Dräktigtik - flämtar mycket..!?

MizzFail

Trådstartare
Hej..
Jag har en dräktig tik, rottweiler/schäfer korsning är hon, hon flämtar mycket, är på dag 36. Är väldigt tjock redan och magen vinglar hit och dit..
Är rädd för att något är fel när hon flämtar så mycket som hon gör.
Både på nätterna och dagarna, i och för sig är det ju väldigt varmt, men våran andra hund som har dubbelt så mycket päls flämtar inte lika mycket som hon..
Ngn som har tips??
 
Sv: Dräktigtik - flämtar mycket..!?

Fråga dina föräldrar? Med tanke på att du bara är fjorton år, så hoppas jag inte att tikens dräktighet är under ditt ansvar.
 
Sv: Dräktigtik - flämtar mycket..!?

Var det inte du som nyss gnällde över hur otrevliga folk var när du kom med frågor om hur man startar kennel? Nu gör du ju samma sak själv...

Kan du inte svara på frågan kan du väl åtminstone avhålla dig från att kasta ur dig spydigheter.
 
Sv: Dräktigtik - flämtar mycket..!?

Jag har inte gnällt över att någon var otrevlig! Tror inte ens jag nämt ordet otrevlig.

Men om man har hela ansvaret för en dräktig tik och bara är 14 så tycker jag det är rätt konstigt, men kanske bara jag som reagerar.

Angående hennes tik kan hon som någon nämt köpa kyltäcken, alternativt lägga blöt handduk på hunden, och se till att den har tillgång till skugga etc.
 
Sv: Dräktigtik - flämtar mycket..!?

Bara för att man är 14 år betyder inte det att man inte kan känna ansvar för sitt djur eller hur !

Jag fick en egen hund när jag var 13 och även om mina föräldrar alltid haft huvudansvaret så fick jag faktiskt ta mycket ansvar själv eftersom hunden var min. :)
 
Sv: Dräktigtik - flämtar mycket..!?

Fråga dina föräldrar? Med tanke på att du bara är fjorton år, så hoppas jag inte att tikens dräktighet är under ditt ansvar.

Jo, självklart har min mamma hela ansvaret egentligen. ;)
Själv skulle jag inte vilja haft ansvaret speciellt inte med tikens första kull :crazy:
 
Sv: Dräktigtik - flämtar mycket..!?

Bara för att man är 14 år betyder inte det att man inte kan känna ansvar för sitt djur eller hur !

Jag fick en egen hund när jag var 13 och även om mina föräldrar alltid haft huvudansvaret så fick jag faktiskt ta mycket ansvar själv eftersom hunden var min. :)

Ja, visst är det så, mamma är hundinstruktör, så hon finns alltid där för mig!
men i stort sett har jag ansvar för träning, motion, mat o.s.v. :)
 
Sv: Dräktigtik - flämtar mycket..!?

det finns ju bra kyltäcken att köpa som håller hunden sval och funkar super:)

Jo, vi har funderat på det...
Men vi vart osäkra på om dessa verkligen fungerar så bra som alla försäljare säger?
Och om det överhuvudtaget är värmen som gör henne såhär..
 
Sv: Dräktigtik - flämtar mycket..!?

Är ni bara hemma så blöt ett badlakan i kallvatten som hon kan ligga på eller ha över sig ..
 
Sv: Dräktigtik - flämtar mycket..!?

Jag skulle inte sätta på hunden ett kyltäcke iom att hunden då inte kan gå unda om det blir för kallt. Vi har däremot kyldynor hemma till våra djur (som sambon använder mest :p) och de funkar bra.
 
Sv: Dräktigtik - flämtar mycket..!?

Hejhej! Självklart är min dotter inte ensam om detta,och vi har haft valpkullar förr,MEN inte haft någon tik som verkar uppleva det så jobbigt som hon.Kanske värmen,kanske inte,men självklart tillgång till skugga och avsvalkning då o då.
Men,visst det är hennes hund så jag tycker inte det är fel att hon söker information själv.Och hon tar mycket väl hand om sin hund,har ypperlig kontakt och haft jätteroligt med henne,som lydnad,blodspår osv.osv.och hunden söker kontakt med henne hela tiden.:)
 
Sv: Dräktigtik - flämtar mycket..!?

Det är kanon med ungdomar som söker information på egen hand. Deras ålder ska inte ligga dem till last i det.
 
Sv: Dräktigtik - flämtar mycket..!?

Se till att hon dricker mycket, spola vatten på bringa och tassar när det är som varmast. Ligger hon ner kan du lägga en blöt handduk på henne över bröstkorgen och halsen.
 
Sv: Dräktigtik - flämtar mycket..!?

Men VET ni att det bara är på grund av värmen???
Har ni kollat tempen och ev flytningar?
Finns ju mycket som kan gå på tok....

Känner ni fosterrörelser?
Är ni 100 på att hon ÄR dräktig?

Prata med en vet. kanske inte helt fel innan en massa avkylningar?
 
Sv: Dräktigtik - flämtar mycket..!?

Min ena flämtade mycket som dräktig. Hon fick motioneras kvällstid under de former hon orkade. Dagtid var hon mest inne där det var svalt. Behövde hon kylas så spolade jag ibland av henne.
Man kan ju ge dem is eller "glass" gjort av ngn fryst vätska de gillar.
Och så använda kylfiltar eller dynor under stunder.

Men kolla med veterinär eller om ni har en erfaren hunduppfödare att tillgå.
Jag ringde min uppfödare med massor av löjliga frågor, bara för säkerhets skull. Det var guld värt att kunna ringa dit.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 612
Senast: Icfafn
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 502
Senast: Ajda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 961
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej. Jag har en liten chihuahua på 9 veckor imorgon. Jag har 3 saker jag vill ha lite tips och råd för :) Han har varit hos mig en vecka...
Svar
15
· Visningar
3 208
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp