Dräktiga ston 2021/2022

Idag har jag jobbat sista dagen innan ledigheten. Har möte 3h i morgon annars är jag ledig resten av veckan och på måndag börjar semester i 8 v.😃
Jag skaffade ju sådana testremsor där man kollar mjölken, har aldrig haft det innan. Testade en droppe och blev lite fundersam när det visade att det närmar sig och kan gå fort!🤔
Hon har ändrat sig mycket bara under dagen, slappare bäckenband, svullnat i vulvan och juvret rätt så ifyllt, men tycker nog det kan fyllas lite till.
Hur eller hur, så blir det att ställa klockan inatt. Men det är 17 dagar kvar och vet inte hur säkra testremsorna är.
Någon som har erfarenhet av dem?
Bild på dagens juver.
Visa bifogad fil 91091

Är det sådana remsor som mäter pH-värdet? De tycks vara mindre tillförlitliga än den andra sorten.
 
@Freazer just det jag var rädd för!😂
Hade inte tänkt att det var riktigt dags än i mina ögon, men sen vågar man ju inte chansa när testet visar att det närmar sig.
@Valerianovna det är finally foal jag har, vet inte om det är ph de mäter.🤔
Vad mäter de andra som inte har ph?
 
Idag ringde kompisen på dagen och säger att Kimbi har stora vaxproppar. Får se på video och jag ser dem också. Mycket större och vitare än kristallerna hon haft tidigare. Åker dit någon timme senare och då är de borta. Åkte tillbaka nu ikväll men där är fortfarande inga. Så nu vet jag inte alls vad man ska tro 🙄. Fortsatt koll såklart, men från att tro att det blir föl inatt till att jag nog tror det dröjer ett par dagar till. Dygn 321 idag.
 
@Freazer just det jag var rädd för!😂
Hade inte tänkt att det var riktigt dags än i mina ögon, men sen vågar man ju inte chansa när testet visar att det närmar sig.
@Valerianovna det är finally foal jag har, vet inte om det är ph de mäter.🤔
Vad mäter de andra som inte har ph?
Dock så har jag många kompisar som det har stämt på pricken på. 😁
Nej eller hur, så tänkte jag också. I en vecka. 🤣 Tänker det är ett bra hjälpmedel men man kanske inte ska förlita sig till 100% på det😇
 
@Freazer just det jag var rädd för!😂
Hade inte tänkt att det var riktigt dags än i mina ögon, men sen vågar man ju inte chansa när testet visar att det närmar sig.
@Valerianovna det är finally foal jag har, vet inte om det är ph de mäter.🤔
Vad mäter de andra som inte har ph?

De andra, som t.ex. TimeToFoal är kalciumtester. Jag tror Finally Foal är pH tester, de ser ut som sådana men det kanske står i instruktionsboken? Min erfarenhet är att pH värdet kan fluktuera lite inför en fölning och att testet inte är helt lätt att läsa av. Sen är det såklart inte otroligt att hon skulle kunna föla 17 dygn före b.f. så hur som helst bör man betrakta testerna som ett hjälpmedel :)
 
Har kollat Noella regelbundet under natten, men hon har varit som vanligt. Men de senaste dagarna har hon ätit mer än hon gjorde innan. Tidigare har det alltid funnits hö kvar i boxen men nu är det helt rensat.
När jag skulle ta ut henne idag hade hon fått som nässelutslag på bogen, halsen och lite på huvudet.🤔
Googlade lite om det och verkar som vissa dräktiga ston kan få det i sluter av dräktighet.
Någon som har erfarenhet av det eller vet mer?😃
 
Här var det också en lugn natt. Hon var lite sur på magen en stund igår kväll, men sen har det varit helt lugnt. På ett sätt får hon gärna vänta med föl eftersom jag fortfarande är rätt invalid efter operationen, men nu när hon var så orolig härom kvällen vågar jag ju inte lämna henne obevakad. Då får gärna fölis titta ut istället så att jag kan få sova lite 🙈
 
Tror, när det gäller alla typer av mjölktester, att man ska tänka att de talar om när stoet är såpass redo att hon skulle kunna föla. MEN, man ska inte glömma att ston ibland (väldigt ofta faktiskt) går klara ett bra tag innan de till slut fölar. Det är ju omöjligt för ett mjölktest att känna av om ett sto tänker gå med vit mjölk i 10 dagar vilket resulterar i att det säger fölning om <24 h för att det är vanligast.
 
Tror, när det gäller alla typer av mjölktester, att man ska tänka att de talar om när stoet är såpass redo att hon skulle kunna föla. MEN, man ska inte glömma att ston ibland (väldigt ofta faktiskt) går klara ett bra tag innan de till slut fölar. Det är ju omöjligt för ett mjölktest att känna av om ett sto tänker gå med vit mjölk i 10 dagar vilket resulterar i att det säger fölning om <24 h för att det är vanligast.
För det finns inga regler! :rofl: :rofl:
 
Mamma mu stod och slog i med bakbenen mot magen hela kvällen sen lugna det sig efter klocka ett inatt. Snarkar gör hon med mer en någonsin när hon ligger ned helt utslagen på sidan 😂

Hennes husse har sagt att hon fölar den 24 klockan 03.00 ... Vi får väl se vem som har rätt 🤪
 
Smyger in lite försiktigt i den här tråden eftersom jag hastigt och lustigt faktiskt HAR ett dräktigt sto! För att göra en lång historia kort så köpte jag ett avelssto i slutet av förra sommaren, då hon gick med förra årets föl. Jag köpte enbart stoet, så fölet är förra ägarens, men såklart kom vi överens om att stoet fick gå kvar där hon är så länge fölet behövde henne. Detta var i augusti och jag fick frågan av den som förmedlade köpet om jag ville ha stoet betäckt? Det var ju verkligen "i sista stund" så jag fick en kraftigt rabatterad betäckning med en hingst jag ville ha lite på vinst och förlust. Stoet ultraljudades ett par veckor efter betäckningen och veterinären "trodde" att hon nog var dräktig, men rekommenderade ett senare ultraljud för att vara säker. Av olika skäl, främst att jag inte varit där stoet är, så blev det inget ultraljud förrän nu i vår då flera ston kollades samtidigt. Och hon ÄR dräktig! Hon bör, om jag räknat rätt, föla i slutet av juli så det blir en lååång väntan :D
 
Även har var det en lugn natt. Hon sov eller åt mestadels av tiden. Hon står upp och sover (inte legat ner på veckor) så ibland ser hon nästan ut som hon ska ramla ihop. Blir nog skönt för henne att vara mindre tung och ligga ner och sova igen :heart

30 min gammal juverbild, dygn 329
DF0F324F-E859-44A5-AD4A-1C7C9F9381ED.jpeg
 
Även har var det en lugn natt. Hon sov eller åt mestadels av tiden. Hon står upp och sover (inte legat ner på veckor) så ibland ser hon nästan ut som hon ska ramla ihop. Blir nog skönt för henne att vara mindre tung och ligga ner och sova igen :heart

30 min gammal juverbild, dygn 329
Visa bifogad fil 91112
Exakt som min då. Helt plötsligt viker hon frambenen i sömnen så hon håller på att trilla. Ser lite läskigt ut, samtidigt som jag lider med henne ❤️. Ser ut som din kan vara nära 🥰
 
Skorpan rapporterar nattens utveckling:
02.20 äter grönpellets
02.50 vila
03.10 äter hö
03.40 vila
04.05 vila
04.35 hö
05.00 hö
05.30 vila över boxkant
06.00 hö
06.30 JIPPIE, matte kommer och ska släppa ut oss! Lets go! Frukost i hagen dessutom!

o så några tider till, en kompis kollade dessa tider o skrev rapport..jag kollade andra tider men skrev ingen rapport för det är samma sak hela tiden....trampar med bakben, äter, vilar. Hon har dock inte legat ner på 2 nätter. Men hon rullar sig i hagen så ner och upp kommer hon...
 
Här låter det som hon ska riva hela boxen när hon kliar sig mot dörren 😂 Stackars vallacken brevid han som behöver lugn och ro inne. Men hon kliar och kliar 😬 Vet att hon dock är rätt sönder biten så inte konstigt att det kliar. Jobbar en dag till den här veckan sen är det lugnt, ska nog hålla ögonen på madame, i år blir det inget jag tar dem på utmattning 😂
 
Här är det också lugnt. Nu har hon inte ens några kristaller längre och nätterna är helt lugna. Känns som de kraftiga symptomen hon hade i söndags bara var för att skrämma matte. Nu ska det regna några dagar så jag chansar på att det inte kommer komma något föl då. Jag håller såklart koll, men ställer klockan lite mer sällan på natten igen. Dygn 323 nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp