Dragbilsfråga- Blazer

Sv: Dragbilsfråga- Blazer

vi har en jeep grand cherokee overland 4,7.

helt suverän att dra med, har en 2500kg vagn. känns nästan inte när den hänger bakom.
nackdelen är väl att den drar lite väl mycket vid privat körning utan släp. men i gengäld så drar den inget mer när vi hänger på trailern.
den får dra 3500kg på BE. dock får den inte dra mer än 1000kg på B..

En annan bil som är super att dra med är nissan patrol T6 diesel. Fick dra 3000kg på BE. känns inte när du hänger ett släp bakom den! är som att köra utan för den är så stadig som stark! dock blir den lite svag när turbon börjar lägga av. drog inte så mycket diesel med släp heller.
fick dock endast dra en lätt släpvagn på B-kort pga av bilden väger 3000kg....
 
Sv: Dragbilsfråga- Blazer

Vi ersatte i början av året vår RangeRover turbodiesel med en Pajero Sport. Visst är där skillnader, men faktiskt till bägges favör.

Inköpspriset är det som främst talar för Pajero i förhållande till RR. Vi fick en bil från 2004 med knappt 5000 mil på mätaren, bensindriven, extrautrustad för under 170 000 kr. Köpt från Mitsu själva. Dragvikten skiljer är bara 500 kg mindre än på RR (3000 kg mot 3500 kg).

Servicekostnaderna på LR/RR är astronomiska. I vårt fall finns bara en verkstad i hela Skåne som kan koppla upp en RR till felsökning (krävs extramodul på datorn). Luftfjädring är dyrt att reparera och felsöka. Kylningen till motorn var underdimensionerad och kostade många härliga 10 000 lappar att fixa till. På tre år lade vi 70 000 kr på bilen, och den var absolut inte lastgammal. Och det tar TID att få delar. Som mest var den i verkstad 2 månader i sträck. Illa när man behöver dragbilen.

Å andra sidan är RR´s komfort svårslagen. Återigen; luftfjädringen. Som dragbil är den suverän, så stark att man inte behöver vara rädd för att sitta fast. Stor och rejäl med hög glofaktor. Men som sagt; smakar det så kostar det. Diselvarianten var också dyrare för oss än bensinaren, trots att den var LB-reggad.

Fördelen med Pajero som dragbil är att den är betydligt bättre att accelerera med släpet bakom. Vi kör inte bara hästar utan i verksamheten också tunga släp, det är en oerhörd fördel att komma iväg på påfarter även med tung släp bakom.

Fördelar och nackdelar med allt. Jeep har vi dock aldrig övervägt, kompisar har haft lite för mycket trubbel med sina Cherokee för att det ska kännas intressant...
 
Sv: Dragbilsfråga- Blazer

Hejsan
Har själv en cheva blazer -99 får dra 2030 kg på BE men bara 1030 på B.
Älskar min bil fast den har dålig vändradie och inte grymt stort bagage :)
Men den drar kanon...
 
Sv: Dragbilsfråga- Blazer

jag har en ford maverick. får dra 17 el 1800kg på bekort, 1390 på b.
drar ca en liter/milen men då har jag V6a med automatlåda.
Inte urkopplingsbar 4 hjulsdrift men den drar finfint.

BRA inköpspris och utan en massa lulllull men gott om plats, min pappa kör den en del och har det inte trångt på förarplatsen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ford_Maverick
 
Sv: Dragbilsfråga- Blazer

*kl*

Anledningen till att blazern hade så låg dragvikt, kan den ha varit importerad?
ofta har importerade bilar löjliga dragvikter...

Vet jag kollat några blazerar och då har dragvikten på BE legat närmare tvåtonsgränsen om inte strax över.
 
Sv: Dragbilsfråga- Blazer

Jeep Grand Cherokee: bra bil men stort hål i plånboken!

Landrover Discovery:ännu bättre, enormt bagageutrymme och visst ett svart hål i plånboken....

Jeep Wrangler: min nya favorit(jag har kastat ut baksätet som jag inte behöver och fått ett bagage som rymmer två st bernhardshundar), klart mindre hål i plånboken!

FPL
 
Sv: Dragbilsfråga- Blazer

Själv har jag en förkärlek för Landcruiser.
Den första var en serie 60 som vi körde 23.000mil med
Nästa var en serie 80 som vi hade i 35.000mil.
Nu en serie 100 som vi ännu bara kört 16.000 med.
Alla tre köpta när dom gått cirka 10.000 mil.
Alla tre har gått cirka hälften med 2 till 3 ton på släp.
Jag kommer nog att köpa en till när jag tröttnat på den senaste.
Framför allt gillar jag driftsäkerheten.

Dessutom har jag en Cheva pickup, men den Älskar verkstäder.
När den nån gång emellanåt går är den underbar som dragbil, lång hjulbas och mer ork än man behöver.

För småkörningar ( mindre än 20 mil) har jag en Nissan King Cab. 133 hästars diesel. Den är förvånansvärt bra som dragbil, aven med 3 ton på släp.
 
Sv: Dragbilsfråga- Blazer

*kl*

Anledningen till att blazern hade så låg dragvikt, kan den ha varit importerad?
ofta har importerade bilar löjliga dragvikter...

Vet jag kollat några blazerar och då har dragvikten på BE legat närmare tvåtonsgränsen om inte strax över.


Japp, just denna jag "råkade" kolla BE-vikten på var faktiskt importerad!
 
Sv: Dragbilsfråga- Blazer

Har förstått att det är dyrt med dom engelska... även om dom också verkligen tilltalar mig utseendemässigt.
Ja, jag får ju erkänna att jag är en sucker för det klassiska jeeputseendet och kan förhandla bort vissa saker för det :o

Men det är ju bra om det går att laga bilen utan att lägga ut en bil till så att säga!

Har en ford ranger som är...ehum.... konvalecent för tillfället och ska konverteras till "gårdsbil" (alltså köras runt med vattentank på flaket hemma på gården osv) men den är ju underbar att köra och dra med! :love: Och svindyr att laga :angel:
 
Sv: Dragbilsfråga- Blazer

Hörde just med gubben utan att ha läst igenom tråden vad du fått för svar så när det gäller chevan blazer så beror det på vad du har för motor du får dra högre vikt med en 6:a kanske det var en 4:a du kollade på. Vi har dragit 2tons kärra med en sån bil.

Nu har vi en Cheva trailblazer och den drar vi också våran tvåtonstransport med.
 
Sv: Dragbilsfråga- Blazer

Jag har en Nissan Xtrail, 4-hjulsdrift, drar 1500 på B och 2000 på BE om jag kommer ihåg rätt. Drar 0.87 l/mil blandad körning (bensin), finns dieselmotorer också. Pigg att köra, drar bra, klockren på besiktningen. Eller är en sån för liten?
 
Sv: Dragbilsfråga- Blazer

Nix, inte till salu :-)
Men det stod i ett tidigare inlägg "Fast de flesta Japaner har dåliga släpvagnsvikter.", vilket jag inte tycker stämmer med min japanska bil, då jag tycker 1500 kg på B-kort är bland de bättre?
Jag har inte sett så många Xtrail, men de två andra jag vet som har Xtrail kör hästtransport med dem (och harvar ridhus) och är nöjda, så jag tror den är värd att kolla.
 
Sv: Dragbilsfråga- Blazer

Nu vet jag inte var Mitsu tillverkas, men det måste väl vara japan? Dragvikt 3000 kg tycker jag inte är så pinknödigt....
 
Sv: Dragbilsfråga- Blazer

Aha, ja det verkar ju troligt. Kan man ändra detta på något sätt eller får man dras med draget man har så att säga?

Ja, när du har importerat en amerikansk bil så byts dragkroken för att enligt de svenska lagarna är för klena för att dra 3 ton med.
Men kollar du på samma bil i USA så får den dra mycket mer där.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul. Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett...
Svar
19
· Visningar
2 846
Senast: Digbil
·
Utrustning Måste skaffa en "ny" (dvs en annan begagnad) bil som får dra runt 2500 kg. Vill ha en pålitlig och gärna billig bil som är tillräckligt...
Svar
0
· Visningar
1 200
Senast: Catayah
·
Utrustning Vi kan väl ta det en gång till;) Vi har äntligen, förhoppningsvis, hittat en bil som faller oss i smaken och passar vår livsstil... 2
Svar
24
· Visningar
7 593
Senast: CBoggie
·
L
Utrustning Halloj! Håller på att bli tokig bland dragbilsannonserna! Vi behöver byta bil till en som får dra båda hästarna samtidigt... 2
Svar
25
· Visningar
7 465
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp