Dräktig dag 260, blodblandat slem i svansen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kaba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 16 983
Sv: Dräktig dag 260, blodblandat slem i svansen

Diskussion om döda föl har då diskuterat med anledning av allt från metrit till fång, vidare sköljningar och hur man agerar senare då stoet skall semineras om...

Skulle du vilja berätta lite mer om vad du lärde dig?

Jag hade en svår kastning förra året, för tidigt, red bag och ett stort föl i svårt felläge. Det tog 4 timmar att få ut den.

Jag har aldrig varit med om det innan (bara "normala kompl fria" kastningar pga tvillingdräktighet) och visste inte riktigt vad jag skulle göra efter, så jag vidtog för lite åtgärder. Jag sköljde inte henne utan UL-ade bara och så fick hon en allmän antibiotika kur. Naturligtvis räckte inte det och det hade jag gärna vetat innan, men med en i övrigt duktig välrenommerad seminvet trodde jag att det som skulle/borde göras blev gjort. Det var dock inte samma vet som tog ut fölet. Men blir det någon nästa gång (vilket jag hoppas det aldrig blir men...) vill jag vara mer förberedd.

Sköljning rutinmässigt efter en sådan kastning antar jag och ev antibiotika efter bakterieprov?
Några mer bra råd ang det?

Det är ju skillnad på kastning och kastning..
Men när ungen är död sedan en tid tillbaka så är ju infektionsrisken jättestor.

Vid sådana fall och även vid styckning så bör man nog allt gå igenom märren väldigt noga. Där just sköljningar (med betoning på flera sådana) och prover bör utföras. Så har vi gjort och fortsätter att göra framöver också.

Tempning givetvis, sätta in RÄTT sorts antibiotika är viktiga faktorer.

Blev ditt sto väldigt skadat eller kunde du betäcka samma år?

AM

Nej hon blev inte väldigt skadat, livmodern såg fin ut osv (fölungen var nydöd och väldigt välutvecklad för dygn 280, styckades inte men det var ett väldigt grävande i 4 timmar...) men jag missade ju då att hon hade en infektion och antibiotika sattes in rent allmänt efter kastningen utan bakterieprov (klantigt jag vet!).

Hon tog sig således inte förra säsongen på betäckning, men har efter det sköljts flera gånger och antibiotika lagts in + intramuskulärt. Sköljningarna har dock varit jättefina och ingen var/gegg osv trots streptokocker. Jag önskar bara att jag hade gjort det direkt förra säsongen!

Håller tummarna för att detta räcker så att hon blir dräktig i år!

Får jag bara ställa en fråga här när ni ändå pratar kastningar och sköljningar? :)

Mitt sto kastade i år på 266 dygn, vi var inte med under tiden utan såg det när vi kom ut på morgonen. Inga tecken på förhand, hade inte börjat fylla juver, inga flytningar, inte orolig eller annorlunda i temperamentet.
Fostret kvar i hinnor och hela efterbörden ute och hel, tempade stoet morgon och kväll en vecka efter. Hade kontakt med två veterinärer på morgonen (distriktsvet och seminvet) men ingen var ute och stoet har inte fått någon behandling. Haft lite flytningar nu efteråt men har sett klart och fint ut.

Skulle ni börja rätt tidigt nu att börja ta prover, skölja och behandla även om ni inte tänkt köra igång med själva ombetäckningen riktigt än? Och kan sköljningar/prov osv göras även om stoet inte är i brunst?

Provtagningar och behandlingar osv kan endast göra under brunst. Mellan brunsterna är livmodermunnen stängd.
Jag skulle ta prov så fort som möjlgt, då har du gott om tid på dig att göra eventuell behandling före seminering.

Fast du ska ju inte behöva ta på dig att stoet inte följdes upp noggrannare ;)

Rådet jag kan ge är väl att ta nytt backprov när hon går i brunst. Så vet ni att vad ni har att jobba med senare om det skulle, trots allt, ändå finnas nåt kvar.

Lycka till!!!

AM

Detta har inte riktigt med den här tråden att göra, men kan ändå vara intressant i sammanhanget: min förra häst föddes i rätt tid, normal fölning, MEN ca 6 veckor tidigare hade hennes, sedan länge döda, tvilling fötts, upplöst och inkapslad! Sedan gick alltså stoet tiden ut med den levande fölungen, efter att ha kastat den döda!! Hästar fungerar uppenbarligen inte exakt som människor, vad gäller förlossningar!

Och inatt så kastade min älskade Britta hennes föl. Veterinär är på väg hit för att ta prover för abortvirus. Om någon precis som jag råkar ut för detta och hittar denna tråden, så kan jag ju meddela att Britta började att fylla sitt juver dagarna efter dessa blodblandade flytningar, som förvisso upphörde efter antibiotika kuren. Och i söndagas - 48 h innan kastningen - så hade hon små vaxproppar.

Så att så var det med det. Önskar er alla lycka till med era föl i år!

Hon mår bra. Väldigt trött men vid gott mod tror jag. Hon har ropat lite under dagen men är nu lugn. Det känns som vi människor tar det hårdare....

Förstår att det känns jättejobbigt! Du har inte funderat på ammajouren? Det kan ju finnas någon fölunge som behöver en mamma? Kram iaf!

Hon är anmäld dit! Jag tänkte inte alls på det först.. Det fanns en fölunge relativt nära men den hade fått åka till Norge dagen innan jag ringde. Så det var ju lite tråkigt.

Ston som kastat är inte så lämpliga som ammor.

Fan vad trött jag är på vissa människor och svar på detta forum. Ni kan och vet så mycket. Som du Ck i detta fallet. Denna meningen att de inte är lämpliga ger vad?? Om du nu sitter på massa jävla allsmäktig information motivera gärna varför. Det är så jävla kallt att bara konstatera men inte motivera... Du ger mig ingenting, du bara sänker. Och varför säger då 2 oberoende av varandra, veterinärer att hon visst kan anmälas dit och agera amma?! Vi kämpar med detta på alla vis och all konkret fakta och information är jävligt välkommet. Så ska du komma med fler "råd" så berätta
Gärna hur du tänker eller vad du sitter inne med för kunskap eller skit i att svara.

Anledningen till att ett sto som kastat inte kan vara en bra amma är att man vet inte varför stoet kastade om det kan vara något smittsamt som stoet tar med sig tex abortvirus osv .

Sen om det finns någon mer andledning vet jag ej .
Mia

Liknande trådar

Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
746
Senast: Freazer
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 699
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 650
Senast: Sol
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 400
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31