Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2021/2022

Dräktig för första gången förra året? Hon kan ju i princip föla utan att ha satt juver men mest troligen lär hon förmodligen gå över tiden om hon inte har satt ngt alls veckan före bf. De flesta brukar börja att fylla upp ett par veckor innan.
Ja första dräktigheten förra året, ett speciellt sto med brunstproblem och hon har även under dräktigheten betett sig brunstig. Hon går tillsammans med mitt sto som också är dräktig för första gången och som började göra juver för en månad sedan. Jag antar att det är det som gör att man blir lite orolig, att mitt sto ser så väldigt färdig ut och det här andra stoet har inte förberett något alls. Men det är väl så att det kan gå fort när det väl sätter igång, vi hoppas på det!
 
Ponnyn är beräknad den 12e och har börjat fylla i lite. Hon lär inte gå över har jag en känsla över. Det blir manuellt vak på henne då hon dels inte pallar att stå på box själv (uppväxt i flock på lösdrift och en jädra stressapa), plus att hon lyckas tråckla av sig grimman med fölvakt som en annan Houdini... Jag får göra så att hon får gå i lilla mittendelen på natten med halvblodet på box för sällskapets skull. Då har hon ligghallen till förfogande och vi har strålkastare på varje gavel så vi kan lysa upp och sen får jag kolla henne manuellt. Jag jobbar mitt sista pass nästa vecka så fram tills dess får hon gärna vänta med att föla.

Det ska bli mycket intressant att se hur hon tar sig an mammarollen. Jag sa till sambon igår att antingen gör hon det fantastiskt bra eller så fattar hon absolut ingenting och stimmar runt som en vimsig höna..
Tycker ofta jag brukar tänka ”herregud, hur ska det bli för dig när du blir mamma, du som är så vimsig att du knappt kan hålla ordning på dig själv och dina fyra ben”
99 ggr av 100 så motbevisar de mig mammisarna och visar sig vara helt fantastiska mödrar. Är som att de hamnar fullständigt i bubblan och varken ser eller hör något annat än sitt älskade lilla föl som de knappt kan slita blicken ifrån.
 
Ja första dräktigheten förra året, ett speciellt sto med brunstproblem och hon har även under dräktigheten betett sig brunstig. Hon går tillsammans med mitt sto som också är dräktig för första gången och som började göra juver för en månad sedan. Jag antar att det är det som gör att man blir lite orolig, att mitt sto ser så väldigt färdig ut och det här andra stoet har inte förberett något alls. Men det är väl så att det kan gå fort när det väl sätter igång, vi hoppas på det!
Det kan gå väldigt snabbt och det är inte alls ovanligt att de fyller i lite snabbt och lätt en eller två veckor innan.
Det är väldigt ovanligt att de fölar helt utan att ha satt juver (förutsatt att det inte är en sen kastning kring dag 300 vi pratar om då de kan föda levande föl som egentligen inte skulle ha levt) men det klart att det i enstaka fall kan hända.

Att hon inte fyllt i ännu är inget att oroa sig för, mer än att du kanske riskerar att få vänta lite extra länge på din fölis.
Alla ston gör olika och en del fyller i flera månader i förväg. Tycker det är att föredra att de gör som ditt sto, väntar länge och sen kör på när det är dags. Då slipper man gå i en halv evighet och oroa sig för ett prematurföl som kommer alldeles för tidigt☺️
 
Det kan gå väldigt snabbt och det är inte alls ovanligt att de fyller i lite snabbt och lätt en eller två veckor innan.
Det är väldigt ovanligt att de fölar helt utan att ha satt juver (förutsatt att det inte är en sen kastning kring dag 300 vi pratar om då de kan föda levande föl som egentligen inte skulle ha levt) men det klart att det i enstaka fall kan hända.

Att hon inte fyllt i ännu är inget att oroa sig för, mer än att du kanske riskerar att få vänta lite extra länge på din fölis.
Alla ston gör olika och en del fyller i flera månader i förväg. Tycker det är att föredra att de gör som ditt sto, väntar länge och sen kör på när det är dags. Då slipper man gå i en halv evighet och oroa sig för ett prematurföl som kommer alldeles för tidigt☺️
Missuppfattade ser jag att det inte var ditt sto som ej satt juver, sorry!☺️
 
Det är min kompis häst som står hos mig. Så det är mest på hennes vägnar jag är orolig, mest orolig för att det inte är något föl, att vi ska ha missat att hon har kastat.
Okej, ja den risken finns ju alltid. Är det en stor häst så skulle jag ta ut en veterinär och kontrollera saken. Alltid bättre att veta.
 
Okej, ja den risken finns ju alltid. Är det en stor häst så skulle jag ta ut en veterinär och kontrollera saken. Alltid bättre att veta.
Ja det är ju det man funderar på. Men vi har ju veterinärbrist så frågan är ju om det finns en veterinär som vill komma ut för att undersöka det. Och transportera vill man ju inte heller, om hon är dräktig. Tror att vi avvaktar lite till och sen försöker få ut veterinär. Känns ju ändå lite mer positivt nu med input från er!
 
Det är min kompis häst som står hos mig. Så det är mest på hennes vägnar jag är orolig, mest orolig för att det inte är något föl, att vi ska ha missat att hon har kastat.
När mitt gammelsto var dräktig för fjärde gången satte hon juver på dygn 324 och fölet kom på dygn 333. På hennes syntes den stora magen och de uppsläppta bäckenbanden men jag minns att jag ändå tvivlade på om den verkligen var ett föl där inne.
 
Ja första dräktigheten förra året, ett speciellt sto med brunstproblem och hon har även under dräktigheten betett sig brunstig. Hon går tillsammans med mitt sto som också är dräktig för första gången och som började göra juver för en månad sedan. Jag antar att det är det som gör att man blir lite orolig, att mitt sto ser så väldigt färdig ut och det här andra stoet har inte förberett något alls. Men det är väl så att det kan gå fort när det väl sätter igång, vi hoppas på det!
Ah förstår att du blir orolig. Men är hon dräktighetsundersökt, tjock, har ni känt fosterrörelser osv? Har hon inga andra tecken som slappa bäckenband?
 
Ah förstår att du blir orolig. Men är hon dräktighetsundersökt, tjock, har ni känt fosterrörelser osv? Har hon inga andra tecken som slappa bäckenband?
Hon är kollad på 90 dygn. För att vara henne är hon tjock, men hon ser egentligen inte dräktig ut. Och när hon står bredvid min häst ser hon verkligen inte dräktig ut...
 
Hon är kollad på 90 dygn. För att vara henne är hon tjock, men hon ser egentligen inte dräktig ut. Och när hon står bredvid min häst ser hon verkligen inte dräktig ut...
Okej, jag hade ett dräktigt förstagångssto hos mig ett år som det inte syntes överhuvudtaget att hon var dräktig, frågade ägarna flera gr eftersom jag visste att dom inte hade kollat henne på 90 dygn om hon verkligen var dräktig fortfarande men det var hon och fick till slut en väldigt liten plutt. Vissa förstagångare får inte så stora magar men i och med historiken med kastningen så hade jag kanske försökt ta ut en veterinär och kolla hur det ser ut så ni inte varken missar eller vakat i onödan på stoet.
 
Okej, jag hade ett dräktigt förstagångssto hos mig ett år som det inte syntes överhuvudtaget att hon var dräktig, frågade ägarna flera gr eftersom jag visste att dom inte hade kollat henne på 90 dygn om hon verkligen var dräktig fortfarande men det var hon och fick till slut en väldigt liten plutt. Vissa förstagångare får inte så stora magar men i och med historiken med kastningen så hade jag kanske försökt ta ut en veterinär och kolla hur det ser ut så ni inte varken missar eller vakat i onödan på stoet.
Det är precis en sån historia jag ville höra! 👍 Vi avvaktar lite till och händer inget så försöker vi få till en veterinärkoll.
 
Har förstått att det inte finns några regler 😂 men juvret har ökat i storlek, går fortfarande ner nästan helt vid promenad. Men vad tror ni, går hon 37 dagar till? 😍 hon är ju inte så stor på bredden än, kanske får jag ett ponnyföl ändå…..? 🙈🤩😍

72D06475-B4FD-48B5-920B-7C99E84AC8A5.jpeg
 
Har förstått att det inte finns några regler 😂 men juvret har ökat i storlek, går fortfarande ner nästan helt vid promenad. Men vad tror ni, går hon 37 dagar till? 😍 hon är ju inte så stor på bredden än, kanske får jag ett ponnyföl ändå…..? 🙈🤩😍

Visa bifogad fil 91524
Alltså det är verkligen fullständigt omöjligt att ens försöka sig på att gissa. Hon kan föla om 14 dagar och hon kan gå 7 veckor till. Båda alternativen helt normala☺️
 
Har förstått att det inte finns några regler 😂 men juvret har ökat i storlek, går fortfarande ner nästan helt vid promenad. Men vad tror ni, går hon 37 dagar till? 😍 hon är ju inte så stor på bredden än, kanske får jag ett ponnyföl ändå…..? 🙈🤩😍

Visa bifogad fil 91524
Hahaha ställ in dig på en del vaknätter och när du känner att nu hamnar jag på psyket så fölar det ungefär 😂🤪
 
Mindre juver idag men mer uppfyllda spenar. Kändes generellt som hon var mindre svullen idag. Vet dock inte om det berodde på att hon var väldigt missnöjd när jag kom ikväll och vandrade en del, då hon var kvar ute. Sista veckorna har hon gärna gått in tidigt om hon får välja. Kristaller på FM men ingenting på kvällen. 329 dygn.
 
Mindre juver idag men mer uppfyllda spenar. Kändes generellt som hon var mindre svullen idag. Vet dock inte om det berodde på att hon var väldigt missnöjd när jag kom ikväll och vandrade en del, då hon var kvar ute. Sista veckorna har hon gärna gått in tidigt om hon får välja. Kristaller på FM men ingenting på kvällen. 329 dygn.
För mig brukar det vara ett tecken på att det närmar sig, alltså mindre svullen vävnad kring juver/spenar men istället mer ifyllda spenar och de brukar också börja kännas sådär gosiga då (spenarna alltså, jag vet, yrkesskadad🙈😂) när juvret ändrar form.

🤞för att din väntan snart är över.
 
För mig brukar det vara ett tecken på att det närmar sig, alltså mindre svullen vävnad kring juver/spenar men istället mer ifyllda spenar och de brukar också börja kännas sådär gosiga då (spenarna alltså, jag vet, yrkesskadad🙈😂) när juvret ändrar form.

🤞för att din väntan snart är över.
Ja, jag hoppas att du har rätt 😊. Minns att du pratade om hur spenarna kunde ändras innan fölning för ett tag sedan. De är fortfarande lite hårda i toppen men typ halva spenen kändes verkligen "gosig" idag 😅.

Hon kommer säkert passa på att föla i helgen när jag har som minst back-Up då alla mina "assistenter" förutom en är bortresta fre-sön. Min sjuksyster har gett mig ok att börja använda min arm efter operationen, men hon tyckte nog att dra ut ett föl fortsatt var en dålig idé 🙈.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp