Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2021/2022

Det är sorgligt. Jag är ändå tacksam över att stoet lever och verkar må okej. Utan hjälpen hade hon också dött. Samtidigt blir jag så sjukt provocerad av de föl som ploppar ut och bara står där som en överraskning en morgon med folk som bokstavligen struntat i att vaka.
Känner precis som du. Jag har blivit tvungen att gå ur Avelsgruppen på Facebook för jag klarar inte av att läsa alla inlägg om ”fölningen gick jättebra, när jag kom ut imorse så stod den upp och diade, stoet är bara på dygn 332 så trodde inte den skulle komma än”…
 
I år var det min tur (eller otur) att drabbas av mardrömmen. Stoet fölade inatt med redbag, bakbenen först och uppochner. Fölet drogs ut och andades inte men hade svaga hjärtslag. Fick konstgjord andning och hjärtmassage och andades själv i kanske 10 minuter sen dog hon. Jag är förkrossad
O va hemskt, jag beklagar förlusten!
 
I år var det min tur (eller otur) att drabbas av mardrömmen. Stoet fölade inatt med redbag, bakbenen först och uppochner. Fölet drogs ut och andades inte men hade svaga hjärtslag. Fick konstgjord andning och hjärtmassage och andades själv i kanske 10 minuter sen dog hon. Jag är förkrossad
Jag beklagar verkligen! Jag förstår så väl din sorg. Skönt att ni kunde rädda stoet åtminstone ❤️
 
Provocerande är bara förnamnet. Men jag kan inte låta bli att undra hur många som kommer ut till ett dött föl och/eller sto. Det är det ingen som skriver något om….

Beklagar ditt föl. Skönt stoet klarat sig ❤️
Det skrivs ganska ofta att man hade oturen att få ett dödfött föl. Att ett föl föds dött efter en normal fölning händer i princip aldrig. Känns inte som ett långskott att tro att de flesta av de som hade ”otur” hittade sitt föl dött efter en obevakad fölning där fölet sannolikt levt vid födseln och sen kvävts i hinnorna.
 
Det skrivs ganska ofta att man hade oturen att få ett dödfött föl. Att ett föl föds dött efter en normal fölning händer i princip aldrig. Känns inte som ett långskott att tro att de flesta av de som hade ”otur” hittade sitt föl dött efter en obevakad fölning där fölet sannolikt levt vid födseln och sen kvävts i hinnorna.
Skulle aldrig aldrig förlåta mig själv om det hände 😭
Man ja, läser flera gånger i veckan att det stod ett föl i boxen på morgonen, att allt gått bra…
 
Det skrivs ganska ofta att man hade oturen att få ett dödfött föl. Att ett föl föds dött efter en normal fölning händer i princip aldrig. Känns inte som ett långskott att tro att de flesta av de som hade ”otur” hittade sitt föl dött efter en obevakad fölning där fölet sannolikt levt vid födseln och sen kvävts i hinnorna.
”Någon” påstod av kvävning pga hinnorna är den vanligaste dödsorsaken för föl…? Verkligen tragiskt om det stämmer.
 
Det skrivs ganska ofta att man hade oturen att få ett dödfött föl. Att ett föl föds dött efter en normal fölning händer i princip aldrig. Känns inte som ett långskott att tro att de flesta av de som hade ”otur” hittade sitt föl dött efter en obevakad fölning där fölet sannolikt levt vid födseln och sen kvävts i hinnorna.
Jag känner till ett sånt fall. Fölning var övervakad, mycket rutinerad fölmorska men fölet var dött. Det var i normal tid men en märklig sak var att ungen hade fått tänder - ganska många dessutom.
 
Jag känner till ett sånt fall. Fölning var övervakad, mycket rutinerad fölmorska men fölet var dött. Det var i normal tid men en märklig sak var att ungen hade fått tänder - ganska många dessutom.
Jag känner också till ett sånt fall. Men kan då ändå konstatera att det är någonstans strax under en halv promille statistiskt sett, baserat på antalet jag varit med på och vet exakt hur de gått till. Det gör att jag ställer mig lite tveksam till att det stämmer i alla de fall som jag läser om☺️
 
”Någon” påstod av kvävning pga hinnorna är den vanligaste dödsorsaken för föl…? Verkligen tragiskt om det stämmer.
Jag tror desvärre att det är sant😔. Fosterhinnan kan vara otroligt seg. Man ska också komma ihåg att i de fall där stoet fölat ensam så har hon inte fått eventuell hjälp om hon behövt det, dvs hon är sannolikt tröttare än efter en övervakad, assisterad fölning och kanske ligger hon kvar
längre——>fosterhinnan går ej sönder.
 
I år var det min tur (eller otur) att drabbas av mardrömmen. Stoet fölade inatt med redbag, bakbenen först och uppochner. Fölet drogs ut och andades inte men hade svaga hjärtslag. Fick konstgjord andning och hjärtmassage och andades själv i kanske 10 minuter sen dog hon. Jag är förkrossad
Så sorgligt! ❤️
 
Vad tråkigt med ditt föl. ❤️ Nu blir jag lite nojig när det gäller mitt eget sto. Jag har inte börjat vaka ännu för jag har inte känt att hon gjort sig redo. Men i natt slog jag på kameran och ställde klockan en gång. 😊 Hon är på dygn 322 men har inte blivit mjuk i bäckenbanden än och har inte så stort juver. Kan det gå väldigt snabbt eller mjuknar de några dagar i förväg i normalfallet? Det är hennes första föl.
 
Vad tråkigt med ditt föl. ❤️ Nu blir jag lite nojig när det gäller mitt eget sto. Jag har inte börjat vaka ännu för jag har inte känt att hon gjort sig redo. Men i natt slog jag på kameran och ställde klockan en gång. 😊 Hon är på dygn 322 men har inte blivit mjuk i bäckenbanden än och har inte så stort juver. Kan det gå väldigt snabbt eller mjuknar de några dagar i förväg i normalfallet? Det är hennes första föl.
Den jag vakar på nu har varit väldig mjuk och sladdrig i flera veckor men inte haft så mkt till juver. Maidensto behöver inte sätta stort juver innan och får inte alltid vaxproppar heller.
Håller du koll så kommer du inte missa det 🙂
Tips är att kolla henne ett par nätter i rad så att du lär dig hennes nattrutiner så märker du direkt när ngt avviker.
 
Dygn 331 nu, och inatt har hon åtminstone gjort något annat än bara sova och äta. På tal om att man lär sig deras rutiner 👍. När man letar efter tecken ser man även det lilla. Hon har varit mer rastlös och vaken. Igår kväll åt hon typ några tuggor hösilage, gick runt lite, kollade ut lite (hon har öppet fönster i boxen), gick runt, försökte sova men vägde om mycket på benen och ibland lyfte ett bakben, vände sig lite mot magen, gick runt, tog två tuggor halm, gick runt osv.

Tänk att så fullt normala hästbeteenden kan få upp pulsen på matte 😅. Efter senaste snacket i tråden blir jag så nojig. Vakar jag tillräckligt? Tänk om jag missar det? Tänk om fölet inte lever? Ställde klockan oftare inatt i alla fall.
 
Eller ännu värre - den var på dygn 343 ....
Eller hur. Man blir så ledsen för alla ston som hamnar i händerna på folk som inte tar sig tid att på alla sätt och vis att försöka lära sig precis allt som går under de 11 månader man har på sig när man vet att man ska få föl.
Information är så otroligt lättillgänglig idag att det finns inga ursäkter att inte samla på sig all kunskap som går.
Att dessutom vara så nonchalant att man inte ens försöker vara närvarande vid fölningen är bara helt fruktansvärt.
Missa kan vi alla göra men har man gjort precis allt man kan för att vara med så är risken att man missar så att det får fatala konsekvenser ganska liten.
 
Dygn 331 nu, och inatt har hon åtminstone gjort något annat än bara sova och äta. På tal om att man lär sig deras rutiner 👍. När man letar efter tecken ser man även det lilla. Hon har varit mer rastlös och vaken. Igår kväll åt hon typ några tuggor hösilage, gick runt lite, kollade ut lite (hon har öppet fönster i boxen), gick runt, försökte sova men vägde om mycket på benen och ibland lyfte ett bakben, vände sig lite mot magen, gick runt, tog två tuggor halm, gick runt osv.

Tänk att så fullt normala hästbeteenden kan få upp pulsen på matte 😅. Efter senaste snacket i tråden blir jag så nojig. Vakar jag tillräckligt? Tänk om jag missar det? Tänk om fölet inte lever? Ställde klockan oftare inatt i alla fall.
Hur ofta kollar du? Jag brukar hålla mig helt vaken när det börjar närma sig just för att inte missa. Min "rekordfölunge" tog det 10 min från vattnet gick till den var ute och försökte resa sig. Har sett att många kollar en gång i timmen/halvtimmen och hade jag gjort det förra året med en fölunge som satt fast rejält hade mest troligen både sto och föl dött. Vill inte skrämma upp ngn men det kan gå jättefort och det är onödigt att slösa bort tid om stoet behöver hjälp.
 
Hur ofta kollar du? Jag brukar hålla mig helt vaken när det börjar närma sig just för att inte missa. Min "rekordfölunge" tog det 10 min från vattnet gick till den var ute och försökte resa sig. Har sett att många kollar en gång i timmen/halvtimmen och hade jag gjort det förra året med en fölunge som satt fast rejält hade mest troligen både sto och föl dött. Vill inte skrämma upp ngn men det kan gå jättefort och det är onödigt att slösa bort tid om stoet behöver hjälp.
När våra ston är helt redo för fölning så är det punktmarkering som gäller. Man brukar ju oftast märka när det börjar närma sig men ibland går det ju fasligt snabbt.
Stallet är bemannat dygnet runt under fölningstider och vi brukar sy på våra larm ganska tidigt och har nogrann koll även på de som inte är helt hundra redo, just för att slippa överraskningar.

Vi vill vara på plats när vattnet går och då kräver det att man har dem under ganska nogrann uppsikt.

Känslan när man vet att man räddat liv på föl och ibland även sto just för att man har haft bergkoll är ju obeskrivligt skön❤️
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp