Draknästet och medicinering

Bukefalos 30 år!

Fille

Trådstartare
Tw vikt

Jag får regelbundet upp reklam ang ett program som ska finnas hos svt, Draknästet, där personer får ”uppfinna” olika saker och så ska panelen gissa om det blir saker som fungerar på marknaden eller inte. Jag har inte sett programmet men förstått det ungefär så.
I programmet ska två tjejer ha deltagit, som skapat ett piller för viktnedgång. Jag har väl tryckt på den reklamen någon gång och får nu upp massa reklam från olika företag med liknande produkt, de ska fungera på ungefär samma sätt. Alla verkar ha GLP och något mer i produktnamnet, kan det vara det verksamma ämnet?
Jag har inte helt läst på, men undrar om någon av er testat någon ”glp-produkt” och sett att den faktiskt funkar?

Inte testat själv, men GLP-1-analog är den verksamma substansen i Wegovy och enligt flera medicinska studier funkar det bra. Finns främst som injektion men även i en typ av tabletter. Tabletterna ger mycket mindre viktminskning och är inte godkänt för det utan bara om man har diabetes.

Se till att få det utskrivet av läkare och köp på riktigt apotek. Tyvärr säljs mycket på svarta marknaden och där kan man inte vara säker på vad det är. Läkemedelsverket och tullen har gjort flera beslag utan verksam substans och vid något tillfälle med insulin i stället vilket är livsfarligt att ta om man inte vet det.

Tw vikt

Jag får regelbundet upp reklam ang ett program som ska finnas hos svt, Draknästet, där personer får ”uppfinna” olika saker och så ska panelen gissa om det blir saker som fungerar på marknaden eller inte. Jag har inte sett programmet men förstått det ungefär så.
I programmet ska två tjejer ha deltagit, som skapat ett piller för viktnedgång. Jag har väl tryckt på den reklamen någon gång och får nu upp massa reklam från olika företag med liknande produkt, de ska fungera på ungefär samma sätt. Alla verkar ha GLP och något mer i produktnamnet, kan det vara det verksamma ämnet?
Jag har inte helt läst på, men undrar om någon av er testat någon ”glp-produkt” och sett att den faktiskt funkar?
GLP-analoger som injiceras (Wegovy, Mounjaro) verkar ju väldigt effektiva för viktminskning. Tabletterna med semaglutid är inte lika effektiva och ska väl ges främst till diabetiker.
Råder också alla att ta kontakt med läkare och inte köpa på svarta marknaden.
Det finns ju flera privata vårdgivare/läkare som gjort mycket reklam för just detta på sociala medier men det har också funnits reklam i t-banan i Stockholm, vilket har fått en del kritik.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka