Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2021/2022

Jag skulle aldrig aldrig mer ha föl här hemma sa jag efter halvblodets fölning. Nu funderar jag på om man kanske ändå inte skulle ha 2 föl nästa år, lusitanon ska ju ändå betäckas...
Spännande med Lusitanon. Vad betäcker du henne med? Har jobbat ett år i Spanien med dressyrhästar (enda gången i livet som jag tog en paus från travhästar och avel) och då hade vi ett par Portugiser där. Fantastiska hästar❤️
 
Mammahästen som fick föl nyligen har blött en del ur vaginan när hon har rört på sig ute. Ringde veterinären igår för det kom inte bara lite utan riktigt skvätte massor av färskt blod när hon gick men dom ville inte sy henne utan tyckte det skulle läka av sig själv och på kvällen när jag släppte ut dom igen kom det mindre blod så jag hoppas det är på gång att läka. Har faktiskt inte haft någon som blött så här mkt så var säker på att hon hade spruckit invändigt och behövdes sys. Är fortfarande lite orolig för henne men hon är pigg, äter, dricker, kissar, bajsar, ingen feber eller värme i hovar, lite svullen i vulvan men inte onormalt så jag får nog ta ett chillpill och sitta lugnt i båten 😇
Ibland så får de små (eller stora) hematom i vaginan (kan vara ytligt eller en bit in) och dessa kan spricka upp när stoet är ute och rör på sig. Brukar inte vara någon fara, kan se lite läskigt ut för när hästar blöder är det ju ganska stora mängder men som sagt, det brukar ge sig. Bra att det kommer ut och inte hamnar inne i livmodern istället, då kan det ställa till lite problem sen.

Hoppas det ger sig!☺️
 
Tjoho @Novalisa, då kan vi hänga i den här tråden igen. 😊

Jag är helt slut efter nattens vakande. Facetimade med kompisen förut som var i stallet och ser ut som Kimbi fyllt ut ordentligt i spenarna idag, och hade någon form av proppar/kristaller. Jag vilar en liten stund nu innan jag åker ut till stallet och checkar läget. Magkänslan säger att det nog börjar närma sig.
Hoppas verkligen det är dags nu. Tycker du fått vänta tillräckligt❤️
 
Ibland så får de små (eller stora) hematom i vaginan (kan vara ytligt eller en bit in) och dessa kan spricka upp när stoet är ute och rör på sig. Brukar inte vara någon fara, kan se lite läskigt ut för när hästar blöder är det ju ganska stora mängder men som sagt, det brukar ge sig. Bra att det kommer ut och inte hamnar inne i livmodern istället, då kan det ställa till lite problem sen.

Hoppas det ger sig!☺️
I detta fallet fick hon en "reva" invändigt då fostersäcken gick i sönder och fölungen gled in och ut en gång, mest troligen har hovarna orsakat revan men den var inte så djup att den behövdes sy trots hon blödde en hel del. Inget som kan orsaka något i livmodern alltså oavsett. :)
 
I detta fallet fick hon en "reva" invändigt då fostersäcken gick i sönder och fölungen gled in och ut en gång, mest troligen har hovarna orsakat revan men den var inte så djup att den behövdes sy trots hon blödde en hel del. Inget som kan orsaka något i livmodern alltså oavsett. :)
Menade bara att det är bra att blodet kommer ut istället för att åka inåt. Ston är ju desvärre skapta så att tex ett blödande sår i vaginan kan göra att de samlar upp blod (eller ännu värre var) i livmodern för att det inte kommer ut pga gravitationen helt enkelt☺️ Alltid bättre att de tömmer ur sig vätska och blod☺️
 
Spännande med Lusitanon. Vad betäcker du henne med? Har jobbat ett år i Spanien med dressyrhästar (enda gången i livet som jag tog en paus från travhästar och avel) och då hade vi ett par Portugiser där. Fantastiska hästar❤️
Hon går till en halvblodshingst med väldigt starkt möderne (Västra Hoby), nygodkände Rosebank 😊 Jag tror det kan bli en intressant mix. Hon har inga papper, men hon är en fantastisk individ som är så klok och skänker stort lugn i flocken så jag tycker absolut hon har i aveln att göra. ☺
 
Hon går till en halvblodshingst med väldigt starkt möderne (Västra Hoby), nygodkände Rosebank 😊 Jag tror det kan bli en intressant mix. Hon har inga papper, men hon är en fantastisk individ som är så klok och skänker stort lugn i flocken så jag tycker absolut hon har i aveln att göra. ☺
Kan jag absolut förstå att hon har. Aldrig mött så trevliga och kloka individer som Portugiserna och Spanjorerna❤️
Hade hand om 8 hingstar, alla på olika nivå utbildningsmässigt men helt fantastiska personligheter, positiva och vänliga☺️
 
Menade bara att det är bra att blodet kommer ut istället för att åka inåt. Ston är ju desvärre skapta så att tex ett blödande sår i vaginan kan göra att de samlar upp blod (eller ännu värre var) i livmodern för att det inte kommer ut pga gravitationen helt enkelt☺️ Alltid bättre att de tömmer ur sig vätska och blod☺️
Jag förstod hur du menade men detta såret sitter inte så det är ngn risk för att det rinner inåt så att säga.
 
Mammahästen som fick föl nyligen har blött en del ur vaginan när hon har rört på sig ute. Ringde veterinären igår för det kom inte bara lite utan riktigt skvätte massor av färskt blod när hon gick men dom ville inte sy henne utan tyckte det skulle läka av sig själv och på kvällen när jag släppte ut dom igen kom det mindre blod så jag hoppas det är på gång att läka. Har faktiskt inte haft någon som blött så här mkt så var säker på att hon hade spruckit invändigt och behövdes sys. Är fortfarande lite orolig för henne men hon är pigg, äter, dricker, kissar, bajsar, ingen feber eller värme i hovar, lite svullen i vulvan men inte onormalt så jag får nog ta ett chillpill och sitta lugnt i båten 😇
Citerar mig själv, stoet var ute och rörde sig efter ordination från veterinären när det sprutade ut blod igen. Ut med veterinär igen som tack och lov sydde denna gången. Hon verkar haft lite otur att revan tagit vid ngt större kärl eller ngt men nu är hon som sagt sydd och verkar lika pigg och glad som innan.
 
Igår kväll höll Noella på att backa upp mot varenda träd/buske i hagen och skulle klia rumpa. Högg även lite mot magen.
Men tycker juvret var mindre än det varit senaste veckan. Har ju varit stenhårt och välfyllt, igår var det mer sladdrigt igen.🤔
Enda som kändes bra är att det lilla livet därinne rejsade runt så att jag både såg och kände sparkar.
Börjar känna mig trött efter att inte kunna sova en hel natt, haft koll i ca 2 v nu.
Vågar ju inte sova på dagen heller eftersom jag är ensam att ha koll.
Inget föl I sikte än, men vågar inte annat än att ha stenkoll på henne.
 
Igår kväll höll Noella på att backa upp mot varenda träd/buske i hagen och skulle klia rumpa. Högg även lite mot magen.
Men tycker juvret var mindre än det varit senaste veckan. Har ju varit stenhårt och välfyllt, igår var det mer sladdrigt igen.🤔
Enda som kändes bra är att det lilla livet därinne rejsade runt så att jag både såg och kände sparkar.
Börjar känna mig trött efter att inte kunna sova en hel natt, haft koll i ca 2 v nu.
Vågar ju inte sova på dagen heller eftersom jag är ensam att ha koll.
Inget föl I sikte än, men vågar inte annat än att ha stenkoll på henne.
Håller tummarna att den kommer ut snart!
 
@Marty Förstår din känsla!❤️
Samma läge här, hoppas verkligen inte att de tänker gå över flera veckor!
Så här står min hela dagarna typ. Kunde inte lägga in film på henne, men står och gnuggar mot allt och lyfter lite olika ben.
Jag får ha koll så hon inte får sår av allt kliande.🤔
20220529_192404.jpg
 
Nu är Kimbi fullgången men ännu inget föl i sikte. Både mamma häst och matte börjar bli lite trötta på det. Det händer inte direkt något revolutionerande. Idag kändes spenarna uppfyllda och mjuka hela vägen ned, till skillnad från tidigare då de känts lite "toppiga" längst ut. Lite förvärkar på nätterna, kristaller på förmiddagarna. Ja, det lunkar på. Den där bebisen vill nog aldrig komma ut 🙈
 
Dag 332 här idag och det verkar faktiskt hända grejer!
Kollade med teststickor tidigare idag och då blev de väldigt ljusa.😃 Får se om de är tillförlitliga.
Nu när jag tog in dem så har det börjat droppa lite mjölk.
Kommer nog inte sova inatt och känner mig nervös. 😱
Visa bifogad fil 91997
Hade också teststickor och den här bilden var drygt två timmar innan fölet kom. Här droppade det också mjölk och typ en halv minut efter jag fångat en droppe på stickan så ändrade hon sättet hon stod och mjölken sprutade ut istället 😅 Håller tummarna det blir snart för er:)
38E584A9-8AAC-4F18-8A4B-EE837DC1482D.jpeg
 
Jag hoppas att mitt sto håller sig några dagar till, ska regna till i morgon eftermiddag och sen hela fredagen, så på lördag får hon gärna föla! Min särbo fick föl i morse, hans sto gick över 2.5 vecka, blev en hingst som de andra hon fått såklart. Men pigg och fräsch! Bruksnordsvensk är det.
 
Blev tyvärr inget föl inatt. 😕
Hade larm varje halvtimme och kollade henne. Vid 03 blev hon orolig och jag trodde det var dags, men inte då.
Nu vågar jag inte lämna henne utan uppsikt idag och jag har givetvis tid till vårdcentralen som jag får avboka.
Vågar inte chansa på att lämna henne under den tiden, rör sig om 1,5-2 timmar och då känns det som att allt kan hända!
Hon har rejäla vaxproppar på juvret och mjölken är vit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp