Dräktiga ston 2021/2022

Då kör jag en uppdatering. I onsdags morse fölade mitt sto på klinik. De kämpade i en timme med att dra ut fölis, den var STOR och stoet hade svaga värkar. Hade vi varit hemma hade utgången varit väldigt osäker. Men ut kom den tillslut, andades och reste sig. Efterbörden ville inte riktigt släppa men tillslut gjorde den det oxå. So far so good.

Men fölungen betedde sig inte normalt, följde inte sin mamma, gick in i hörn den inte kom ur och ville inte dia. Ett "dummyföl" troligen pga syrebrist vid födseln. Den åt ur flaska men fattade inte hur den skulle äta på stoet. Dessutom ville inte stoet det utan tjöt och pep så fort fölis kom nära juvret. I övrigt tog hon hand om det.

Så flaskmatning och dropp och ett evigt kämpande från personalens sida. Stoet fick feber och måste spola livmodern. Jag kände igår att jag nog ger upp fölis och tar hem stoet men....

Igår ringde dem och det verkade som om det kanske vänt. Fölis betedde sig helt vanligt, följde mamma, var social och ville dia. Tillslut så fick den det för sin mamma. Så kanske kanske kanske får jag hem båda 🙏

Stoet mådde bra och är väldigt mån om sin fölunge och fölungen är pigg så jag hoppas mer än någonsin att turen har vänt. Dessutom fick jag isf mitt lilla sto med STOR bläs, höga strumpor bak. ❤ Jag var helt hundra på en hingst.
 

Bifogade filer

  • IMG_01751.jpg
    IMG_01751.jpg
    152,9 KB · Visningar: 122
Här är vi på G, eller snarare Mamma mu. Trodde vid fyra imorse lika så hennes husse men det drog nog bara igång på allvar då. Så vi får se vilken tid ikväll den behagar komma ut 😳 Sagt till henne att vid 22 tiden är bra tid för då hinner matte sova en stund på natten sen 😂 Måste ändå beundra henne, hon är stenhård precis som förra året. Säger ingenting det ända som märks är att hon är orolig och vill gå in vilket hon ska få göra om en stund och bukandas en del antagligen när det gör ont. Var likadant förra året därför hon lura mig så brutalt 😂 Tur jag känner henne utan och innan efter 11 år tillsammans och en Fölunge förra året.
 
Var iväg några timmar igår kväll på fest med kollegor. Sambon fick ha koll på hästarna och skulle ringa om något verkade konstigt.
När jag kommer hem går jag och lägger mig efter koll i monitorn. Sover oroligt och kollar med jämna mellanrum. Vid 04 när jag kollar ligger något i halmen i boxen, tyvärr är bilden lite grumlig på monitorn pga störningar av regnet. Rusar upp och skriker till sambon att det ligger ett dött föl i boxen eftersom jag inte ser att det rör sig. Han kollar också och vi klär snabbt på oss och rusar ut. Hästarna står i godan ro och slötittar på oss när vi rusar in.
Det misstänkta, döda fölet visade sig vara en gigantisk stor bajshög halvt nerbäddad i halmen. 😏
Lättnaden jag kände går inte att beskriva.
Kommer inte åka iväg någon längre stund innan bebis är ute nu. 😉
 
Dygn 325 idag. Magen hänger bara lägre och lägre. Rumpan är verkligen som gelé nu och vulvan är lååång och slapp. Kimbi är fortsatt supertrött. Känns dock som det dröjer lite till då mjölken inte slagit om till vitt. Idag hade hon dock läckt lite på ena bakbenet. Helt lugn nattetid vad jag lyckats se.
IMG_20220518_110139_edit_778040279034405.jpg
 
Grannen kom förbi och fråga har hon inte klämt ur sig fölet än hon har ju sätt redo ut hela helgen 🤔 Jo tack vi vet det 😂 Vi lever med henne dygnet runt just nu. Men hon rullar sig ovanligt mycket idag, tur hennes husse är sjukskriven för tillfället så han är hemma på heltid sedan i torsdags.

BB-väskan med mattes kläder är också packade om jag måste kasta mig iväg mitt i natten om jag jobbar. Jobbar på ett ställe ca 15 minuter från stallet så i värsta fall får jag låna dusch och grejer av Pappa.
 
Vi är på dygn 333 och här händer inte mycket. Senaste dagarna har hon haft vita droppar på juvret varje morgon, men inte så hon läcker eller droppar under dagen. Beteendemässigt är hon precis som vanligt både dag och natt, eventuellt att hon rör sig lite mer i boxen under natten men det kan också vara önsketänkande :p Tidigare har hon bara ätit och sovit på typ ett ställe, nu rör hon sig lite mer i boxen och äter av halmen - så det är verkligen inget extremt 😅
Det känns som hon borde visa mer med ändrat beteende innan det är helt nära, även om hon kroppsligt verkar rätt färdig. Så får se hur många dagar till det dröjer…
 
Inatt har vi vakat aktivt på fyraåringen som är på 332 dygn. En vaxpropp, mycket orolig. Nu är de ute men jag kollar ofta. Såvida hon inte är väldigt besvärad i förväg tror jag inte det dröjer länge innan nästa och sista för i år kommer. Mammahästen ser heeeeeeelt utmattad ut, som om hon kämpar för att hålla ögonen öppna. Jobbigt :p:heart
 
Tycker Noella var lite orolig tidigare när jag tog in och borstade henne.
Trampade runt när jag grejade med henne och tyckte hon var varm på halsen under manen. Har även stått och gnuggat rumpan under ett träd så hon fått en reva över svansen som jag fick tvätta och smörja.
Men tycker inte hon har släppt bäckenbanden helt, har inte blivit så slapp i vulvan och har inte helt fyllt juver.
Men blir och kolla lite oftare i alla fall, trots att jag egentligen inte tror att det är på gång. Är så svårt att veta när de inte haft föl innan.
Hon får gärna knipa någon dag till. Hovslagaren kommer i morgon och vill helst inte ha ett nyfött föl då.😉
 
Igår fick haflingern sista vaccinet inför fölning 🙏🏻 Vår veterinär tyckte hon var fin, inte så stor utan bär fölet väl. Lite svullet juver och det såg helt normalt ut.
Så spännande! Har beställt hem testremsor att kolla mjölken med och Centaura jag hitta på rea också!
Vi går fortfarande lite promenader i sakta mak, ett tag tyckte jag hon var stel i bakkärran bara man såg henne gå i hagen, men det ser bättre ut igen och hon verkar uppskatta små promenader med gräspauser efter vägen. Fina lilla häst❤️ Längtar efter att träffa den där inne!
 
Dagens juver! Dygn 328. Fick bild av stallkompisen. Frågan är om det är vaxproppar denna gång eller bara kristaller som kommit och gått sista veckorna? Åker och kollar med egna ögon lite senare. Kimbi är dock fortsatt väldigt lugn på nätterna, så det känns inte som fölning är nära förestående. Bäckenbanden och vulvan känns dock redo.

received_1062438791044003.jpeg
 
I går kväll på dygn 334 strax efter 22 fick Alure ett stoföl. Fölningen gick bra, lite upp och ner och vi fick hjälpa till att dra lite. Det var en stor tjej som kom ut och mamma själv är inte så stor. Kanske en bidragande faktor till att fölet inte hittade rätt till spenarna och diade. Hon var på rätt ställe men för högt upp och förstod inte hur hon skulle komma längre ner och in. Så det blev lite nappning under natten men imorse så lyckades hon knäcka koden och diar bra.
Veterinären kommer i eftermiddag och gör foalcheck.
Annars är jag+min snälla familj som hjälpt mig vaka, vara med vid fölning och sen nappa väldigt trötta vid det här laget 😅 Återkommer i föltråden när jag vaknat till liv.
 
Läckte hon länge innan förra året också? Hoppas inte råmjölken blir allt för dålig😔. Påminner om foalcheck🙏
Nej bara timmarna innan. Men nu verkar det som att det är på G ikväll, hon har hållt upp med läckandet sista två dagarna. Grannen kom förbi och sa att hon var skit förbannad nere i hagen, slog med frambenen och vankar fram och tillbaka.. Så nu är hon insläppt i sin box och äter lite hö. Men hon är inte helt lugn .. Mamma mu är världens coolaste häst i vanliga fall.
Det var bra för Pappa var iväg med hunden idag till vår veterinär så han tog ett samtal med henne om kommande fölning.
 
Inga kristaller eller proppar på juvret ikväll. Det går verkligen fram och tillbaka. Klämde ut någon droppe från juvret men det har inte ändrat färg. Genomskinligt men gulaktig och kladdig. Läget tämligen oförändrat med andra ord. Vi får nog vänta på fölis ett tag till 😊
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp