Bukefalos 28 år!

Dräktighet, hull och att göra rätt (fel?)

Neko

Trådstartare
Haft min häst i +6 år och det har alltid varit samma, det krävs mycket mat för att hålla henne i hull. Hon är sv halvblod på 9år, 172 mkh, väger runt 650-675 kg, gör inget arbete mer än att vara ute i hage, nollat de senste 4 åren på träckproven (2st/år).

Enda gången på året hon lassar på sig vikt är första månaden på bete (runt och efter midsommar) sedan jobbar jag på att behålla hullet så länge det går... Till februari/mars nån gång. Sedan är det vinthundslooken tills gräset kommer tillbaka. Problemet jag har är att hon är dräktig, ett roligt problem för visso MEN under sista trimestern ska de vara i överhull för att stödja föl och sig sälv. Hon är beräknad till början på maj = under den tid hon är "omöjlig" att få upp i vikt!

Hänger ni med?
Förra vintern gick det över förväntan, hon tunnade ur men blev inte smal. Jag har inga värden på mig men hon åt 18 kg hösilage (ganska torrt) och 2 kg krafft groov sensitive som mest. Mer orkade hon inte :D

Inför fölet har nästa år har jag börjat redan att bygga fett. Hon står redan på ovanstående foderstat... Men jag vet inte hur jag ska lyckas ge ännu mer när hon behöver det? Hon måste ju äta för tre hästar i princip :) som tur är älskar hon mat och är inte alls kräsen :banana:

Hur skulle ni tänka? Gör jag rätt/fel? Finns det nått högkoncentrerat foder ni kan rekommendera?

Kan tillägga att hon kan äta havre, men eftersom hon inte rids (skada) upplever jag att hon blir lite mer... Pigg på havre :cool: kanske sitter mellan mina öron istället för hennes :idea:

Köpte min häst av uppfödaren som sa att hon är ett svart hål i matväg, och jag kan inget annat göra än att instämma! Nu är hon ett svart dräktigt hål med bäbis i magen!
 
Sv: Dräktighet, hull och att göra rätt (fel?)

Känns som du tittar väldigt mycket på kraftfoderbiten?

Hur är ditt grovfoder?
Tycker det är ofta där man har nyckel till att lösa problemet, med fri tillgång på ett RIKTIGT bra hösilge. Jag tycker inte det har fungerat lika bra med hö för hästarna äter ofta mindre av det.
Det grovfodret jag hade i fjor var så pass kraftigt att kobonden själv spädde ut det med en annan skörd för att det skulle fungera till korna, men så slapp jag också att ge kraftfoder varken till det dräktiga stoet eller till 3-åringen som för en gång skulle inte så ut som ett vandrande benrangel.

/Camilla
 
Sv: Dräktighet, hull och att göra rätt (fel?)

18 kg hösilage är vad hon orkar äta, det är mer en uppmätt fri tillgång :)
Grovfoder ingår i hyran, kan inte påverka värderna nämnvärt... Tänkte faktiskt ta med analysen hem men det glömde jag förstås.

Min häst har alltid fått så mycket grovfoder hon orkar äta. Undantaget är lusern, det rör hon inte! Intressant med tanke på att hon kan pilla i sig både kiwi och hundgodis om man inte är försiktig :D

Jag vill måste vara ute i god tid, kan inte börja fodra när hon faller ur...
 
Sv: Dräktighet, hull och att göra rätt (fel?)

Jag förstår att du har en stallhyra där grovfodret ingår och att det är svårt att ha eget osv men... jag måste ändå ge rådet att försöka fixa ett eget grovfoder med så höga värden och kvot du någonsin kan!

Grovfodret är den absoluta grunden och jag har de senaste åren faktiskt inte haft några problem att få tag på dunderkoncentrat, dvs hösilage med kvot 10-12 och skyhöga näringsvärden (ingen konkurrens om det!). I princip alltid sistaskördar. Jag har haft tur med mineralhalterna och balanserna också och oftast bara behöva tillsätta något enstaka mineral, något år inget alls.

Mina ston får fri tillgång på detta och de sista månaderna samt de första månaderna av digivning får mina ston också ett lämpligt avelsstofoder. Även om det "på pappret" betyder att de ligger över sina behov i intag har de alltid varit fina och hållt sig sådana över fölning och efter. Och när de får fri tillgång äter de ungefär 18-20 kg så det vill till att det är BRA värden! Anledningen till kraftfodret är för att jag på så sätt vill säkerställa främst behovet av mineraler och aminosyror ett dräktigt sto (dvs fostret) har. Men med mitt grovfoder behöver jag inte ge några stora mängder, 1-2 kg/dag.
Jag ger Havens Ferto-Lac till mina.

Så det bästa råd jag kan ge dig är satsa på ett kanon grovfoder, det absolut mest koncentrerade (högvärdigt) du kan hitta och komplettera sen med mineraler och kraftfoder.
 
Senast ändrad:
Sv: Dräktighet, hull och att göra rätt (fel?)

Tillägg, OM du absolut inte kan hitta/byta ut till ett annat grovfoder och det du har tillgång till inte är tillräckligt högvärdigt (vilket det troligen inte är för sådant foder funkar inte till vanliga ridhästar) så hade jag bytt ut en rejäl del mot lusern. Men det blir ju inte billigt och strular till ca/p kvoten en hel del....
 
Sv: Dräktighet, hull och att göra rätt (fel?)

Tack för råden! Det är precis därför jag måste tänka på detta nu innan jag står med skägget i brevlådan :cool: Jag ska byta stall och kan kanske förhandla om vad som ingår...

Nästa problem blir att hitta småbal med hösilage med toppenvärden utan att bli ruinerad. Fast å andra sidan blir jag det ändå på hästen :love:

Skulle ni försöka få upp hullet redan om hästen hade svårt att fetta upp sig på vårkanten? Jag pratar inte om några excesser, bara lite extra "hälsofetma"
 
Sv: Dräktighet, hull och att göra rätt (fel?)

Skulle ni försöka få upp hullet redan om hästen hade svårt att fetta upp sig på vårkanten? Jag pratar inte om några excesser, bara lite extra "hälsofetma"

Ja det hade jag absolut!

Lycka till!
 
Sv: Dräktighet, hull och att göra rätt (fel?)

Hon verkar inte kinkig med kraftfodret?

Groov sensitive är inte så höga värden på. Jag hade smällt på med nåtkraftfoder med kalasvärden. Tex muskelkraft eller DH's sortiment för avelsston. Toppat med olja så borde hon få i sig mycket mer.

Jag har ett svårfött fullblod dräktigt. Hon är inte så supermatglad så min lösning är att göra maten fullproppad med energi och protein.
 
Sv: Dräktighet, hull och att göra rätt (fel?)

Hon är inte ett dugg kinkig, hon kan glatt sätta i sig en hel påse på en gång om hon fick :D alltid nått att vara tacksam över, dock vill hon äta allt jag äter, apelsin, macka, pepparkakor... Inte direkt misstänksam över ny mat :crazy:

Jag är verkligen dålig på foderstater, försökt att lära mig i omgångar men det fastnar inte! (är väl fullt på hjärnkontoret). Groov sensitive hette rehab förut och hon åt det under en boxvila och då gick hon upp i vikt... Så det fodret har hängt med typ :confused: Har ingen bättre förklaring!

Kollade på analysen för det nya hösilaget, lågt smrp (30) och hög energi (10)

Vad är ett bra värde? Känns som att det varierar för ändamålet? De som har slagit hösilaget tycker det är toppvärden. Vet inte om jag kan hålla med!


Känner mig som en dålig hästägare :o men jag är inte bättre än att kunna ändra mig. Hästen är numero uno :love:
 
Sv: Dräktighet, hull och att göra rätt (fel?)

Som skrivet innan så är inte grov något optimalt foder för någon svårtfodrad häst oavsett om den är dräktig eller ej. Så se efter vad som finns i din närhet av foder och leta gärna efter de som är aveslfoder. Brukar stå avel eller breed på dom. De är mer utformade efter de behov som dräktiga ston och växande unghästar har. Det jag har använt med hyfsat pris och bra resultat har tyvärr tillverkaren slutat med i år. Men om ditt stå är väldigt svårt så kan (om kan få tag i det) Dodson & Horrels fullblodsfoder vara en lösning, stud balancer eller stud cubs. Men jag vet att de kan vara svåra att få tag i.
Lusern är ett bra komplement och det finns kraftfoder som är baserade på det och en del annat. Så hittar du inte något aveslfoder som passar kan dessa vara ett alternativ.
 
Sv: Dräktighet, hull och att göra rätt (fel?)

Det är katastrofalt. Du kan aldrig livnära ditt dräktiga sto på det hösilaget. Vem tycker att det är ett toppenvärde, det är det ju inte för en vanlig häst heller! :crazy:

Du behöver minst ha mellan 10-12 gram smrpt per MJ dvs en kvot på 10-12, jag skulle dock säga gärna lite över, kvot 8 tex är för lite för mina lättfödda dräktiga ston och kommer definitivt vara för lite för din.

Ditt hösilage har en kvot på 3...
Du kommer inte att kunna komplettera upp det på ett överkomligt sätt!

Utöver kvoten måste näringsvärdena ligga högt, även MJ. Alltså det måste vara ett koncentrerat grovfoder för att möta behovet hos ett dräktigt (svårfött) sto.

Ditt sto kommer att öka sitt grundbehov med upp till 30% i slutet av dräktigheten och efter fölning 100%. Och då är hon svår att hålla i hull. Du MÅSTE helt enkelt hitta mer koncentrerat grovfoder. Du kommer INTE att kunna fodra upp henne de sista tre månaderna, hon bör vara i gott hull och gärna lite överhull då.

Utöver detta måste du veta mineralinnehållet i ditt foder för att kunna komplettera rätt. Det kan inte nog understrykas hur viktigt detta är för fostrets och det blivande fölets tillväxt och hållbarhet.

Du måste alltså hitta ett lämpligt grovfoder och sedan med största sannolikhet behöver du komplettera med ett avelskraftfoder och ev mineraler.
 
Sv: Dräktighet, hull och att göra rätt (fel?)

Svaret på din fråga: bonden som slagit hösilaget tyckte det var toppen! Och så tittade jag på de andra i stallet på deras foderstater, en häst i min storlek får 6 kg hösilage/dag! Tur att jag ska flytta :D dessutom kunde jag få kallhyra på det nya stället och stå för grovfoder själv :bump: nu ska jag hitta småbal hösilage på rimligt avstånd, just nu skiter jag i kostnaden (dock inser jag att jag borde jobbba mycket mer än vad jag gör...).

Mina släktingar som är kobönder tyckte jag skulle ta av deras ensilage, dock storbal... De ger det till sina mjölkkor och det har malla i det, dock känns det föööör starkt. Finns väl anledning att det finns olika foder för häst/kor! ;)

Tack för att ni tar er tid och svarar, mycket matnyttig information *suger åt mig som en svamp*
 
Sv: Dräktighet, hull och att göra rätt (fel?)

Jag som föder upp hästar som ofta har stor procent fullblod i sig och därför ganska krävande använder gärna "koensilage" till mina hästar. Med andra ord har jag både klöver, ärtor och lusern i ensilaget. Har även vissa år, beroende på när det är dags att så om vallarna, haft helsädesensilage till hästarna. Vilket både hästar och jag har varit väldigt nöjda med.

Om du tittar på foder till "kor" så kommer du att inse att det finns lika stor skillnad på vad som är ett bra foder som det finns olika inriktningar och individer i besättningen. Det som är ett bra foder för en högproducerade mjölkko är inte samma som för en sinko eller en växande kviga.

Har hästen ett stort behov så är inte grovfoder förstarkt. I ditt fall verkar det som på din beskrivning av din häst som om den kräver både mycket och extremt bra grovfoder. Det är därför den tar upp sig och ser bra ut på betet i början när det är som mest näringsrikt. Sedan blir ju inget grovfoder kraftigare för att man hugger av det och gör ensilge/hö av det. Så mycket kraftigare grovfoder än det din häst äter på betet i maj/juni lär få svårt att hitta under vintern.
Jag hade själv definitivt tagit vara på erbjudandet från dina släktingar och deras "kofoder".
 
Sv: Dräktighet, hull och att göra rätt (fel?)

Håller med Masse, det behöver inte alls vara ett dåligt alternativ med "ko silaget".
 
Sv: Dräktighet, hull och att göra rätt (fel?)

Ringde igår och snackade med min kära släkting, han har ingen analys på sitt foder, kör på fingertoppskänsla! :crazy: men han hade en granne som kunde göra småbal av storbal :confused:

Känns som att min tråd mer och mer avancerar men
- kan jag skicka in analys på redan ensilerat foder?
- går det att förpacka om storbal till småbal? Bryter man inte konserveringen?

Vilket äventyr detta börjar bli :D dessutom fick jag veta av en slump att 100m från det nya stallet ligger ett företag som säljer just småbal till häst. Tänkte ringa på måndag och höra vilka värden de har. tur att jag är född med bra munläder :cool:
 
Sv: Dräktighet, hull och att göra rätt (fel?)

Du kan absolut skicka in analys. Ta gärna från flera balar om du har möjlighet (och lägg i frysen sålänge) men annars får du ett hum om innehållet ändå även om du bara kan skicka från en bal.

Har aldrig hört talas om att man kan förpacka om det... som du skriver så har man ju pajat processen när man öppnar balen? Men jag vet inte...
 
Sv: Dräktighet, hull och att göra rätt (fel?)

Det går att packa om. Är man snabb och det är kallt ute så är det oftast inga problem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vad ska man göra om man har ett svårfött, kräset fullblod som är dräktigt? Det enda foder jag får i henne är c a 2.5 kg hel havre...
Svar
13
· Visningar
1 600
Senast: totinonna
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 034
Senast: elle12
·
Q
Hästvård Hej! Vill slippa påhopp.... Nu är det så här: Min häst islänning 50 %, arab 25% och cod 25% är ENORMT lättfödd!!! Får ofta...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 167
Avel Vad ska jag göra med min kräsna lilla dam? Hon får ensilage pga att hon inte bör äta hö (hostar då). Varje vår brukar hon matstrejka -...
Svar
9
· Visningar
1 101
Senast: hejzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp