Smakligt foder till dräktigt sto?

Springsteen

Trådstartare
Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari.

När hon inte var dräktig så hade hon lika lätt att bli fet som att bli ett benrangel när hon väl började matvägra.
När hon blev dräktig fick jag genast mata henne med betydligt mat än innan, trots att det inte ska behövas mer mat i början av dräktigheten.

Salsas gräspellets har börjat betaktas med stor misstänksamhet trots att hon får knappt får 1 dl när jag kommer till stallet.

Jag hade planerat att ge Dodson & Horrell, för det är ett foder som hon ätit förr, utan att matvägra efter två säckar,
men jag kan inte få tag i värden för smb rp för det fodret så det känns inte så aktuellt att fodra med det?

Hippos foder faller inte i smaken. Hon brukar stirra anklagande på mig när jag ger det i krubban.:D

Alf alfa eller lucern är ju lämpligt, men frågan är om hon orkar äta det också.

Jag undviker gärna pelleterat foder som sväller så långt det går.

Hon har blivit värre med åldern, när jag köpte henne åt hon vanlig havre och någon pellets från kraffts sortiment...

Hon får fri tillgång på ett silage med TS 70, MJ 7.07, smb rp 61.
Hon och en annan häst av ungefär samma storlek förbrukade ungefär 30 kg per dag, men en hel del grisas det med.

Stallägaren gissade på att de åt 12-13 kg vardera per dygn.

Grovfodret borde täcka ganska bra ett tag till, men man vet ju inte säkert om hon äter tillräckligt.

Hon är dessutom 18 år gammal och lär antagligen behöva lite mer mat på grund av åldern.

Just nu är hon i fint hull, tror jag. Varken stallägaren/uppfödaren som har gården min ponny står på eller seminvet som var här i
måndags har något att anmärka på hullet så det borde vara ok. Själv har jag döpt om henne till fru boll.

Så hur skulle ni göra? Inpiskad räknare som jag är känner mig olustig till att köpa ett foder som jag inte har någon
aning om vad det innehåller i smb rp (Dodson), Men samtidigt så är det ett av få foder som hon käkar under längre tid.

Eller har ni något tips på annat foder?
 
Sv: Smakligt foder till dräktigt sto?

Under början av dräktigheten månad 1-4 åt hon 80 MJ och 560 smb rp för att hålla ridhäst hull. Så det är väl grundbehovet.
 
Sv: Smakligt foder till dräktigt sto?

Jag har ett sto som i slutet av dräktigheten brukar bli ganska kinkig med kompletteringsfoder. Det enda hon äter upp är då en blandning av havre, betfor och kli, så det får hon då ( mineraler också), förutom fri tillgång till grovfoder.
 

Liknande trådar

Avel Snälla kära bukare med avelsvana, det vore verkligen supersnällt om ni kunde svara på mina frågor för nu är jag en ruskigt orolig...
Svar
14
· Visningar
2 242
Senast: elfi
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 670
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp