Dragbil RAV4 eller Volvo S60?

millan71

Trådstartare
Letar i de trådar som finns om någon skrivit något om att äga och ha dessa bilar som gragbilar. Hittar inte mycket. Så jag gör en ny tråd :angel:

Nån som har såna bilar och dragit transport med. Vi står inför att köpa "ny" bil, inte splirrans ny men inte så gammal heller. Valet verkar vara mellan RAV4, S60 eller ännu en Audi. Har idag en Audi 100 som jag drar med och visst funkar den, men det är lite för låg dragvikt på den. Har ett släp med totalvikt 1500 kg. Har sett att både S60 och vissa Audi får dra vagnar med den vikten. Om det blir en Audi till så lutar det åt en quattro, min fundering är där... är de inte väldigt dyra i försäkring?

Sv: Dragbil RAV4 eller Volvo S60?

Är det inte RAV4 som man inte kan öppna bakluckan på när man har transporten påkopplad? En kompis har en sån bil, och jag har för mig att det är det som dom hatar när det gäller den bilen...

Huntress skrev:
Är det inte RAV4 som man inte kan öppna bakluckan på när man har transporten påkopplad?

Jo det har jag också hört, inga andra kommentarer?

Ingen som har Volvo S60?

Bakluckan är ju som en dörr så det är ofta den inte går att öppna när släpet är på. Men det beror också på vad man har för släp.
Jag är van att köra lätt lastbil, en riktig "traktor", så jag tycker RAV4:an är rena skrotet. Men det är ju inte för intet som den är så populär! Det är en bra allroundbil, det måste jag säga.

Jag har en S60 med 200 hästars motor. jätte bra att dra med ;)
Hade du koll hur mkt man fick dra med en s60??
Har ej behövt kolla upp det då jag har ett 1300 kg släp!

Tror inte att volvo S60 får dra så mycket som 1500 kg. Har kollat mycket på olika bilmodeller då jag själv byter bil i dagarna, men det är så olika från bil till bil. Kolla på BMW 523, inte så dyr i försäkring, relativt billiga beg. och de flesta får dra 1500 kg. Hämtar själv min "nya" BMW-99 som får dra 1510 kg med B-kort. Har tidigare haft en 520i-89 som fick dra 1580kg. Härliga bilar, med härlig körkännsla, även med hästsläp bakom.
Kan hända att Rave-4 får dra, det vet jag inte men bilen har relativt liten motor och det märks i bensintanken när det är släp bakom. Kolla även Honda CR-V, har haft sådan tidigare. Den får dra 1500 kg, men bilen får jobba med släpet bakom...

Senast ändrad:

För mig är VOLVO ett naturligt val, men just S60 hade jag inte satt som favoritbil...

Jag föredrar oxå volvo, men just S60 är nog inte den mest praktiska dragbilen.
jag tror inte den får dra så mkt, kanske max 1400 skulle jag gissa på (går väl kolla på volvo el vägverket - kolla reg.numret om du vet nån som har en S60). jag föredrar hellre V70, gamla modellen drar 1530 på B o nya 1400, dessutom rymlig bil o plats för mkt utrustning. Drar nog knappast mer än en S60, men man får "mer bil".

För mig skulle RAV4an bort, bort, bort. Skramlig liten inte personbil, inte lastbil, vet inte riktigt vad den ska kallas.

Oavsett om du väljer Volvo eller Audi får du en personbil att åka i + att det är rejäla bilar. Om du drar mycket och ofta tycker jag att du ska satsa på fyrhjuls eller bakhjulsdrift (moderna Volvo har framhjulsdrift nu, eller?). Viktex, en a4 1,8T quattro -95 fick dra minst 1500 på B-körkort.

Jag har en Honda CRV. Gillar den skarpt även om jag skulle välja en med större motor om jag skaffar ny. Kommer nog försöka hitta en Honda igen när gamla Bettan ska ut.
Jag vet att ni kommer svimma, men jag säger det ändå.... Det har hänt någon gång att jag kört mitt 1500kg's släp med två stora hästar i (låt säga 11-1200 kg häst) i uppförsbacke a'la 350meter över havet, den klarar det på 2an, 3an , men visst drar den mycket soppa då.... På tok för tungt jag vet:angel: men det har varit nödlösning nån enstaka gång bara, 4 km.:angel:
Kort sagt; Hondan e skön att köra till jobbet med, bra att stuva in hela familjen i, drar inte särskilt mycket på landsvägskörning, bra att försäkra, lätt att mecka med om något behöver bytas.
Audin e SKITDYR att serva, RAV4an som sagt konstig baklucka. Hondan har också dörr, men den e så pass hög att den går upp trots draget. Volvo e alltid bra, men ingen av de nyare bilarna slår en hederlig 740 i dragkapacitet! Världens bästa lilla traktor!

S60 får dra 1520kg me B körkort
V70 får dra 1400kg me B körkort, Nya modellen
V70 får dra 1530kg me B körkort, Gamla modellen
AUDI A6 2,4 QUATTRO får dra 1360kg me B körkort
RAV4 Får dra 1450kg me B körkort

Försäkringer beror mkt på hur länge du haft körkort, Är du under 24år så kan det lätt srpinga iväg i försäkring.

Va inne på folksams hemsida å beräknade på min pojkvän *HM* Helförsäkrad och Helår 24478 kr
Till o med XC90:N är billigare:crazy:
Gå in på försäkringsbolagens hemsida och beräkna!

HM nu tror jag det är rätt

oj då så S60 får dra så pass mkt? det va ju bra, trodde jag inte!
det är inte så konstigt att bilförsäkring ägda av killar i typ 20-30 års åldern är svindyra!
har du möjlighet att ha försäkringen på dig själv eller förälder så är summan avsevärt lägre!

Hehe man skall helt klar inte ha bilförsäkring på sig själv om man är under 24=)
Ja, Tydligen fick man det :crazy: Letade upp en bil med drag och kollade upp det..

då spelar det ju inte så stor roll just för dragviktens skull, men jag tycker ex V70 (eller combi ö h t) är mkt mer praktiska än vanliga, just för att få plats med mkt utrustning i bagaget o smidigt få ut det ur bilen oxå.
Ej combi brukar ju ha en "kant" längst bak, därför underlättar det med combi när man ska lyfta in/ut fodersäckar :idea: slipper lyfta ÖVER den där j*vla kanten!

Mot strömmen! jag har en Rav4 som dragbil och som det fungerar den alldeles utmärkt. Har ett släp som väger 1430kg. Bakluckan är osmidig men jag har sadelkammare på släpet så jag störs inte av det, det går endast att öppna bakluckan en liten bit. Däremot så är det ingen rolig bil att sitta och pendla motorväg med... I 120 ligger varvtalet på närmare 4000 varv och motorljudet är högt.. Men fördelen är väl att man inte kör så fort. Men som sagt som dragbil och på våra knöliga småvägar att den helt okej för det relativa låga priset. Tycker inte att den drar så mycket soppa, hade en Volvo 855 innan och den drog hur mycket som helst när släpet var på (och även annars).

Jag skulle satsa på em XC70 eller V70XC Ingen skillnad:P Men vi hade en sån helt j*vla fantastisj måste ja säga..

Det vart en S60, ska hämta den idag och sen ska man väl ut och provdra finkan så man får se hur det går. Valde denna då vi pendlar till och från jobbet varje dag och finkan drar jag max 2-3 ggr/mån.

Provkörde en RAV4 och det var ingen upphetsande upplevelse, skarmlig och för mycket ljud inne i kupén. Man har blivit kräsen av att åka Audi som är tyst i kupén :angel:

Jag köpte Rav4 förra året och är mkt nöjd. Körde tidigare Volvo V40 och då kom jag inte iväg från stallet om det låg minsta lilla snö. 4WD är ett måste om man ska köra häst. Håller med om att Audi är en trevligare bil, tystare och mera ombonad, men jag älskar min RAV4. Går inte att öppna bak, men då slipper man massa hästsmuts inne i bilen och lastar i släppet i stället.

Hej på er, detta med vikter fram och tillbaka är ett elände. Har en
XC70 trodde att det var ju kanonbra. Bilen är helt underbar att dra med men med B-kort får jag bara dra 1280 kg. Bara att ta BE-kort:confused:

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 305
Senast: Gnapp
·
Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 843
Senast: Snubbelfot
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 200
Senast: super
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka