Drar iväg/vänder

kahe

Trådstartare
Hej!
Har upptäckt ett litet problem med min medryttarhäst. Det är så att när han tycker att det är läge att gå åt ett annat håll (t.ex. när vi kommer fram till ett dike eller ska gå in i paddocken) så drar han helt enkelt ner huvudet, lägger det på sned och drar åt vänster/vänder tillbaka.

I det läget har man inte så mycket att säga till om, eftersom jag inte vill slita honom i munnen. Har ni något tips på hur man kan förebygga/förhindra detta? Jag antar att detta är ett ledarskapsrelaterat problem, men eftersom det bara kommer upp när jag rider så känns det liksom som att det måste lösas när jag rider också. Om jag hoppar av och leder går han utan problem dit jag vill.

Kan tilläggas att det i grunden verkar handla om att han är väldigt hemkär, d.v.s. samma dike som han vägrar gå över på utvägen hoppar han glatt över på hemvägen. Hmm.

Hoppas att ni kommer med några kloka svar! :)
 
Sv: Drar iväg/vänder

se till att vara steget före hästen hela tiden! :idea: alltså, om du vet att han gör detta vid vissa platser/situationer så se till att vara beredd. har han redan hunnit få ner huvudet så är du ganska chanslös.. försöker han dra ner huvudet så höj handen (o ev ryck till en gång om hon fortfarande försöker dra ner huvudet), samtidigt som du håller om med skänklarna o driver på framåt. berömma när han gör rätt.
min pålle kan ibland hitta på sådana bus, det gäller att vara envisare än hästen!

hoppas att du får bukt med problemet, lycka till. :)
 
Sv: Drar iväg/vänder

Tack för tipset! Tror att du har helt rätt, ibland är jag väl lite uppe i det blå. :angel:
Berömma var det också ja. Så lätt att glömma.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 146
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 045
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp