Dragvikt över 1800 kg?

nordiskridkonst

Trådstartare
Vilka bilmodeller får dra över 1800 kg på E-kort? Vi har just nu en Saab 9-5:a som ligger på 1800 kg men funderar på att köpa en ny, lite tyngre transport och därmed också "ny" bil (begagnad). Någon som vet?

Sv: Dragvikt över 1800 kg?

KIA sportage ligger på över 2t vet jag. De finns begagnade till ett hyfsat pris.

De flesta modeller från LR får dra 3500 kg (dock inte Freelandern vill jag minnas). Mitsu Pajero Sport V6: 2800 kg, XC70 1800 kg. Ford Kunga har jag för mig ligger på 2800 kg.

Det lättaste är nog att titta lite på begagnat på t ex blocket.se, de som har bilnummer, slå dessa på Transportstyrelsen via nätet. Då ser du vad de olika individerna får dra, ibland kan det också variera tyvärr.

Jag körde förut med en MB Pajero som fick dra 2,3 t, när vi köpte ny valde vi mellan en Volvo XC90 och BMW X5, dragvikten kan ju skilja lite mellan motoralternativ och årsmodeller men de vi tittade på fick dra minst 2 t iaf (jag har ett 1990kg-släp). Det blev en BMW för oss, den får dra någonstans mellan 2,2-2,3 :)

Toyota RAV4, med manuell växellåda, drar 2000 kg.

Det är en bra bil i allmänhet, men vet att många som åker mycket med häst blir lite less på att bakluckan inte går att öppna helt med släpet på.

Kan man lasta prylarna i släpet funkar det ju, men kan man inte göra det så funkar den inte så bra till tävling. Min häst åker brett utan mellanvägg, men vi pker å andra sidan mest till veterinären, så då är inte packningen så viktig... :o

Nissan King Cab Navara 2,5 (pickup) drar 3 tonn! Flott bil å dra hest med, om du synes pickup er like kult og praktisk å kjøre rundt med ellers også..

Tror Toyota Hilux drar 2200kg.

Vi bytte ju för att 2800 kg (Mitsu Pajero) var för lite att få hänga på kroken :D

Annars en verkligt trevlig dragbil som jag rekommenderar varmt till alla som söker dragbil, så länge man inte är rädd för en nära relation med sitt bensinbolag (dricker mycket)

Det är ju dessvärre så att kompetens är törstig i det här fallet.

Nuvarande är ju helt galen, jag får nära nog ett psykbryt när färddatorn visar förbrukning på 1,94 liter/mil blandad körning - UTAN SLÄP!

Hyundai Santa Fe med V6 motorn får dra 2300 kg på BE.

Även den rätt törstig dock...

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
635
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 040
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
827
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka