• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bright_Eyes
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 823
B

Bright_Eyes

hur länge ska fölet gå med sin mamma innan det är avvänjt?
hur lång tid innan själva fölningenska man sluta rida stoet helt och hållet?

Sv: dräktig

det finns inga "ska" och "måste", bara "bör" och en massa sunt förnuft...

OM man anpassar ridningen efter vad stoet orkar och verkar vilja så kan man i många fall rida stoet ända tills det är dags för fölning. Men vissa ston tycker det är väldigt jobbigt, då måste man vara lyhörd för de signalerna och låta bli att rida.

Vad gäller avvänjning så finns det många åsikter om detta, leta lite här eller använd sökfunktionen och sök på avvänjning så hittar du massor. Men generellt kan man väl säja att de flesta vänjer av sina föl vid 6-8 månaders ålder, en del något tidigare och andra betydligt senare.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Freazer
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 408
Senast: Murray
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka