Problem med loksele

Sv: Problem med loksele

Lokselen är ju egentligen en arbetssele och visst kan man trava med dem, men det är extra klumpigt, skramlar, och är tungt. Samt att lokselar inte har silettdäckel och därför är gjorda för endast draglinor, tex harvning, eller separata skaklar som på en maratonvagn eller om man kör par. Egentligen alltså, jag vet att det sällan följs.
Vad gäller Collerselar, så är de mycket lättare, sitter mera fast på halsen och är oftast faktiskt en parsele, så inga skaklar behövs.
Jag baserar mycket av detta på egen erfarenhet då jag körde 6 månader med loksele medans jag skolade om honom till tävlingskörningshäst, men insåg att det inte var hållbart och la på honom maratonselen istället-vilket gav mera energi, större bogrörelser och att trav o galopp blev en tyst gångart med bättre rörelsemönster. Svängeln rör sig betydligt mera med maratonselen.
När vi körde remmalagsvagnen med gäster så ville jag ju använda lokselen då det är mera klassiskt, och då tog jag skakelremmar och satte fast i uppehållsremmen så att skaklarna kom upp och draglinorna gick fria. Även här märkte man stor skillnad på bogrörelser och att pontus drog lättare. Jag ar räknat ut att vagnen vägde ca 600 kilo och sen 8 fullvuxna män plus jag. Det blir minst 1200 kilo att dra igång samt dra i uppförsstigning som det var på den rundan gästerna åkte.

Jag vill med dettas inte smutskasta lokselen, den är suverän, men kanske inte till allt.
 
Sv: Problem med loksele

Jag förstår att det känns villrådigt, men jag vill ge dig en stor eloge för att du ser din häst och vill den dess bästa. Många kör ju bara på med dåliga grejer, sadlar, bett osv..

Det enda jag kan råda till är att den nya däckeln inte fungerar. Hade vi bott nära varandra hade jag gladeligen lånat ut min sele till dig för att se hur hästen reagerar.
 
Sv: Problem med loksele

Dom gamla selarna med lokor o "riktig " bågdäckel användes med gott resultat till mkt hård körning den är gjord för det,en rockard med två pers några mil i veckan motsvarar bara några % av den korningen .Passar lokselen bra går det utmärkt att köra trav med den,Det enda är att den kan slå upp o ner då men det går att sätta en rem som håller den bättre. Jag förutsätter att du sätter skaklarna i draglänkarna det är dom gjorda för .Högre skakelfäste kan du köpa senare om du vill .Om du tar bort nitarna använder du vagnsbult med mutter i stället (billiga på byggvaruhusen) Själv skulle jag nog välja att göra en egen båge som fäster ledat vid nedre skruven på däckelfästet.Nu måste jag sluta,
 
Sv: Problem med loksele

Det spelar ingen roll om man så kör 1 minut, det ska ju vara bekvämt. något man förr inte brydde sig så mycket om..
Att fästa skaklar där draglinan ska ha ensamrätt blir aldrig bekvämt. Varken för kusk eller häst. Den hindrar hästen i svängar och riskerar att röra omilt vid nerförsbackar och trav. Nu måste jag med sluta, ska mata barn och djur!
 
Sv: Problem med loksele

Vid användning av draglinor i samband med skaklar i draglänken måste hålet i skakeln vara så långt att det blir en rörelse på ca 3 tum för att svängelrörelsen skall fungera som den skall och linorna måste även passas in perfekt.
 
Sv: Problem med loksele

Vid användning av draglinor i samband med skaklar i draglänken måste hålet i skakeln vara så långt att det blir en rörelse på ca 3 tum för att svängelrörelsen skall fungera som den skall och linorna måste även passas in perfekt.

Det där måste vara väldigt individuellt beroende på vilken sorts häst man har. Det är bättre att kolla på svängeln under arbetet att den verkligen rör sig fram och tillbaka i enlighet med bogrörelsen.

När vi kör med lokselen och draglinor så brukar vi använda skakelremmar och sätta dem framför bukgjorden så brukar det inte vara så svårt att få till det spelet och sedan blir ju ekipage lite kortare om man tex tävlar i brukskörning ;)
 
Sv: Problem med loksele

Jag tycker nog att påståendena om "obekvämhet" hos lokselar i allmänhet verkar vara mycket tagna ur luften, samt innehålla en hel del okunskap om hur man anpassar en loksele för modern och bekväm (för hästen) körning.

Något OT men ändå...

Vi som kört häst i åratal med loksele, i arbete och som träning, och som bemödar oss om att utveckla våra kunskaper om "den optimala selen", utvecklar också våra lokselar och vårt sätt att spänna för. Vill man köra tvåhjuligt med loksele, så behöver vagn och häst vara lämpligt utrustade. En såda sele har en bra däckel (i regel en bågdäckel), höga skakelfästen, baksele (som fästs på skaklarna), svängel på vagnen samt draglinor som fästs i dragringen, bossorna/bossan är också korrekt anpassad till hästen. Det enda som skramlar är i så fall t.ex. snabbkopplingarna till bakselen som slår mot skaklarna, eller några andra beslag som är slacka för tillfället, men inte skramlar selen. Draglinjen, tyngdpunkter et hittar man på samma sätt som man gör med en bröstsele. Visst är en loksele tyngre än en bröstsele, det är en helt annan fråga än om lokselar skulle vara olämpliga.
För körde man nästan uteslutande hästarna med draglinor och svängel, det verkar vara en kunskap som försvunnit i relativ sen tid, som en gissning, kanske inspirerat av träningskörning inom travet, och en flitig användning av enkla billiga rockarder till ponnys i "hobbykörning".

Med en rätt anpassad loksele, till en häst som passar för körning med lokor (alltså mer "stående" bog= de flesta kallblod), så är det ofta att föredra, för hästens skull. Bossor, lokornas "rundning", dragläder, däckel, skakelfästen (ej dragringen) m.m., ser långt ifrån ut på det sätt som det gör på billiga "skitlokselar" på "bra" lokselar, som är lika usla för hästen som enkla "bröstskitselar".
 
Sv: Problem med loksele

Jag blir mer och mer osäker för var dag som går. Har läst på mycket om sele till en- respektive tvåaxlat och sett olika bud. Jag har både och - en rockard och en flakvagn (fyrhjulsvagn). Rockarden är en tung modell (med broms att lägga i om jag vill lägga på extra tyngd vid träning) byggd på SAAB-axel och med bilhjul. Jag har därför fått höra att lokor var att föredra till mina kärror, men jag har förstått att däckeln inte alls passar till rockarden. Jag skulle gärna behålla lokorna men det känns inte som någon idé att köpa högre skakelhållare om däckeln ändå inte passar för rockardkörningen.

Jag har sett kombinationen lokor med annan däckel, går det att bygga om även min loksele för körning med enaxlat? Vad jag förstår är det en "silettdäckel" om passar körning med enaxlat bäst? Jag har kikat runt på sådana och hittat lösa däcklar för cirka 2500 kronor men då saknar dessa svanskappor som måste köpas till. Är detta vad man får ge för en ok silettdäckel eller i vilken prisklass skall jag leta? Jag känner mig riktigt lurad som tar hjälp att hitta en sele som sedan inte passar för vår körning. Det växer ju inte pengar på träd direkt...

Jag har draglinor som jag fäster i dragringen, går det att göra det även fortsättningsvis om jag nu bygger om selen? Om jag byter däckel betyder ju det att jag måste lossa bågdäckeln/uppehållsremmarna från dragringarna så draglädren kommer ju bli helt fria. Dock sitter bukgjorden också fast i dragringarna så då antar jag att den också måste tas bort, men då betyder ju det att jag inte kan använda selen utan väldigt mycket krångel till min fyrhjulsvagn längre. Går silettdäckel att använda till fyrhjulsvagn?

Tack för era svar!

Om någon har svar på frågorna ur mitt gamla inlägg (se ovan) så vore jag oerhört tacksam. Just nu är det helt stillestånd med körningen för mig.
 
Sv: Problem med loksele

Nya snett framifrån:
20110313256.jpg

Jag har en däckel som ser ut som din. Jag gillade inte heller hur den låg på hästen! Jag kapade av järnet på däckelbågen alldeles ovanför översta hålet som tömringen sitter i, sedan borrade jag ett nytt på den bit som är kvar. Sedan skruvade jag fast den på putan igen med det gamla järnet som stöd underst.(syns på första bilden)
Sedan böjde jag ut däckelbågen så att den passade hästen o volila!! Nu fäster däckelbågen längre in på putan o putan läigger bättre på hästen!
Hoppas du ser hur jag gjort på mina bilder!



 
Sv: Problem med loksele

Tack för svaret och bilderna! Det var en mycket smart och smidig lösning!

Jag har funderat mycket och tror nog ändå att det blir ett inköp av en silettdäckel, men funkar denna däckel både till min rockard och till min flakvagn (fyrhjulsvagn)? Jag har försökt hitta svaret men är ändå inte på det klara med det. Min flakvagn har skaklar som inte lyfts en i taget utan båda lyfts samtidigt.

Hur gör jag för att fästa draglinorna direkt i lokorna? Jag har idag draglinor som fästs direkt i dragringarna så jag antar att jag behöver nya draglinor också. De räcker ju inte fram till lokorna... Om det nu inte går att låta mina nuvarande dragläder sitta kvar i lokorna och ta bort nuvarande däckel och gjordar från dragringarna? Då kan jag även i fortsättningen sätta mina draglinor i dragringarna.

Tack för all hjälp hittills!
 

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 720
Senast: -Catherine-
·
Körning Jag har äntligen tagit tag i ombyggnad av min sele och här kommer resultatet. Jag kör mestadels rockard men har även en fyrhjulsvagn...
Svar
13
· Visningar
5 120
Körning Fick igår en hel hög med gamla selar, bland annat dessa lokor som ser ut att vara finnlokor, eller åtminstone något liknande. Det var en...
Svar
4
· Visningar
2 156
Senast: Egonson_
·
F
Körning Jag har 2 problem med min rockard.. Suck!! Det är ett hemmabygge, har flyttat upp skaklarna och höjt sitsen, o följande är fel för...
Svar
9
· Visningar
2 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp