DrÀktiga ston 2021/2022

Mitt sto har blivit en hingst det senaste dygnet. 😳 jag hjĂ€lper en kompis med stallplats akut dĂ„ hon var tvungen att snabbt flytta sin hĂ€st. Det Ă€r ett vĂ€ldigt snĂ€llt sto pĂ„ 4 Ă„r. Men mitt sto tycker verkligen inte om att hon kom och ska försvara sin flock. Hon skriker och stampar i backen och vallar runt de tvĂ„ hon brukar gĂ„ med. Den nya hĂ€sten gĂ„r i en hage brevid och har nog fĂ„tt en chock.😁. Jag hoppas att hon lugnar ner sig snart.
 
37176993_2022-05-14_05-49-10.jpg

Morsan haft rejĂ€la förvĂ€rkar inatt och hon gör en favorit i repris sitter i vattenhinken. Kliar sig frenetiskt och skulle bara ut i morse. Maten var i princip ointressant. SĂ„ vi fortsĂ€tter hĂ„lla ögonen pĂ„ henne kĂ€nns som att det nog inte Ă€r sĂ„ lĂ„ngt borta. Vid fyra imorse tĂ€nkte nu sĂ€tter hon igĂ„ng och fölar, hon hade stökat hela natten runt runt i boxen. Men vi fĂ„r se rĂ€tt vad det Ă€r sĂ„ kommer hen antagligen med raketfart 😅
 
Idag tycker jag vulvan Ă€r lite slapp och degig pĂ„ unghĂ€sten đŸ€” Rumpan Ă€r mjuk hela vĂ€gen frĂ„n korset till svansroten ned över bĂ€rbensknölen. Men i övrigt Ă€r hon precis som hon varit de senaste 2 mĂ„naderna. Det blir att vaka frĂ„n och med nu. Hon Ă€r pĂ„ dygn 325 sĂ„ det Ă€r inte otroligt att det kan vara dags.
 
Har varit lugnt under dagen, inte hört nÄgot annat men nÄgot som förvÄnar mig nu hÀr hon kom in (ser pÄ kameran) Àr att hon sÀtter i sig allt kraftfoder pÄ en gÄng (!) Har hon inte gjort pÄ veckor ...
 
Jag trodde jag och Kimbi kommit överens om att inte föla pÄ minst en vecka till. Idag kÀndes hon dock Ànnu slappare i bÀckenbanden och vulvan Àr slappare och mer svullen. Fick hjÀlp att lÀgga in halm i boxen vilket hon blev vÀldigt glad över. Hon vrÀkte i sig halm nÀr hon kom in.

IkvÀll blev hon vÀldigt orolig sÄ jag Äkte ut till stallet. Trodde verkligen fölet var pÄ gÄng för hon verkade ha vÀldigt ont, men plötsligt blev hon lugn igen. Nu Àr det tokkoll i kameran som gÀller. KÀnns som det kan vara nÀra. Mjölken Àr vÀldigt klibbig och visar högt pÄ reffen. Dygn 320.
 
HÄll tummarna för mitt sto. Fick tidigt igÄr morse slÀnga oss ivÀg till klinik och dÀr blev hon kvar.

Vaknade vid kl.2 pÄ natten av att hon var jÀtteorolig, krafsade, flemade, bet mot magen och tryckte upp rumpan mot vÀggen. En halvtimme senare lade hon sig ner, vilket hon inte gjort i boxen pÄ 3 veckor, och började krysta. Jag lÄg kvar i sÀngen och tittade pÄ kameran men det hÀnde inget. Hon lÄg kvar och krystade, svettades och sparkade. Gick ut i stallet och hon var helt introvert, gick inte att nÄ fram till, genomsvettig, rullande ögon.

Ringde kliniken som rÄdde mig ringa ut distriktet. Gjorde sÄ och försökte sen kÀnna efter om jag kÀnde fölet, men kÀnde ingenting. NÀstan hela underarmen inne och inget föl... Min man och jag försökte sedan med hjÀlp av rep fÄ upp stoet dÄ hon legat i över en timme. Hon samarbetade inte men tillslut gick det och hon kom upp.

Distrikten kom och kÀnde heller inget föl, inte heller cervix sÄ rÄdde oss att Äka. Stoet lugnade sig lite dÄ hon kom upp men var mÀrkbart tagen.

SĂ„ dĂ€r stĂ„r hon nu, övergĂ„ngen, stundande riskfölning pĂ„ g enligt veterinĂ€r och jag vet absolut ingenting av hur det hĂ€r kommer att sluta. Det enda jag vet Ă€r att bĂ„da levde igĂ„r dĂ„ jag Ă„kte hem. ❀đŸ˜Ș🙏✊✊😬
Hur gÄr det för dig och ditt sto?
 
Varit och talat allvar med Mamma mu 😅😂 Sa antingen klĂ€mmer du ut den inatt eller sĂ„ kniper du till natten mellan torsdag och fredag för matte jobbar och Ă€r helt slut 😂 Plugga kan jag göra pĂ„ nĂ€tterna men behöver sömn för att orka leka med barnen hela dagarna. Hon ser ut som hon ska spricka nĂ€r som helst, och juvret Ă€r uppfyllt och rumpan Ă€r som en gelĂ© klump. SĂ„ vet inte riktigt vad hon vĂ€ntar pĂ„? BĂ€ttre tider eller mer morötter 😂
 
Nu Àr vi pÄ dag 328, sÄ den dÀr kÀnslan att hon kommer föla tidigt var nog fel :p
Fick ut lite frÄn juvret för nÄgon dag sen om var mest genomskinligt, i morse tyckte jag det var mer vitt... Har teststickor men hade inte med mig det ut i stallet sÄklart, och kÀnns kanske dumt att hÄlla pÄ och trycka ut mer Àn en gÄng om dagen?
Än vakar vi inte hela nĂ€tterna, utan sĂ€tter klockan en gĂ„ng i timmen och kollar en stund - men frĂ„gan Ă€r nĂ€r man ska börja med det?
Tycker hon Àr som vanligt annars, Àter och sover hela dagarna och nÀtterna och lugn som en filbunke :heart
 
Nu Àr vi pÄ dag 328, sÄ den dÀr kÀnslan att hon kommer föla tidigt var nog fel :p
Fick ut lite frÄn juvret för nÄgon dag sen om var mest genomskinligt, i morse tyckte jag det var mer vitt... Har teststickor men hade inte med mig det ut i stallet sÄklart, och kÀnns kanske dumt att hÄlla pÄ och trycka ut mer Àn en gÄng om dagen?
Än vakar vi inte hela nĂ€tterna, utan sĂ€tter klockan en gĂ„ng i timmen och kollar en stund - men frĂ„gan Ă€r nĂ€r man ska börja med det?
Tycker hon Àr som vanligt annars, Àter och sover hela dagarna och nÀtterna och lugn som en filbunke :heart
Pilla inte i onödan pĂ„ juvret. Är hon slapp i bĂ€ckenbanden eller har andra nĂ€rstĂ„ende tecken sĂ„ Ă€r det ju dags att vaka lite oftare Ă€n en gĂ„ng i timmen om ni inte har föllarm eller liknande tycker jag.:)
 
IMG_20220517_125611270_HDR.jpg

Idag var det en riktigt trött mamma mu. Hon orkar inte ens bry sig sĂ€rskilt om att hon var ensam hemma nĂ€r jag var ute och körde den andra. Hon stod och sov dĂ€r de vĂ€xer sly utanför hagen, antagligen skugga dĂ€r nĂ€r hon inte orkade gĂ„ över till andra sidan hagen dĂ€r det Ă€r skugga pga av skogen.Har sagt till henne hon Ă€r vĂ€lkommen att föla nu inga problem đŸ˜‚đŸ€”
 
Idag har jag jobbat sista dagen innan ledigheten. Har möte 3h i morgon annars Ă€r jag ledig resten av veckan och pĂ„ mĂ„ndag börjar semester i 8 v.😃
Jag skaffade ju sĂ„dana testremsor dĂ€r man kollar mjölken, har aldrig haft det innan. Testade en droppe och blev lite fundersam nĂ€r det visade att det nĂ€rmar sig och kan gĂ„ fort!đŸ€”
Hon har Àndrat sig mycket bara under dagen, slappare bÀckenband, svullnat i vulvan och juvret rÀtt sÄ ifyllt, men tycker nog det kan fyllas lite till.
Hur eller hur, sÄ blir det att stÀlla klockan inatt. Men det Àr 17 dagar kvar och vet inte hur sÀkra testremsorna Àr.
NĂ„gon som har erfarenhet av dem?
Bild pÄ dagens juver.
20220517_184021.jpg
 
Idag har jag jobbat sista dagen innan ledigheten. Har möte 3h i morgon annars Ă€r jag ledig resten av veckan och pĂ„ mĂ„ndag börjar semester i 8 v.😃
Jag skaffade ju sĂ„dana testremsor dĂ€r man kollar mjölken, har aldrig haft det innan. Testade en droppe och blev lite fundersam nĂ€r det visade att det nĂ€rmar sig och kan gĂ„ fort!đŸ€”
Hon har Àndrat sig mycket bara under dagen, slappare bÀckenband, svullnat i vulvan och juvret rÀtt sÄ ifyllt, men tycker nog det kan fyllas lite till.
Hur eller hur, sÄ blir det att stÀlla klockan inatt. Men det Àr 17 dagar kvar och vet inte hur sÀkra testremsorna Àr.
NĂ„gon som har erfarenhet av dem?
Bild pÄ dagens juver.
Visa bifogad fil 91091
Har aldrig sjĂ€lv anvĂ€nt sĂ„na pĂ„ vĂ„ra men vet flera som gör och tycker det Ă€r bra 😅 Sen hur vĂ€l det stĂ€mmer ingen aning 😅
 
Mamma mu fick komma in tidigare idag hon var sĂ„ trött pĂ„ eftermiddagen. Knotten Ă€ter upp henne delux i Ă„r nĂ€r vi inte anvĂ€nder nĂ„gra starkare medel pĂ„ henne. Hon Ă€r helt sönder biten fram pĂ„ bogen ... Av nĂ„gon mystisk anledning klarar sig vĂ„ra mörka hĂ€star sĂ€mst hos oss, ljusare hĂ€star har sĂ€llan varit bitna. Ska gĂ„ och lĂ€gga mig, ska jobba imorgon sĂ„ pĂ„ med alla alarm 😂
 
Var till seminstationen idag och fick kika pĂ„ veterinĂ€rens tvĂ„ egna föl 😍 jag som Ă€r sĂ„ fölsjuk đŸ„č 43 dagar kvar och det kan nog inte gĂ„ tillrĂ€ckligt fort!
Haflingern tycker jag Ă€ndĂ„ ser ut att vara i rĂ€ttsĂ„ god form, pigg o glad och jag ser magen guppa ibland om jag har tur❀
 
Idag har jag jobbat sista dagen innan ledigheten. Har möte 3h i morgon annars Ă€r jag ledig resten av veckan och pĂ„ mĂ„ndag börjar semester i 8 v.😃
Jag skaffade ju sĂ„dana testremsor dĂ€r man kollar mjölken, har aldrig haft det innan. Testade en droppe och blev lite fundersam nĂ€r det visade att det nĂ€rmar sig och kan gĂ„ fort!đŸ€”
Hon har Àndrat sig mycket bara under dagen, slappare bÀckenband, svullnat i vulvan och juvret rÀtt sÄ ifyllt, men tycker nog det kan fyllas lite till.
Hur eller hur, sÄ blir det att stÀlla klockan inatt. Men det Àr 17 dagar kvar och vet inte hur sÀkra testremsorna Àr.
NĂ„gon som har erfarenhet av dem?
Bild pÄ dagens juver.
Visa bifogad fil 91091
Jag har provat sĂ„na remsor. Ngn gĂ„ng har det visat rĂ€tt, en gĂ„ng visade det fölning inom 12 eller om det Ă€r 24 h det stĂ„r men det dröjde en vecka 😆
 

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp