Dräktiga ston 2021/2022

Min har börjat skrika o slå mot valacken, är det normalt när de är dräktiga? De går inte tillsammans utan hon ska bara gå förbi honom i stallet när man tar ut de….
Haha ja då! Majsan har hållit på och härjat i två månader nu 😴 Kom senare i dräktigheten denna gång, förra gången kom de direkt när hon kom hem på dygn 40. Skrek och slog med frambenen som en hingst mot ena vallacken ... i år försöker hon hugga honom eller skriker rakt ut bara han tittar på henne 🙃
 
Min har börjat skrika o slå mot valacken, är det normalt när de är dräktiga? De går inte tillsammans utan hon ska bara gå förbi honom i stallet när man tar ut de….
Min har inte blivit så alls men det andra dräktiga stoet i stallet är inte så rolig mot några hästar, ston eller valacker. Slår och skriker när hon ska gå förbi, eller ibland om de bara tittar på henne :cautious:
 
Eftersom Ariel får maxgiva soja ger jag henne hälften på morgonen när jag sett att de ätit frukost ett tag och sen andra givan efter att hon varit inne och ätit en stund. Hon kommer alltid i trav i hagen för hon älskar sin soja.

Ikväll kom jag på att jag glömt tempa (tempar tre dagar i rad var tredje månad), så jag gick ut när de fått hösilage. Direkt Ariel hör mig gnäggar hon och kommer farandes i trav. Det var svårt att övertyga henne om att jag inte hade soja med mig…

Men om ett par veckor höjer jag mängden proteinpellets och då kommer jag ge det på kvällen. Ariel älskar verkligen att vara högdräktig. :angel:
 
Igår var det full fart i Kimbis mage ❤️. Jag har haft lite svårt att känna sparkar då hon inte är så avslappnad i sin box just nu, och det är där vi hänger mest. Hon har en boxgranne hon inte uppskattar så hon slappnar inte av när jag är i boxen. Men igår hade jag henne i gången och då sparkade det som tusan i magen 😊. Hon är väldigt rädd om magen så man får känna försiktigt. Känns så skönt att få en bekräftelse på att bebis lever och mår bra där inne ❤️
 
Min har börjat skrika o slå mot valacken, är det normalt när de är dräktiga? De går inte tillsammans utan hon ska bara gå förbi honom i stallet när man tar ut de….
Ett av mina dräktiga ston har också blivit lite knäpp mot andra hästar denna dräktigheten. Hon gick fram och sparkade ett av de andra stona som låg ner mitt ute i hagen, och hon beter sig nästa hingstigt ibland.
 
Igår var det full fart i Kimbis mage ❤️. Jag har haft lite svårt att känna sparkar då hon inte är så avslappnad i sin box just nu, och det är där vi hänger mest. Hon har en boxgranne hon inte uppskattar så hon slappnar inte av när jag är i boxen. Men igår hade jag henne i gången och då sparkade det som tusan i magen 😊. Hon är väldigt rädd om magen så man får känna försiktigt. Känns så skönt att få en bekräftelse på att bebis lever och mår bra där inne ❤️
Jag försöker också känna, men hittills tror jag inte att jag har känt något (kanske eventuellt ett par gånger, men det kan lika gärna ha varit tarmar...). Vill få en bekräftelse på att jag inte bara har fodrat upp den där kulan :D
 
Senast ändrad:
Jag försöker känna på Sherrys mage på kvällarna men hon är inte så glad i att jag gör det. Tror att jag kände buffar en kväll men det kan ha varit gaser ^^
 
Igår var hovslagaren här och jag valde att bara sko Noella fram. Hon har väldigt bra hovar så tror att det ska funka med den lilla ridningen som blir nu.
Hovslagaren tyckte det var bra att bara ta bak först för att se om hon börjar ömma, så slipper hon ha ont runt om ifall hon ömmar.
Blev ingen ridning alls förra veckan pga av mycket jobb och idag har jag blivit sjuk och fått ta covidtest. Blir nog inte så mycket ridning denna vecka heller.😕
Men Noella verkar nöjd att bara gå och skrota i hagen. 😃
 
Jag försöker också känna, men hittills tror jag inte att jag har känt något (kanske eventuellt ett par gånger, men det kan lika gärna ha varit tarmar...). Vill få en bekräftelse på att jag inte bara har fodrat upp den där kulan :D
Känner igen det där 🙈. Nu känns sparkarna på Kimbi rätt kraftigt (typ som hicka) så jag tror inte att det är tarmar som luras 😊. Känns det bara som fadder vågar jag inte säga att det är sparkar, utan det tar jag som tarmrörelser.
 
Min veterinär var ut idag för andra sprutan. Hon tyckte jag borde känna fosterrörelser och kände efter själv men nää 🤯
så hon kände på henne rektalt också för hon vet hur löjlig jag är, vore ju så skönt att bara veta att det är nån där inne fortfarande, dessutom när hon sett brunstig ut, hon som vägrade brunsta i somras när de va de enda vi ville.

Men nä inte kände hon något föl inifrån heller 🙄 vi såg det ju inte på 90 dygns kollen heller, men hon var inte det minsta tveksam att livmodern var dräktig då.
Nu kändes livmodern djup och dräktig men hon kände inte fostret men de var iallafall inte helt onormalt att inte göra det. Meeeeeeen alltså kan det inte bara få vara självklart?
 
Min veterinär var ut idag för andra sprutan. Hon tyckte jag borde känna fosterrörelser och kände efter själv men nää 🤯
så hon kände på henne rektalt också för hon vet hur löjlig jag är, vore ju så skönt att bara veta att det är nån där inne fortfarande, dessutom när hon sett brunstig ut, hon som vägrade brunsta i somras när de va de enda vi ville.

Men nä inte kände hon något föl inifrån heller 🙄 vi såg det ju inte på 90 dygns kollen heller, men hon var inte det minsta tveksam att livmodern var dräktig då.
Nu kändes livmodern djup och dräktig men hon kände inte fostret men de var iallafall inte helt onormalt att inte göra det. Meeeeeeen alltså kan det inte bara få vara självklart?
Kanske ta ett blodprov eller ta ut någon och ultraljuda? Förstår att du blir nojig när vet inte kunde säga säkert.
 
Kanske ta ett blodprov eller ta ut någon och ultraljuda? Förstår att du blir nojig när vet inte kunde säga säkert.
Hon sa att hon med största sannolikhet är dräktig, livmodern känns dräktig. Men hon skulle känna igen om två månader och är det minsta tveksamhet då så lär vi ju ta blodprov.
Hon lät egentligen inte ens orolig. Men det hade ju bara varit så skönt om hon verkligen känt på riktigt att den var där inne.
 
Min veterinär var ut idag för andra sprutan. Hon tyckte jag borde känna fosterrörelser och kände efter själv men nää 🤯
så hon kände på henne rektalt också för hon vet hur löjlig jag är, vore ju så skönt att bara veta att det är nån där inne fortfarande, dessutom när hon sett brunstig ut, hon som vägrade brunsta i somras när de va de enda vi ville.

Men nä inte kände hon något föl inifrån heller 🙄 vi såg det ju inte på 90 dygns kollen heller, men hon var inte det minsta tveksam att livmodern var dräktig då.
Nu kändes livmodern djup och dräktig men hon kände inte fostret men de var iallafall inte helt onormalt att inte göra det. Meeeeeeen alltså kan det inte bara få vara självklart?

Ta urinprov?
 
Hon sa att hon med största sannolikhet är dräktig, livmodern känns dräktig. Men hon skulle känna igen om två månader och är det minsta tveksamhet då så lär vi ju ta blodprov.
Hon lät egentligen inte ens orolig. Men det hade ju bara varit så skönt om hon verkligen känt på riktigt att den var där inne.
Hoppas hon har rätt. Jag hade helt klart beställt hem ett eget urintest och kollat 🙈. Men jag är sjukt nojig av mig 😬
 
Usch! Grannens sto kastade i morse på dag 276. Ett svart stoföl som hon alltid hade önskat sig..... Tycker så fruktansvärt synd om henne och blir samtidigt så nojig för mitt sto som är på dag 236. Hästarna har inte haft någon kontakt alls, går i hagar med flera hundra meter emellan, men man blir ändå nervös. Veterinären var där och tog prover på fosterhinnor och lever och mjälte för att kolla virusabort. Provsvaren kommer förhoppningsvis i slutet på veckan. Jag var där en stund men tog av alla kläder direkt när jag kom hem och lade i tvättmaskinen och hoppade i duschen själv. Det verkar som att när det är sena kastningar att det ofta sker när det är ca två månader kvar?
 
Usch! Grannens sto kastade i morse på dag 276. Ett svart stoföl som hon alltid hade önskat sig..... Tycker så fruktansvärt synd om henne och blir samtidigt så nojig för mitt sto som är på dag 236. Hästarna har inte haft någon kontakt alls, går i hagar med flera hundra meter emellan, men man blir ändå nervös. Veterinären var där och tog prover på fosterhinnor och lever och mjälte för att kolla virusabort. Provsvaren kommer förhoppningsvis i slutet på veckan. Jag var där en stund men tog av alla kläder direkt när jag kom hem och lade i tvättmaskinen och hoppade i duschen själv. Det verkar som att när det är sena kastningar att det ofta sker när det är ca två månader kvar?
Så otroligt ledsamt. Jag tycker också att det verkar som att många sena kastning ar är ca 2 månader innan. Det är väl då många kastar med virusabort, men vet inte om det är vanligt med andra orsaker också. Min kompis häst kastade 2 månader innan för ca 2 år sedan. På henne hittade de aldrig någon orsak, och hon fick ett fint föl året därpå (där dräktigheten istället upptäcktes/bekräftades först 3 månader innan) 🙂.
 
Hon sa att hon med största sannolikhet är dräktig, livmodern känns dräktig. Men hon skulle känna igen om två månader och är det minsta tveksamhet då så lär vi ju ta blodprov.
Hon lät egentligen inte ens orolig. Men det hade ju bara varit så skönt om hon verkligen känt på riktigt att den var där inne.

Fostret ligger (ska ligga dessutom) djupt ner i en vätskefylld livmoder under den delen av dräktigheten och att inte nå det med armen vid en rektalundersökning är helt normalt.

Förstår att det inte hjälper när man är orolig men ville bara säga att det är normalt iaf☺️
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp