Haha, inser att jag i all hast glömde bort februari. :o Så idag är det 2 månader kvar innan jag börjar vaka, inget annat.:p

Var ute och körde idag, bromsen var tyvärr trasig både på bortaväg och hemväg. :crazy:
 
Haha, jag som tänkte "jisses vad länge hon tänker vaka" 😅

Ja, herregud! Slår vad om att Ariel dessutom jävlats då och knipit till maj. :rofl:

Sen är ju ”vaka” kanske fel ord, i början lär jag ju bara kolla till henne varannan timme, men jag är bara sporadiskt på jobbet, därav min tidsgräns.

Bästa jobbet fö, där jag är med på möten om jag kan och jobba med de mest akuta ärendena precis när på dygnet jag vill. Sen rapporterar jag bara i efterhand hur mycket jag jobbat varje vecka. :love:
 
Nu har Nemo flyttat 🐴. Fick besked att köparna kunde hämta Nemo och kompisen (som har vuxit upp med Nemo, båda flyttar till samma köpare) nu idag tidigare i veckan. Så fölen har fått sova ihop i samma box och vi har haft stona i egna boxar (inom synhåll) i några nätter, allt har gått bra och de var lätta att få på B-kortsbilen.

Doris och det andra stoet sa inte ett ljud när vi gick iväg med fölen , vi hade gett stona lite kraftfoder innan vi tog fölen, och de stod fortfarande o åt när vi hade lastat fölen. Fölen gnäggade inte heller när de började åka.

Så än så länge odramatiskt, får se hur upprörda de är imorgon när de kommer ut i hagen. 🍀🙏

Idag är Doris på 217 d.💋
 
Förra året vakade jag först var tredje timme ( Husse kolla en gång i timmen på nätterna då han jobbar natt i veckorna ) sista veckan in för dygn 335 så ringde klockan 1 gång i timmen här hemma. Hon fölade ju strax efter dygn 335 kommer inte ihåg nu på rak arm vilken dag de var men hon fölade natten mellan Fredag och Lördag. Tänkte på fredagskvällen att nu kommer bebis inatt jag ger mig tusan på de då hon hade läckt lite mjölk på ena bakbenet. Hon hade verkligen ingen jätte juver som alla andra bilder jag sätt på fölston. Klockan 02.58 är Maggan född. 2 minuter innan min klocka ringde på natten. Vaknade med ett ryck för kände på mig att de var något och i svansen låg de en fölis och sprattla 😅 Skönt att ha kamera då jag bor en bit ifrån ( 10 minuter med bil ) och husse bor på gården så han hade ju full kontroll hemifrån och vakar ju mera tätt. Så träffa Maggan första gången när hon var cirka 15 minuter gammal. Allt gick ju efter skolboken så hoppas på något liknande i år tack 🙏❤️ Tidigare innan hästarna flyttade hem för gott och vi hyrde in oss så åkte Pappa i mellan på nätterna och sov i bilen på slutet.

Mamsen jäser och frodas, vi har börjat smyga upp hennes kraftfoder försiktigt. Är lite försiktig pga av att hon fick kolik förra året även om de troligtvis utlöstes av att hon hade fått antibiotika och metacam pga av lymfangit.
 
Min har börjat skrika o slå mot valacken, är det normalt när de är dräktiga? De går inte tillsammans utan hon ska bara gå förbi honom i stallet när man tar ut de….
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp