P
Pinge
Vi hamnade lite utanför tråden på en annan sida så därför fixade jag till en ny tråd angående bruten draglinje på en loksele.
En bruten draglinje där två motverkande krafter existerar, strävar alltid efter att bli rak. Oavsett i vilket sammanhang.. Eller hur?
I fall A har vi en uppåtbruten draglinje som alltså i sin strävan att bli rak, pressar sig nedåt.. Det medför att man får ett kraftigt tryck på däckeln (om vagnen/redskapet går tungt)
Vid fall B har vi en nedåtbruten draglinje som inget annat medför än att upphållsremmarna på selen slaknar en aning och bukgjorden får lite mindre spelrum.
> Fråga till dig _L_ < Sedan när ska man ha bukgjorden spänd på en loksele??
Och visst är en handsbredd inte mycket att spela på, det är sant, men det är fullt tillräckligt. Som jag bedömmer det så kan man lyfta dragringarna ca 10 cm utan problem.. Du har aldrig funderat på VARFÖR man vill ha bukgjorden lite slakare än däckelgjorden??
_L_ skrev:En loksele kan man ha till det mesta men det brukar bli bruten draglinje (punkten där draglädret sitter i lokan till svängeln på vagnen ska vara rak) den kan altså bli bruten med en svängel som sitter lite högre, tex på en rockard.
Pinge skrev:Just detta har jag sett att du påpekar ofta... Vaför??
Om svängeln sitter lite för högt får man en nedåt bruten draglinje det stämmer ju. Men när hästen drar så rätar ju draglinjen ut sig... Eller??
Det enda som händer är att upphållsremmarna slaknar en aning men so what??
En nedåtbruten (lite granna alltså) draglinje är inget man får straffpoäng för i varken skogs eller brukskörning.. Det kan ju inte skada hästen på något vis. Eller hur??
När du däremot har en för låg svängel måste man vara nogrann så att draglinjen inte blir bruten uppåt!!
För när en uppåt bruten draglinje "rätar ut sig" får du ett stort tryck på däckeln. Ett tryck som blir nästan lika stort som den kraft som går åt för att dra fram den aktuella vagnen/redskapet.
"Köper" du/ni detta eller är jag helt ute och seglar??
_L_ skrev:Påpekar ofta??
Om jag inte är ute o fiskarså har jag väl bara nämt det runt 4 gånger??
Citat:av pinge
Om svängeln sitter lite för högt får man en nedåt bruten draglinje det stämmer ju. Men när hästen drar så rätar ju draglinjen ut sig... Eller??
Nope, i värsta fall inte! Det beror ju på, rockarder kan vara väldigt olika samt att hästar sänker halsen olika, en del gör ju inte det alls.
Citat:av pinge
Det enda som händer är att upphållsremmarna slaknar en aning men so what??
Om man spänt åt bukgjorden då?
Det blir inte samma kraft i bukgjorden som på däckeln då?
Nähä det var bara så jag tänkte.
Citat:av pinge
För när en uppåt bruten draglinje "rätar ut sig" får du ett stort tryck på däckeln. Ett tryck som blir nästan lika stort som den kraft som går åt för att dra fram den aktuella vagnen/redskapet.
Men man brukar ju ha bukgjorden ganska lös, men en handsbredd är inte mycket att vingla på samt att vissa spänner även den hårt.
Jag tror att vid tillfälle rockard/loksele att draglinjen oftare blir bruten neråt än bruten uppåt (tryck på däckeln)...
/L
En bruten draglinje där två motverkande krafter existerar, strävar alltid efter att bli rak. Oavsett i vilket sammanhang.. Eller hur?
I fall A har vi en uppåtbruten draglinje som alltså i sin strävan att bli rak, pressar sig nedåt.. Det medför att man får ett kraftigt tryck på däckeln (om vagnen/redskapet går tungt)
Vid fall B har vi en nedåtbruten draglinje som inget annat medför än att upphållsremmarna på selen slaknar en aning och bukgjorden får lite mindre spelrum.
> Fråga till dig _L_ < Sedan när ska man ha bukgjorden spänd på en loksele??
Och visst är en handsbredd inte mycket att spela på, det är sant, men det är fullt tillräckligt. Som jag bedömmer det så kan man lyfta dragringarna ca 10 cm utan problem.. Du har aldrig funderat på VARFÖR man vill ha bukgjorden lite slakare än däckelgjorden??