Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2021/2022

Hur ofta kollar du? Jag brukar hålla mig helt vaken när det börjar närma sig just för att inte missa. Min "rekordfölunge" tog det 10 min från vattnet gick till den var ute och försökte resa sig. Har sett att många kollar en gång i timmen/halvtimmen och hade jag gjort det förra året med en fölunge som satt fast rejält hade mest troligen både sto och föl dött. Vill inte skrämma upp ngn men det kan gå jättefort och det är onödigt att slösa bort tid om stoet behöver hjälp.
Det jag tycker är så skönt med att vara med vid boxen när vattnet går är att jag då snabbt kan gå in och känna så att allt ligger rätt. Sen kan stoet få föla i lugn och ro, i den takt hon själv vill. Självklart får hon hjälp mot slutet om jag ser att hon behöver det men jag har faktiskt inte speciellt bråttom att ingripa när allt går som det ska.
Avskyr känslan att komma till boxen när fölningen redan är i full gång. Jag har då ingen aning om hur länge hon hållt på och det blir inte alls lika lätt att ha is i magen och allt blir inte sådär harmoniskt och lugnt som jag tycker att det ska vara och som jag upplever att mammisarna uppskattar att ha det. Därav ständig koll i kamera när stona är uppenbart redo❤️
 
Hur ofta kollar du? Jag brukar hålla mig helt vaken när det börjar närma sig just för att inte missa. Min "rekordfölunge" tog det 10 min från vattnet gick till den var ute och försökte resa sig. Har sett att många kollar en gång i timmen/halvtimmen och hade jag gjort det förra året med en fölunge som satt fast rejält hade mest troligen både sto och föl dött. Vill inte skrämma upp ngn men det kan gå jättefort och det är onödigt att slösa bort tid om stoet behöver hjälp.
Jag vet också att det kan gå fort. Kompisens häst fölade på 5 min förra året från att vattnet gick 😬. Vi hann inte dit även fast vi kollade intensivt i kameran då hon visat lite oro i kanske 45 min. Jag har tänkt att åka till stallet om hon verkar orolig, så att jag inte missar något. Har trots allt 10 min dit.

Nu har inte mitt sto känts helt redo så då har jag kollat ca varannan timme (förutom den natten hon var orolig för då kollade jag en gång i kvarten). Hon kan självklart förvåna men eftersom jag vet att hon är dramaqueen och vi känner varann sedan 14,5 år så tror jag att jag vet när det är läge att kolla oftare. Nu börjar det såklart närma sig ännu mer så jag lär kolla oftare. Jag kollar väldigt intensivt på kvällarna för att se lite hur hon verkar. Som igår när hon verkade rastlös blev det lite mer intensivt tittande inatt. Sover ändå som en kratta så kollar kameran så fort jag vaknar till mellan de ställda larmen 🙈
 
Jag vet också att det kan gå fort. Kompisens häst fölade på 5 min förra året från att vattnet gick 😬. Vi hann inte dit även fast vi kollade intensivt i kameran då hon visat lite oro i kanske 45 min. Jag har tänkt att åka till stallet om hon verkar orolig, så att jag inte missar något. Har trots allt 10 min dit.

Nu har inte mitt sto känts helt redo så då har jag kollat ca varannan timme (förutom den natten hon var orolig för då kollade jag en gång i kvarten). Hon kan självklart förvåna men eftersom jag vet att hon är dramaqueen och vi känner varann sedan 14,5 år så tror jag att jag vet när det är läge att kolla oftare. Nu börjar det såklart närma sig ännu mer så jag lär kolla oftare. Jag kollar väldigt intensivt på kvällarna för att se lite hur hon verkar. Som igår när hon verkade rastlös blev det lite mer intensivt tittande inatt. Sover ändå som en kratta så kollar kameran så fort jag vaknar till mellan de ställda larmen 🙈
Ja vissa är extremt snabba 😱
Ja åk dit isåfall, hellre en gång för mkt än för lite liksom😊 Det kommer säkert gå jättebra 🌟✊✊
 
Föl född 02.15 med ett gnägg. Jag väcktes av fölvakten 01.57 och när jag öppnade ytterdörren hördes det vad som var på g så jag gick bara dit och lägeskollade. Sambon hjälpte till lite att dra ut bogarna men sen skötte hon resten själv. Givetvis fölade hon mitt i spånet i ligghallen så jag doppade naveln i klorhexedinsprit en gång när den hade ställt sig upp efter 15 minuter.
02.32 gick efterbörden som en dans och märren ser ut som att hon aldrig ens varit dräktig.
Fölning ute i all ära men vi bytte plats på halvblodet och ponnyn nu för att de ska få lugn och ro och för att vi ska kunna kolla i kameran. Jag ser i kameran att stoet gör helt rätt och nu är hon lugn som en filbunke när vi inte är där, så vi lämnade dem en stund istället för att stöka med dem. Den fick några droppar mjölk i flaska innan vi gick. Jag har sett att märren ställer upp och att den är i närheten av juvret, men den är mer intresserad av att galoppera än att äta, så oerhört frustrerande för både oss och mamman...
De får en stund till sen får vi gå ut och hjälpa dem tror jag.
Stoet hade inte nån direkt mjölk/vaxproppar/juver att tala om men det gick att dra ut. Min refraktometer funkar dock inte av nån anledning.
 
Här är det helt lugnt igen. Äter och sover hela nätterna. Trodde tidigare att hon skulle få före beräknad datum, men nu känns det inte så. Dygn 329 idag.
Förra veckan var hon mer orolig. Kliade rumpan, stog och trampade och avlastade benen hela tiden, vulvan var slappare än nu och upplevde henne slappare bak. Sov inte på nätterna och lämnade en hel del foder.🤔
Blir lite orolig eftersom jag inte kan känna några sparkar/rörelser längre. När hon inte var så långt gången kunde jag känna en hel del. Men försöker intala mig att det är så trångt därinne så det är därför.😉
Känner ni andra rörelser från era?
 
Här är det helt lugnt igen. Äter och sover hela nätterna. Trodde tidigare att hon skulle få före beräknad datum, men nu känns det inte så. Dygn 329 idag.
Förra veckan var hon mer orolig. Kliade rumpan, stog och trampade och avlastade benen hela tiden, vulvan var slappare än nu och upplevde henne slappare bak. Sov inte på nätterna och lämnade en hel del foder.🤔
Blir lite orolig eftersom jag inte kan känna några sparkar/rörelser längre. När hon inte var så långt gången kunde jag känna en hel del. Men försöker intala mig att det är så trångt därinne så det är därför.😉
Känner ni andra rörelser från era?
Låter som våra gjort ungefär lika. Otroligt frustrerande. Det är väldigt lite rörelser här också. Denna fölis har dock varit väldigt lugn hela dräktigheten så jag har fått vara glad om jag lyckats känna sparkar. När den väl har sparkat har det varit rejält dock. Nu var det några dagar sedan senast dock. Får mig alltid att tänka det värsta, men försöker tänka på att det inte är något jag kan påverka i så fall. Ut ska den ju oavsett.
 
03.55 trillade polletten ner. Folk säger att de går igång på idrottsmatcher. Det finns nog inget mer frustrerande än att sitta och titta i kameran medan man ser fölungen springa runt som en dåre med mamma efter sig i boxen utan att hitta spenen...
Det där kan göra att man behöver läggas in på psyket. Därför jag alltid matar med flaska tills den hittar själv. Klarar inte av att se på eländet😂
 
Jag kan bara hålla med. Just avel och allt runt omkring ger mig emellanåt så mycket ångest, ändå fortsätter man.
För fem, sex veckor sedan svor jag på att det här var sista året.
Nu är första stoet betäckt igen och jag väntar på att den sista ska föla.
Sömnkvaliteten är usel och plånboken tunn…
 
Jag kan bara hålla med. Just avel och allt runt omkring ger mig emellanåt så mycket ångest, ändå fortsätter man.
För fem, sex veckor sedan svor jag på att det här var sista året.
Nu är första stoet betäckt igen och jag väntar på att den sista ska föla.
Sömnkvaliteten är usel och plånboken tunn…
Jag skulle aldrig aldrig mer ha föl här hemma sa jag efter halvblodets fölning. Nu funderar jag på om man kanske ändå inte skulle ha 2 föl nästa år, lusitanon ska ju ändå betäckas...
 
Det där kan göra att man behöver läggas in på psyket. Därför jag alltid matar med flaska tills den hittar själv. Klarar inte av att se på eländet😂
Ja jag satt i köket och svor högt för mig själv när den studsade runt. Vi hade nog nappat den mer men märren blev så stressad när vi var där så jag kände att vi gjorde mer skada än nytta av att vara där. Hade den inte hittat så hade vi givetvis ryckt in men jag vill att de ska få bonda i lugn och ro i den mån det går.
 
Ja jag satt i köket och svor högt för mig själv när den studsade runt. Vi hade nog nappat den mer men märren blev så stressad när vi var där så jag kände att vi gjorde mer skada än nytta av att vara där. Hade den inte hittat så hade vi givetvis ryckt in men jag vill att de ska få bonda i lugn och ro i den mån det går.
Väldigt klokt agerat. Det är väldigt viktigr att de får bonda i lugn och ro❤️
 
23.20 igår kväll fick jag äntligen ett föl, sista för året. Mörkbrunt sto med bläs och tre vita strumpor. Lite kämpigt för stoet att få ut fölet och hon reste sig lite för snabbt efteråt men navelsträngen brast på ett bra sätt och fölet har varit exemplarisk med allt. Fin och korrekt i benen. Intressant att den inte alls fick dom tecken som jag trodde utan blev i princip en kopia av sin mormorsfar. :love:
 
Jag kan bara hålla med. Just avel och allt runt omkring ger mig emellanåt så mycket ångest, ändå fortsätter man.
För fem, sex veckor sedan svor jag på att det här var sista året.
Nu är första stoet betäckt igen och jag väntar på att den sista ska föla.
Sömnkvaliteten är usel och plånboken tunn…
Lumpensyndrom tror jag det kallas😂. Med tiden som går så glömmer man allt det jobbiga och minns bara den härliga, gossiga lilla fölisen och allt mys som hör till.
Tur är väl det, annars hade det nog inte blivit så många föl❤️
 
Tjoho @Novalisa, då kan vi hänga i den här tråden igen. 😊

Jag är helt slut efter nattens vakande. Facetimade med kompisen förut som var i stallet och ser ut som Kimbi fyllt ut ordentligt i spenarna idag, och hade någon form av proppar/kristaller. Jag vilar en liten stund nu innan jag åker ut till stallet och checkar läget. Magkänslan säger att det nog börjar närma sig.
 
Mammahästen som fick föl nyligen har blött en del ur vaginan när hon har rört på sig ute. Ringde veterinären igår för det kom inte bara lite utan riktigt skvätte massor av färskt blod när hon gick men dom ville inte sy henne utan tyckte det skulle läka av sig själv och på kvällen när jag släppte ut dom igen kom det mindre blod så jag hoppas det är på gång att läka. Har faktiskt inte haft någon som blött så här mkt så var säker på att hon hade spruckit invändigt och behövdes sys. Är fortfarande lite orolig för henne men hon är pigg, äter, dricker, kissar, bajsar, ingen feber eller värme i hovar, lite svullen i vulvan men inte onormalt så jag får nog ta ett chillpill och sitta lugnt i båten 😇
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp