Dragbil som får dra 2200 kg!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LeeLou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 7 466
Sv: Dragbil som får dra 2200 kg!

Har en Land Rover Discovery av äldre modell, drar 3 500 kg, och man kan garanterat smyga sig uppför vår branta stallbacken när många andra bara står och spinner.

Kommer man ut på tävling får man mest kommentaren "fastnar du med den blir vi RIKTIGT oroliga".

Tack!
Men vad jag förstår så kan sorenton dra upp till 2 800 kg. är det bara dieseln?
Någon ska kunna dra 2 350 kg som bensinare. Vilken är det?
Vilken motorstorlek behöver man komma upp till?
Visst är det bilens tjänstevikt samt motor som bestämmer hur tungt lass den får dra? dieseln blir ju starkare så man kan gå ner i motorstorlek. Fattar inte riktigt hur man ska klura ut exakt vilka modeller jag ska söka på.
Har kollat bilsmart.se (tror jag det va) där ligger ju matnyttig info.
Tack för alla tips, fortsätt gärna tipsa om för och nackdelar på olika äldre modeller!:bump:

Nu förstår jag inte riktigt? Klart man får använda en lastbilsreggad bil privat eller???:confused:

Ja det kan man! Problemet är bara att det oftast ryker ett antal sittplatser, så om man vill få med sig hela familjen med barn osv. så kan det bli knepigt :)
Har man en Nissan Navara(King Cab) eller annan pick-up så kan man få plats med 5 passagerare(om det är med dubbelhytt) och ändå ha den LB-reggad. Men jag som har en kombi har ju blivit tvungen att ha lastgallret precis bakom förar/passagerarsätet. Jag kan alltså inte använda de "bakre stolarna". Det har med längden på bilen och göra, det måste vara ett visst mått (är det 170-180 cm..?) bakom lastgallret. Går att läsa exakta mått om man googlar :)

Tack!
Men vad jag förstår så kan sorenton dra upp till 2 800 kg. är det bara dieseln?
Någon ska kunna dra 2 350 kg som bensinare. Vilken är det?
Vilken motorstorlek behöver man komma upp till?
Visst är det bilens tjänstevikt samt motor som bestämmer hur tungt lass den får dra? dieseln blir ju starkare så man kan gå ner i motorstorlek. Fattar inte riktigt hur man ska klura ut exakt vilka modeller jag ska söka på.
Har kollat bilsmart.se (tror jag det va) där ligger ju matnyttig info.
Tack för alla tips, fortsätt gärna tipsa om för och nackdelar på olika äldre modeller!:bump:

Det är väldigt svårt att veta tycker jag! Lättast är att ta reg nummret och söka på det. Så får du fram exakt vad den bilen får dra!

I regel får diesel dra mer!

Jag kan också varmt rekommendera Mitsubishi Pajero Sport. Har en -01:a 3,0 bensinare och automat. Den drar visserligen mellan 1,3-1,5l/mil oavsett vad man gör med den, men det är den absolut bästa dragbil jag haft!
Skatten ligger på 2810:- och den får dra 2800kg. Och så är den som nån i tråden sagt, riktigt bekväm och rolig att köra till vardags också! :)

Santa fen får dra 2,3 ton o min automat drar inte mer än 1,2 med tung häst o släp. Den drar tyvärr lika utan släp i stadskörning- som jag kör:devil:
Kommer nog inte upp i 2 ton, men är jäkligt trevlig att köra.:love:

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle bli väldigt tacksam för tips om bra dragbil. Vi har en Subaru Outback diesel idag som är riktigt bra att dra med men tyvärr... 2
Svar
31
· Visningar
3 111
Äldre Jaha... Min volvo 940 ansågs för illa däran för att lagas... :( Så nu letar jag "ny" bil. Har hästar och ett hyfsat lätt släp (totalvikt... 2
Svar
33
· Visningar
2 890
Utrustning Å hej o hå. Idag fick jag nytt jobb...dock betydligt längre hemifrån än jag har idag men jobbyte blir det. Därav behöver jag en ny...
Svar
6
· Visningar
1 286
Senast: Snubbelfot
·
Utrustning Vi är i startgroparna att leta efter en ny (för oss) dragbil.. har tittat i trådarna men hittar inte riktigt den info jag är ute... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 653
Senast: LadyLusifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka