Dräktigt sto som äter dåligt med krafftfoder

CosmicQueen

Trådstartare
Mitt sto är ju dräktigt som nog dom flesta vet... :smirk: Borde vara på runt dag 60 nu....Sedan ett par dgr tbx så har hon varit väldigt dålig på att äta krafftfoder...hon som normalt slukar allt... Hö o gräs äter hon som vanligt o är i övrigt som vanligt o nyligt kollad av vet. så hon borde ju inte vara dålig...? Har plockat bort Betamixen nu då det verkar som om det är den hon ratar mest, så nu får hon Fibergi o Betfor o då äter hon hyfast, men inte alls som i vanliga fall...
Jag kopplar ju såklart detta till dräktigheten, kan det ha något med det o göra...? Någon som har upplevt detsamma eller har någon teori...?
Människor kan ju få avsmak för det dom älskar som mest då dom blir gravida, hur är det med djur, kan dom känna likadant...?
 
Jag har ett sto som kan göra så under vissa perioder av dräktigheten....men hon brukar börja äta normalt igen efter någon vecka eller så.
 
Är det inget med tänderna då?

Mirang är helskum, hon som aldrig brukar vara intresserad av mat kastar sig över allt ätbart. Hon är jättesnäll och lugn att rida, även ensam i skogen (då brukar hon vara spänd och misstänksam). Dessutom vill hon nosa alla andra hästar i rumpan, skriker o slår med frambenen. Hon som brakar vara diskret och lite blyg... :o

Har du fått brevet föresten? Visst är Patina söööt? :love:
 
Hästar är som människor, de mår ibland dåligt under sin dräktighet och äter mer eller mindre, ingen fara så länge stoet håller hullet!
 
det är troligtvis ingen fara mitt sto åt sitt kraftfoder och hö dåligt under dräcktigheten men det var inte något spec fel på hon
 
Alla ston reagerar ju olika vissa går knappt att rida för att de känner sig otympliga redan under lågdräktigheten då vi människor inte någonting alls på magen... Ston reagerar alltid olika på dräktighet... Hon kan ju vara sjuk också... det är ju det som är knepigt när man inte vet hur de reagerar när de blir dräktiga... Har hon vartit dräktig innan? Matvägrat någon anan gång? hur blir hon när hon är förkyld? Tänk igenom lite så knaske du hittar orsaken...

Å andra sidan ska man ju inte proppa i lågdräktiga ston för mycket heller utan öka foderstatenförst i 8:de månaden... men det kanske du redan visste... jag vet ju inte hur mycket hon äter nu... hon kan ju faktiskt tycka att hon får för mycket... men som sagt hon ska ju inte bli smal...
 
Jag plockade bort Betamixen helt o nu äter hon som vanligt... :) Inte lika snabbt som annars,eller ja, snabbt äter hon nu osså, men förr kastade hon i sig, men hon äter iaf upp allt... :) Så tydligen är det Betamixen hon har kommit på att hon ej ska ha längre...
 
Det är henne förta dräktighet ja o hon har aldrig matvägrat förr nej... :smirk: Fast man kan ju inte säga att hon matvägrade heller, inser nu att det var Betamixen hon försökte sålla ut av nån anledning...
Hon får inge mer mat nu än hon fått förr... :)
 
Tänderna är nyligt kollade... :) Som jag skrev i inlägg ovan så är det Betamixen hon ej vill ha längre...
Jag har märkt förändringar i Queen beteende osså nu sedan hon blev dräktig, snällare att hålla på med o hon är såååå snäll med alla hästar, vill vara kompis med alla... :D

Ja tack för brevet... :love: Det var jättefina kort...hoppas hinna svara snart... :)
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
Foder & Strö Ja, det jag undrar är om man kan ge högdräktiga ston ett kraftfoder som är anpassad för tävlingshästar, som har mycket energi (MJ) fast...
Svar
7
· Visningar
1 343
Senast: Centaur
·
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 007
Senast: TinyWiny
·
Avel Vi har ett sto i stallet som gick med föl i somras, fölet såldes i höstas. Hon gick sen med en 1 åring o en 2 åring. Eftersom han...
Svar
2
· Visningar
1 589
Senast: Linnah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp