Dragbil Skoda Octavia Scout

Jag kör en skoda octavia scout automat ibland. Har inte dragit nåt med den men upplever att den växlar bättre än de flesta automater jag kört, dvs man hinner sällan tänka på att den borde växla till skillnad från många som jag tycker känns för sega. Dessutom tror jag att man kan ställa om till manuella växlar. Jag gillar bilen skarpt. Den är otroligt rymlig utan att kännas enorm,vi har åkt fem vuxna med mycket packning utan att det upplevdes som jättetrångt.
 
@Tualma Jag skulle inte köpa en automat som dragbil för tunga släp. Speciellt inte en bil från V.A.G (Volkswagen Group där Skoda ingår). De är kända för att ha problem med sina automatiska DSG-lådor. Vilka årsmodeller tittar ni på? Om ni ändå vill ha DSG så googla noga på årsmodeller och problem med just dem.

Jag lånade en Skoda Scout (-15 årsmodell om jag minns rätt) och lastade mitt gamla halvblod i min gamla trailer och for ut på skogsväg och körde 1 dm oplogad nysnö. Syftet var att testa bilen. Den var förvisso manuell men klarade det utan bekymmer. Dock ska vi minnas att bruttovikten på släpet borde ha varit kring 1300 kg endast men bilen visade inga tecken på att krokna. Är ju faktiskt ganska sällan man far ut i oplogad snö 1 dm på skogsväg...

OBS också att äldre modeller av Scouten bara får dra 1600 kg, när jag sökte bil så drog de 2000 kg från -14 och framåt om jag minns rätt. Men minnet kan svika, det var 3 år sedan jag forskade i detta. Personligen tycker jag Scouten var en trevlig bil som gav mer än jag trott om den, men jag skulle ändå aldrig köpa en automat som dragbil. De håller bättre med manuell låda av den enkla anledningen att automaten bygger på att det ska sliras på kopplingen och det blir kostsamt för bilen om det sliras med en två tons släpvagn bakom. Men vill man repa ofta så är det ju valfritt ;)
Fast det är DSG torrlådorna som dom haft problem med inte våtlådorna som sitter i dieslarna och i större motorer! Torrlådorna sitter I klenare bensin och gasmodeller. DSG våtlåda är väl beprövad och fungerar för det mesta utmärkt!
 
Fast det är DSG torrlådorna som dom haft problem med inte våtlådorna som sitter i dieslarna och i större motorer! Torrlådorna sitter I klenare bensin och gasmodeller. DSG våtlåda är väl beprövad och fungerar för det mesta utmärkt!

Ja torrkopplingarna är kända för att krascha, som jag sa har jag inte nån koll på exakt när de började med våtkoppling. Tack för info att dieslarna inte har torrkoppling, det visste jag inte :) Jag har iofs alltid varit inne på manuell så jag har inte doktorerat vidare i frågan ;)
 

Liknande trådar

Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 129
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Cattis_E
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 247
Senast: Mia_R
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp