Dragbilsfråga- Blazer

wrangler

Trådstartare
Hoppas jag lägger tråden rätt nu...

Vi letar efter en bra fyrhjulsdriven bil modelle jeep eller liknande. Vi kollar bla på Jeep Cherokee och Grand Cherokee, cheva blazer osv

Cherokeerna tilltalar mig mkt till utseendet men vart fasen har dom gjort av lastutrymmet?! Hur får man in två stora hundar där tänker jag...

Min egentliga fråga handlar dock om släpvagnsvikten på Cheva Blazern. Den jag kollade på nyss, en cheva blazer s10 hade en maxvikt på 1320 (tror jag det var) på B-kort, så långt är allt okej men sedan ser jag att man bara får dra 1400 på BE?! Kan detta stämma? Varför isåfall? Kan man "väga om" på något sätt eller är det så med alla blazers? Tycker det verkar väldigt konstigt omman inte får dra mer med en sådan bil (på BE då givetvis) men jag kanske har missuppfattat något?

Hjälp tack!

Sv: Dragbilsfråga- Blazer

Väldigt många bilar av jeepmodell har taskiga släpvagnsvikter. Själv har två stycken dels Cherokee och en Freelander. Cherokeen är störst och tyngst men få bara dra 980 på B 1480 på BE. Freelander som är något mindre i sig själv får dra 1540 på B 2000 på BE. Sedan kan det skilja mellan olika årsmodeller också av samma modell, så kolla upp det ordentligt innan köp.

Mycket av detta hänger på totalvikt och själva dragkroken på bilen.

Ja här kollas allt upp mycket noga :D

Men du har rätt, fattar bara inte varför?

Dock tycker jag att dom cherokeer jag har kollat upp fått dra löite mer iaf på BE men mindre på B. 14-1500 på BE tycker jag ju är löjligt! :mad: *muttrar*

Är du nöjd i övrigt med dina bilar? Vilken hade du behållt om du fick välja en och varför (bortse från släpvagnsvikten) :bow:

Jag hade behållit Freelandern. Den är mindre (en hel halv meter:D) och känns smidigare och inte minst känns den robustare när den behöver "jobba" som jeep. Det är inte heller så mycket lullull i den som kan gå sönder. Fast till att bara titta på är jag väldigt svag för Cherokeen.:angel: Kan ju vara därför som vi har bägge.

Kan rekommendera Mitsubishi Pajero Sport! Snygg, plats för hunden eller matkassarna, får dra 2800 kg, i- och urkopplingsbar fyrhjulsdrift. Älskar min!!!

Ja den verkar bra!

Hittar inte så många beg dock...? Sökte på blocket idag och fick upp två träffar typ. Folk kanske inte vill sälja sina pajeros :D

Kan rekommendera Mitsubishi Pajero Sport! Snygg, plats för hunden eller matkassarna, får dra 2800 kg, i- och urkopplingsbar fyrhjulsdrift. Älskar min!!!

Vi hade ett lite problem när vi tittade på en sådan:confused:
Min make är av modell större och han fick inte plats på förarplatsen. Så man får inte vara lång om man ska en sådan;)

Jag hade behållit Freelandern. Den är mindre (en hel halv meter:D) och känns smidigare och inte minst känns den robustare när den behöver "jobba" som jeep. Det är inte heller så mycket lullull i den som kan gå sönder. Fast till att bara titta på är jag väldigt svag för Cherokeen.:angel: Kan ju vara därför som vi har bägge.

Ja, jag kan ju inte neka till att jag älskar jeep utseendet!
Grejen är att vi måste ha en bil som är snygg och funkar i min sambos företag också, dvs en bra look. Jeepen har helt klart detta och jag upplever att dom inte rostar farligt heller? (hatar rost!!!)
Detta efter att ha kollat på många beg med många år på nacken som är vädligt fina vid första anblick.

Har inte hittat många beg freelander heller...kanske letar på fel ställe?
Provkörde en freelander en gång och gillade känslan! Även om problemet för oss kanske är att vi VILL ha en stor bil, eller snarare en med stort lastutrymme iaf. Och urkopplingsbar fyrhjulsdrift är ju önskvärt!

Jag har hittat fyra olika Freelanders här nere i södra delarna till hyfsade pengar. Tror att alla fanns på blocket.
Måste erkänna att Freelandern är mer status också när man kommer ut både i trafiken och bland folk. Nu är min lite speciell för den har traga tak och går att cabba.
Men om den är intressant annars så kan ni ju kolla in Discovery modellen som ju snäppet större.
Om ekonomin tillåter så kan ni också kolla in Kia Sportage som har bra släpvagnsvikt och för all del pris om man hittar den begagnad

Hoppas jag lägger tråden rätt nu...

Vi letar efter en bra fyrhjulsdriven bil modelle jeep eller liknande. Vi kollar bla på Jeep Cherokee och Grand Cherokee, cheva blazer osv

Cherokeerna tilltalar mig mkt till utseendet men vart fasen har dom gjort av lastutrymmet?! Hur får man in två stora hundar där tänker jag...

Min egentliga fråga handlar dock om släpvagnsvikten på Cheva Blazern. Den jag kollade på nyss, en cheva blazer s10 hade en maxvikt på 1320 (tror jag det var) på B-kort, så långt är allt okej men sedan ser jag att man bara får dra 1400 på BE?! Kan detta stämma? Varför isåfall? Kan man "väga om" på något sätt eller är det så med alla blazers? Tycker det verkar väldigt konstigt omman inte får dra mer med en sådan bil (på BE då givetvis) men jag kanske har missuppfattat något?

Hjälp tack!

Anntagligen är draget inte klassat för högre vikt. Det är inte bilens fel utan den svenska dragkroks standarden. ;P

Anntagligen är draget inte klassat för högre vikt. Det är inte bilens fel utan den svenska dragkroks standarden. ;P

Aha, ja det verkar ju troligt. Kan man ändra detta på något sätt eller får man dras med draget man har så att säga?

Många amerikanska bilar har dåliga innerutrymmen, stora på utsidan och små på insidan. Har själv en Opel Frontera med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Får dra 2800 kg. Enda nackdelen är att motorn, en diesel på 110 hk, är kanske litet underdimensionerad för maxlasten. Å andra sidan drar den bara 0,85 i blandad körning och under litern med släpvagn efter.

Toyota Landcruiser är helt suverän, både som dragbil och kvalitetsmässigt. Tyvärr så är dom ju ofta mycket dyrare än Jeep.
Jag tycker också att Landrover är jätteschyssta bilar, men alla jag känner som har/har haft Landrover är väldigt missnöjda med kvalitén, myyyycket problem.
Ford Explorer är ju också stora snygga stadiga dragbilar och man får jättemycket bil för pengarna, dom har ju även ett stort lastutrymme.

Lycka till!
/Anna - SUV-fantast med en stooor förkärlek till Jeep :D

Ja jeeparna ligger ju väldigt lågt i pris nu på beg marknaden. Och dom tilltalar mig verkligen utseendemässigt,´ blir bara sur närinte det andra stämmer :angel:

Sambon (som jobbat med utveckling av bilar och lastbilar) säger att japanerna varit bra på att ta fram suvar och liknande. Men dom är ju givetvis som sagt mkt dyrare :grin:

gaaahhh detta är en jungel!

Jag trillade till sist dit för en Santa Fe 2,7 aut.

Den är toktrevlig att köra men lite törstig... har inte hunnit mäta ännu men den är som sagt var påtagligt mycket törstigare än jag tänkt mig egentligen. Nu ska jag ha bilen som en "andrabil" och främst för att dra med så det spelar kanske mindre roll för mig.

Jag tänkte länge på Freelandern också men efter att ha lyssnat runt bland de jag känner (främst ett gäng fordonsskadereglerare) så fick jag intrycket att de har mycket fel i motor etc.

Kolla det lite närmare... det är som sagt var bara "vad folk har sagt" och inga förstahandsuppgifter men det avskräckte mig i alla fall.

Jo men det folk säger om sina bilar är ju jätteintressant, det är ju dom som vet!

Mycket därför vi blev intresserade av Grand Cherokeen, de vi känner som har sådana är supernöjda, och vi har fått tips om vad man ska kolla extra på dom osv.

Därför det är bra att skriva här också! Folk känner ju sina bilar liksom!

Jeeparna (om domär välskötta dvs) verkar inte dra särskilt mycket soppa, jämförelsevis. Vi ska ju ha den i företaget och det handlar i princip bara om körning inom våra företag, inte privatkörning så att säga. Men inköps budgeten är givetvis väldigt begränsad... där ligger jeeparna också bra till för många är väldigt välskötta och ligger billigt i beg pris! Det är bara det där med det satans lastutrymmet! *muttrar*

Alltid är det nåt! ;)

Kom på en sak som jag lärt mig den dyra vägen när det gäller dessa stora fyrhjuls drivna bilar.
De som är tillverkade i USA är fruktansvärt dyra och svåra att laga trasiga växellådor på. Att få en utbyteslåda kan kosta mer än vad själva bilen är värd.

Ja just detta med trasslande växellådor verkar ju inte vara helt ovanligt. Hellre en välskött äldre bil där växellådan är bytt än en nyare med org låda tror jag!

Det är nog egentligen bättre med en japan men dom är ju så mkt dyrare!

Liknande trådar

Utrustning Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul. Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett...
Svar
19
· Visningar
2 846
Senast: Digbil
·
Utrustning Måste skaffa en "ny" (dvs en annan begagnad) bil som får dra runt 2500 kg. Vill ha en pålitlig och gärna billig bil som är tillräckligt...
Svar
0
· Visningar
1 200
Senast: Catayah
·
Utrustning Vi kan väl ta det en gång till;) Vi har äntligen, förhoppningsvis, hittat en bil som faller oss i smaken och passar vår livsstil... 2
Svar
24
· Visningar
7 593
Senast: CBoggie
·
L
Utrustning Halloj! Håller på att bli tokig bland dragbilsannonserna! Vi behöver byta bil till en som får dra båda hästarna samtidigt... 2
Svar
25
· Visningar
7 465
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?