Dräktigt sto som börjat brunsta

Toudi

Trådstartare
Vårt 5 år gamla sto väntar/väntade sitt första föl och är idag på dygn 90. Hon ultraljudades på dygn 55 och konstaterades dräktig. Såg även själv fostret på skärmen. Idag i samband med en betesflytt så fick hon träffa vår valack som hon inte träffat på någon vecka. Till min förskräckelse så börja hon springa runt och visa tydliga brunsttecken. Sprang runt och skrek och skvätte stora mängder. Tog bort henne ur denna hagen då ja tänkte att OM hon nu trots detta beteende är dräktig så kändes det inte bra att ha henne ihop med valacken då det blev väldigt stressad miljö i hagen.

Tog tillbaks henne till dom andra stona på gamla betet. Även där sprang hon runt gentemot ena stot hon inte riktigt gillar med rumpan före och de såg ut som hon skvätte även där men inte i alls den mängden som mot valacken.

Är det vanligt att dräktiga ston brunstar? Eller är risken större att hon kastat?
 
Mitt sto brunstade flera gånger i början av sina dräktigheter och det är inte helt ovanligt att de gör det.
 
Jag har också en konstig märr hemma. Betäckt för 18 dagar sen. Igår står hon och kallar på hingsten och brunstar. Hingsten luktar på henne men vill inte betäcka utan ställer sig och äter hö..? Skulle kollat henne i fredags men semistation har stängt? En vet kommer ut i veckan men skulle hon nu vara tom så missar vi denna brunsten... Men hingsten vill inte betäcka ändå... Stoet brunstar men ser ändå lömsk ut. Hör till att hon är rätt osäker till sin natur.
 
Det finns ju "riktig" brunst och "falsk" brunst.
Den falska tar ett sto till när hon kommer till en ny flock eller på annat sätt känner sig underlägsen. Det är typ en försvarsmekanism som gör att andra hästar inte blir fientligt inställda och lättare accepterar stoet.
I det här fallet låter det ju som en falsk eftersom hon flyttar till valacken först och sedan när hon flyttas tillbaka visar mot stoet hon inte gillar.
 
Det finns ju "riktig" brunst och "falsk" brunst.
Den falska tar ett sto till när hon kommer till en ny flock eller på annat sätt känner sig underlägsen. Det är typ en försvarsmekanism som gör att andra hästar inte blir fientligt inställda och lättare accepterar stoet.
I det här fallet låter det ju som en falsk eftersom hon flyttar till valacken först och sedan när hon flyttas tillbaka visar mot stoet hon inte gillar.

Det här ger mig hopp om att allt inte behöver vara kört :) Tack :heart Jag får se om jag gör ett nytt ultraljud längre fram. När är det försent att göra det? Är det dumt att hon går med valacken i vinter? Kan det vara stressande?
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 123
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
2 716
Senast: Stereo
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 549
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp