Dräktiga ston 2021/2022

Dygn 224 och det rullar på framåt. Imorse var där en liiiten kristall (vaxpropp? Vet inte riktigt hur man ser skillnad…) på ena spenen. Vi har kollat henne varje timme i kameran senaste veckan och det har varit enkelt, hon står bara och sover varje gång. Inatt rörde hon sig lite mer och åt överblivet hö/halm vid halv 3-3 - men upplevs inte orolig eller så alls.
Bäckenbanden tror jag är släppta, svårt att veta om det kan bli ännu mer gelé eller inte. Och magen tycker jag har ändrat form lite.
Får se när det blir… börjar bli nervöst 😬
319B8F5D-2289-4068-B915-6938421414FB.jpeg
 
Senast ändrad:
Håll tummarna för mitt sto. Fick tidigt igår morse slänga oss iväg till klinik och där blev hon kvar.

Vaknade vid kl.2 på natten av att hon var jätteorolig, krafsade, flemade, bet mot magen och tryckte upp rumpan mot väggen. En halvtimme senare lade hon sig ner, vilket hon inte gjort i boxen på 3 veckor, och började krysta. Jag låg kvar i sängen och tittade på kameran men det hände inget. Hon låg kvar och krystade, svettades och sparkade. Gick ut i stallet och hon var helt introvert, gick inte att nå fram till, genomsvettig, rullande ögon.

Ringde kliniken som rådde mig ringa ut distriktet. Gjorde så och försökte sen känna efter om jag kände fölet, men kände ingenting. Nästan hela underarmen inne och inget föl... Min man och jag försökte sedan med hjälp av rep få upp stoet då hon legat i över en timme. Hon samarbetade inte men tillslut gick det och hon kom upp.

Distrikten kom och kände heller inget föl, inte heller cervix så rådde oss att åka. Stoet lugnade sig lite då hon kom upp men var märkbart tagen.

Så där står hon nu, övergången, stundande riskfölning på g enligt veterinär och jag vet absolut ingenting av hur det här kommer att sluta. Det enda jag vet är att båda levde igår då jag åkte hem. ❤😪🙏✊✊😬
Fy så otäckt! Gör de kejsarsnitt eller trodde de hon kunde föda vaginalt? Håller alla tummar och tår för henne :heart
 
Håll tummarna för mitt sto. Fick tidigt igår morse slänga oss iväg till klinik och där blev hon kvar.

Vaknade vid kl.2 på natten av att hon var jätteorolig, krafsade, flemade, bet mot magen och tryckte upp rumpan mot väggen. En halvtimme senare lade hon sig ner, vilket hon inte gjort i boxen på 3 veckor, och började krysta. Jag låg kvar i sängen och tittade på kameran men det hände inget. Hon låg kvar och krystade, svettades och sparkade. Gick ut i stallet och hon var helt introvert, gick inte att nå fram till, genomsvettig, rullande ögon.

Ringde kliniken som rådde mig ringa ut distriktet. Gjorde så och försökte sen känna efter om jag kände fölet, men kände ingenting. Nästan hela underarmen inne och inget föl... Min man och jag försökte sedan med hjälp av rep få upp stoet då hon legat i över en timme. Hon samarbetade inte men tillslut gick det och hon kom upp.

Distrikten kom och kände heller inget föl, inte heller cervix så rådde oss att åka. Stoet lugnade sig lite då hon kom upp men var märkbart tagen.

Så där står hon nu, övergången, stundande riskfölning på g enligt veterinär och jag vet absolut ingenting av hur det här kommer att sluta. Det enda jag vet är att båda levde igår då jag åkte hem. ❤😪🙏✊✊😬
Så jobbigt för er.

Ganska ofta märker jag att ston har ”en släng” av något obehag, 3-4 dagar innan fölning. De beter sig precis som om de skall föla men är inte riktigt klara i juver osv. Svettas, skrapar och allmänt oroliga. Det brukar gå över inom 1 timma och sen är det som om ingenting hänt. Sen fölar se normalt efter ett par dagar.
Vet inte om det händer något vid den tidpunkten eller om det bara är intensiva förvärkar som sammanfallit i tid så att jag ser ett mönster som inte finns.

Hoppas att ditt sto mår väl nu och att fölningen går bra. Kan inte tänka mig att hon inte skulle kunna föda vaginalt pga detta. Fölningen har ju inte börjat ännu och eventuell postion på fölet visar sig inte förrens vattnet går och utdrivningsstadiet startar.
 
Hej alla hästvänner! Har hängt på Bukefalos många år men har visst inget konto (har inte varit så aktiv i trådar utan mest läst, iakttagit trådar etc)

Nu väntar jag mitt första föl! Beräknad BF är 19/5 så nu fölvakas det :D
Stoet är 4 år - e. Bellheim - Toulon - Saygon och är dräktig med Cristallo II.
Ska bli så spännande men är sjukt nervöst samtidigt! Har ju "bara" ridit innan så det här med avel är helt nytt för mig... En svår värld men väldigt, väldigt kul tycker jag.

Såg Cristallo II på hingstvisningen i Flyinge 1/4 2022 och blev ännu mer taggad på fölet då - han var så sjukt fin att se IRL och jag tror att det är en mycket bra matchning med stoet i fråga.

Bilden nedan är hon på dygn 308 - 22/4 2022.
1652438879269.png


Wish me luck!
Mvh /Ylva
 
Så jobbigt för er.

Ganska ofta märker jag att ston har ”en släng” av något obehag, 3-4 dagar innan fölning. De beter sig precis som om de skall föla men är inte riktigt klara i juver osv. Svettas, skrapar och allmänt oroliga. Det brukar gå över inom 1 timma och sen är det som om ingenting hänt. Sen fölar se normalt efter ett par dagar.
Vet inte om det händer något vid den tidpunkten eller om det bara är intensiva förvärkar som sammanfallit i tid så att jag ser ett mönster som inte finns.

Hoppas att ditt sto mår väl nu och att fölningen går bra. Kan inte tänka mig att hon inte skulle kunna föda vaginalt pga detta. Fölningen har ju inte börjat ännu och eventuell postion på fölet visar sig inte förrens vattnet går och utdrivningsstadiet startar.
Ja jag tänkte först det bara var förvärkar alt öppningstadie men hon blev helt okontaktbar och liggande i 1,5 timme med smärtor så enligt 2 veterinärer var detta inte normalt. Men hoppas verkligen du har rätt och att det är på g inom några dagar.

Hon har ödem under magen, dricker dåligt och är dämpad idag. Ngt slappare bäckenband.
 
Ja jag tänkte först det bara var förvärkar alt öppningstadie men hon blev helt okontaktbar och liggande i 1,5 timme med smärtor så enligt 2 veterinärer var detta inte normalt. Men hoppas verkligen du har rätt och att det är på g inom några dagar.

Hon har ödem under magen, dricker dåligt och är dämpad idag. Ngt slappare bäckenband.
Helt rätt av din veterinär att rekommendera att ni kör in. Man ska aldrig chansa☺️

Nu är hon på rätt ställe om hon behöver hjälp.

Ville bara förklara så att det kanske känns lite mindre jobbigt. Finns ju såklart 100 saker det kan bero på❤️
 
Morsan inte helt nöjd med att vara så långt från stallet men mesta dels äter hon gräs för tillfället eller funderar. Stora gropar i rumpan idag där det sjunkit in 😅
Boxen är nyströad, ena kruxet i år att ingen i princip tog in halm förra året så vi har inte lyckats luska reda på något sådant. Frågat flera bönder bland annat en som har mjölkkor bland annat men det kör spån nu för tiden till alla djur. Så mamma mu får helt enkelt hålla tillgodo med sin spånbädd ❤️
 
Idag har vi tagit ut djupströbädden i ligghallen, skurat och virkonat. Sätter i mellanvägg så har vi snart två uteboxar med kameraövervakning. Började prata om att flytta dem till ett bete lite längre från gården när kamraten säger att vi kanske lär stalla in dem snart? 🙃 juste 😂 tiden segar sig fram men det börjar ändå närma sig.
När är det lämpligt att stalla in för nattövervakning?
 
Morsan fått komma in tidigare idag då hon gnägga rejält och tala om ta in mig 😅 Det brukar vara ute tills 20 iaf när det går i det andra hagarna.

Men henne kamera, blir galen den slår ifrån hela tiden . Förstår inte vad felet är, redan varit upp en gång nu, en gång inatt osv. Skickat ut pappa i stallet för att titta på det.
 
Haha så lagom lugnt. Hon stod o flemade vid grinden och ville in så nu är hon i sin box och flemar istället. Har rullat ett par ggr med. Jag tycker fortfarande att spenarna ser små ut, men det är nog säkrast att passa på den här damen. Hon var likadan i förrgår o då avtog det efter ett par timmar så vi får väl se vad som händer.
 
Idag var jag och klappade på min häst en stund ❤️. Dygn 317 och Kimbi har blivit större och hårdare i juvret sedan i söndags. Även mer släppt i rumpan och kristaller på båda spenarna. Lyckades klämma ur lite ur ena men det är fortfarande inget till mjölk att prata om. Genomskinligt och inte kladdigt alls. Väntar någon dag till med att strö upp i boxen med halm. Det är lite brist på halm så jag väntar så länge som möjligt. Hon har en fin spånbädd så skulle hon mot förmodan föla redan så får det helt enkelt bli på spån.

Hon är sååå trött, och ville in redan vid 16.30 så hon fick gå in då. Läget är dock detsamma inne som ute. Hon står och sover och håller på att trilla ihop, äter lite en stund, kollar ut lite, sover igen.
 
Idag var jag och klappade på min häst en stund ❤️. Dygn 317 och Kimbi har blivit större och hårdare i juvret sedan i söndags. Även mer släppt i rumpan och kristaller på båda spenarna. Lyckades klämma ur lite ur ena men det är fortfarande inget till mjölk att prata om. Genomskinligt och inte kladdigt alls. Väntar någon dag till med att strö upp i boxen med halm. Det är lite brist på halm så jag väntar så länge som möjligt. Hon har en fin spånbädd så skulle hon mot förmodan föla redan så får det helt enkelt bli på spån.

Hon är sååå trött, och ville in redan vid 16.30 så hon fick gå in då. Läget är dock detsamma inne som ute. Hon står och sover och håller på att trilla ihop, äter lite en stund, kollar ut lite, sover igen.
Ja halm verkar svårt att få tag i .. I år får vår Madame hålla till godo med spånbädd 😅 Inte vad vi brukar ha men ingen har halm.
 
Ja halm verkar svårt att få tag i .. I år får vår Madame hålla till godo med spånbädd 😅 Inte vad vi brukar ha men ingen har halm.
Det går ju bra med spån också. Nu är det ju så varmt också, annars är ju halm lite varmare. Antar att många bönder tycker att det är för mycket jobb att ta in halm om de ändå inte använder det själva.

Vi har halm men begränsad mängd. Stallägaren fodrar en del med halm till sina ponnyer så det måste räcka tills dess att det kommer ny halm i höst. Jag har fått ok att lägga in halm vid fölningen dock. :)
 
Jag lyckades få tag på halm men priset var dyrare än både ensilage och höet.😕
Nu får ju våra hästar lite halm att tugga på, på nätterna men snålat lite med den i år för att det skulle räcka till fölbädd.
Ska lägga in halm i helgen har jag tänkt, men lägger bara runt väggarna först och strör ut den när det närmar sig mer.
Nu börjar hon bli trött och är väldigt seg när man ska leda ut henne på morgonen. Vill stanna och pusta efter en bit.
Juvret rätt fyllt på morgonen men mindre på kvällen.
Kollar i kameran på nätterna när jag vaknar, men inget planerat vak än.
Hon står mest och hänger när jag kollar!😉
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp