Bukefalos 28 år!

Draglinjen på en loksele

P

Pinge

Vi hamnade lite utanför tråden på en annan sida så därför fixade jag till en ny tråd angående bruten draglinje på en loksele.

_L_ skrev:
En loksele kan man ha till det mesta men det brukar bli bruten draglinje (punkten där draglädret sitter i lokan till svängeln på vagnen ska vara rak) den kan altså bli bruten med en svängel som sitter lite högre, tex på en rockard.

Pinge skrev:
Just detta har jag sett att du påpekar ofta... Vaför??

Om svängeln sitter lite för högt får man en nedåt bruten draglinje det stämmer ju. Men när hästen drar så rätar ju draglinjen ut sig... Eller??

Det enda som händer är att upphållsremmarna slaknar en aning men so what??
En nedåtbruten (lite granna alltså) draglinje är inget man får straffpoäng för i varken skogs eller brukskörning.. Det kan ju inte skada hästen på något vis. Eller hur??

När du däremot har en för låg svängel måste man vara nogrann så att draglinjen inte blir bruten uppåt!!
För när en uppåt bruten draglinje "rätar ut sig" får du ett stort tryck på däckeln. Ett tryck som blir nästan lika stort som den kraft som går åt för att dra fram den aktuella vagnen/redskapet.

"Köper" du/ni detta eller är jag helt ute och seglar??


_L_ skrev:
Påpekar ofta??
Om jag inte är ute o fiskar :D så har jag väl bara nämt det runt 4 gånger??

Citat:av pinge
Om svängeln sitter lite för högt får man en nedåt bruten draglinje det stämmer ju. Men när hästen drar så rätar ju draglinjen ut sig... Eller??


Nope, i värsta fall inte! Det beror ju på, rockarder kan vara väldigt olika samt att hästar sänker halsen olika, en del gör ju inte det alls.


Citat:av pinge
Det enda som händer är att upphållsremmarna slaknar en aning men so what??


Om man spänt åt bukgjorden då?
Det blir inte samma kraft i bukgjorden som på däckeln då?
Nähä det var bara så jag tänkte.

Citat:av pinge
För när en uppåt bruten draglinje "rätar ut sig" får du ett stort tryck på däckeln. Ett tryck som blir nästan lika stort som den kraft som går åt för att dra fram den aktuella vagnen/redskapet.


Men man brukar ju ha bukgjorden ganska lös, men en handsbredd är inte mycket att vingla på samt att vissa spänner även den hårt.
Jag tror att vid tillfälle rockard/loksele att draglinjen oftare blir bruten neråt än bruten uppåt (tryck på däckeln)...

/L

draglinje.JPG

En bruten draglinje där två motverkande krafter existerar, strävar alltid efter att bli rak. Oavsett i vilket sammanhang.. Eller hur?

I fall A har vi en uppåtbruten draglinje som alltså i sin strävan att bli rak, pressar sig nedåt.. Det medför att man får ett kraftigt tryck på däckeln (om vagnen/redskapet går tungt)

Vid fall B har vi en nedåtbruten draglinje som inget annat medför än att upphållsremmarna på selen slaknar en aning och bukgjorden får lite mindre spelrum.

> Fråga till dig _L_ < Sedan när ska man ha bukgjorden spänd på en loksele??

Och visst är en handsbredd inte mycket att spela på, det är sant, men det är fullt tillräckligt. Som jag bedömmer det så kan man lyfta dragringarna ca 10 cm utan problem.. Du har aldrig funderat på VARFÖR man vill ha bukgjorden lite slakare än däckelgjorden??
 
Sv: Draglinjen på en loksele

Pinge skrev:
draglinje.JPG

En bruten draglinje där två motverkande krafter existerar, strävar alltid efter att bli rak. Oavsett i vilket sammanhang.. Eller hur?

I fall A har vi en uppåtbruten draglinje som alltså i sin strävan att bli rak, pressar sig nedåt.. Det medför att man får ett kraftigt tryck på däckeln (om vagnen/redskapet går tungt)

Vid fall B har vi en nedåtbruten draglinje som inget annat medför än att upphållsremmarna på selen slaknar en aning och bukgjorden får lite mindre spelrum.

> Fråga till dig _L_ < Sedan när ska man ha bukgjorden spänd på en loksele??

Och visst är en handsbredd inte mycket att spela på, det är sant, men det är fullt tillräckligt. Som jag bedömmer det så kan man lyfta dragringarna ca 10 cm utan problem.. Du har aldrig funderat på VARFÖR man vill ha bukgjorden lite slakare än däckelgjorden??

:bow: :bump:
 
Sv: Draglinjen på en loksele

Ja vad finns att diskutera - att vi inte tycker lika :devil: ??
Nej men det är ju som vi båda beskrivit, uppåt bruten draglinje ger tryck på däckeln och neråt bruten draglinje är inte bra med har mkt mindre betydelse!
Jag vet hur en loksele/draglinje fungerar (du får det att låta som jag inget fattar (du förklarar saken om och om igen!!) samt som att det är helt Ok att köra med nedåt bruten draglinje) :mad:

Om man har bukgjorden mkt lös gungar skaklarna fram o tillbaka - Eller hur???
Jag kör utan baksele (Fy o skam men jag vill inte kosta på en baksele då selarna inte är mina samt att jag inte kör mkt (har inte kört alls i år :o ) och helt klart kört med bröstsele om hästen kunnat ha sådan).
Så om jag inte har bukgjorden lite hårdare spänd finns tycker jag att skaklarna gungar för mkt. Men jag har den så pass lös att inte skakelrörelserna överförs till hästen, naturligtvis!
men om bukgjorden inte behövs så skulle den väl inte sitta där - eller hur?

/L
 
Senast ändrad:
Sv: Draglinjen på en loksele

Missuppfatta mig inte, jag är snäll.. Ville bara åskådliggöra detta på ett någorlunda bra sätt.

_L_ skrev:
A
Nej men det är ju som vi båda beskrivit, uppåt bruten draglinje ger tryck på däckeln och neråt bruten draglinje är inte bra med har mkt mindre betydelse!

B
Jag vet hur en loksele/draglinje fungerar (du får det att låta som jag inget fattar (du förklarar saken om och om igen!!)

C
samt som att det är helt Ok att köra med nedåt bruten draglinje) :mad:

D
Om man har bukgjorden mkt lös gungar skaklarna fram o tillbaka - Eller hur???

E
Jag kör utan baksele (Fy o skam men jag vill inte kosta på en baksele då selarna inte är mina samt att jag inte kör mkt (har inte kört alls i år :o ) och helt klart kört med bröstsele om hästen kunnat ha sådan).

Så om jag inte har bukgjorden lite hårdare spänd finns tycker jag att skaklarna gungar för mkt. Men jag har den så pass lös att inte skakelrörelserna överförs till hästen, naturligtvis!

F
men om bukgjorden inte behövs så skulle den väl inte sitta där - eller hur?
/L

Vi börjar med (F)
Vad bukgjorden är till för borde väl du veta?

Enligt (E) så kör du ju utan baksele.. Hästen bromsar i bukgjorden. Dessutom hindrar den ju att dragringen åker upp på däckeln om man, tex har obalans i rockarden. Se bild
00003.jpg


(D)
Det låter som du har för vida skacklar. För stort spelrum mellan alltså.
Kan det vara så?

(C)
Nedåtbruten draglinje existerar inte när hästen är i drag, såvida man har bukgjorden löst spänd (en stående hand mellan).

(B)
Bra (jag tror du kan)

(A)
Exakt
 
Sv: Draglinjen på en loksele

obalans i rockarden :D

(F) Ant för att hindra att skaklarna gungar för mkt samt bromsa vagnen (vid ingen baksele) eller?

(E) Jag har kört, det var ett tag sen o det lär ju dröja innan jag kör igen (pga väder, jobb o inga broddade skor mm).

(D) Nej, har kört hästen med släde och en rockard och man får altså klämma in hästen mellan skaklarna eftersom dom är lite trånga :( Men så sällan jag kör får hon inte skav.
På en tre kvarts tur är det hälften nedförbackar, så det skulle vara bra med broms på vagnen eller baksele men vet inte hur jag ska göra, kanske lite onödigt att köpa ny sele o vagn om detta fungerar hyffsat (loksele, draglinor, svängel) hästen är 22 år och just nu ser jag ingen efterträdare i den storleken :crazy: En baksele kan man ju investera i o sen köra på då...

(C) Nej bara om man har mkt högt satt svängel och bukgjorden hårt spänd :eek: :D

/Lisa
 

Liknande trådar

Körning Hej, Jag har ett varmblodssto som drar rockard med loksele. Tidigare hade jag en gammal loksele (köpt av en gammal bonde) med en...
2
Svar
30
· Visningar
9 052
F
Körning Jag har 2 problem med min rockard.. Suck!! Det är ett hemmabygge, har flyttat upp skaklarna och höjt sitsen, o följande är fel för...
Svar
9
· Visningar
2 450
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 152
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
966
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp