Drar när man leder henne.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 021
T

Tjalfe

Det här problemet borde väl kanske inte vara så svårt att lösa egentligen men jag har fått idè torka.
Jag har en liten b-ponny. En stark, förväxt shettis.
När hon leds (från/till hagen eller bara på promenad) har hon alltid bråttom och ska små trava! Jag har försökt att varje gång hon gör såhär stanna henne och sedan backa. Upprepar det så fort hon börjar trava. Men det verkar bara som att det "stressar" upp henne ännu mera och hon blir "stirrig". För övrigt är backen nånting som hon alltid tar till när det är nått hon inte vill göra, och hon brukar alltid backa väldigt stressat. Så när jag nu backar henne som "straff"(missuppfatta inte det nu!!)så kastar hon sej bakåt även fast jag bara lungt säger "back" och trycker lite på bogen.
Har försökt med det här i evigheter nu men det verkar inte funka. Hon travar ändå på och drar i grimskaftet. Det här är väl kanske inget större problem för mej, men ett litet barn skulle aldrig klara av att hålla henne.
För övrigt har vi inga "ledarskaps problem".
Tips?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Drar när man leder henne.

Jag har väldigt tydliga ramar när jag leder en häst.

Om jag måste stanna för att tex gå över en väg, så måste hästen stanna. Och då kan jag var ganska tuff om den inte lyssnar, men det är mest verbalt, jag skulle aldrig använda back som straff, det har jag svårt att se att hästen skulle förstå. Utan jag använder röstkommandot "stilla", och repeterar tills hästen står still, sedan berömmer jag och går vidare.

Jag har alltid långa grimskaft, vilket gör att om hästen känner att den måste "småstrutta" omkring mig så är det okej, bara den stannar vid "stilla!". Och naturligtvis inte försöker fara iväg.

Om du är orolig för att ett barn inte ska kunna hantera ponnyn kan väl ett stigbett, eller vanligt bett lösa det problemet.

Jag tycker inte att jag ska lösa problemet med ett stigbett, vanligt bett funkar inte.
Jag vill hellre träna bort problemet. Så att backa när hon gör fel är ingen bra idè alltså? Jag tänkte att hon kanske skulle förstå att "ju mer bråttom jag har, desstå längre tid tar det". Men det verkar hon ju inte ha förstått så nu får jag hitta på nått annat.
Ska försöka med det du sa om att lära henne "stilla" fast i en annan version som t.e.x "sakta".

Någon mer som har nått tips?

Har du provat att låta henne cirkla runt dig tills energin försvinner? Fast det kanske den aldrig gör?:smirk: Det kan verkligen vara tålamodsprövande, beroende på hur hästen är.

Jag skulle nog lära henne att gå bakom, sen får hon väl trava om hon vill, bara hon inte går förbi dig.

Är hon stressad annars? Har hon lika bråttom överallt? Att hon har bråttom in/ut om hon vet att mat väntar är ju förståerligt, även om de ska kunna uppföra sig då också.

jag har köpt en stor stark d-ponny som har väldigt bråttom och forserade grindarna med mig hängande bakom när den köptes , jag har lagt ner mycket tid på den med repgrimma och ett grövre grimskaft som inte är stelt ( gick en PNH kurs för några år sedan) kan ha hästen vart jag vill när jag leder den nu och jag skakar bara lite försiktigt på repet när hästen får för bråttom , skulle hon inte lyssna på mig då backas hon. leder henne med grimma och ett lite tyngre grimskaft i dag och tur är att hon lyder för själv åkte jag på isen i dag fast jag har broddar under mina skor. Har haft mycket användning av PNH i min hantering med hästarna så en NH kurs kan jag rekomendera.

Eftersom hon stressar av backningen skulle jag sluta med den.
Jag har lärt mina pållar att de ska gå bakom mig, stanna när jag stannar och aldrig gå förbi mig utan tillåtelse. Det tar tid och man måste vara konsikvent, även när man inte har tid...
Jag använder långa grimskaft och går hästen om mig markerar jag med ändan av grimskaftet mot bringa eller bog. Lyssnar inte hästen stannar jag och inväntar hästens uppmärksamhet, de lär sig ganska snabbt att det är enklast att lyda för då kommer man in/ut fortare och med minimal energiförlust. Jag kan backa hästen något steg för att visa den vilken position den ska ha men jag backar inte hästar som "straff". Jag förstår varför du gör det, jag har också fått lära mig att det skulle vara ett bra sätt, men kommit till samma resultat som du. Ponnyn ifråga blev bara mer okoncentrerad och ivrigare. :(

Det här problemet borde väl kanske inte vara så svårt att lösa egentligen men jag har fått idè torka.
Jag har en liten b-ponny. En stark, förväxt shettis.
När hon leds (från/till hagen eller bara på promenad) har hon alltid bråttom och ska små trava! Jag har försökt att varje gång hon gör såhär stanna henne och sedan backa. Upprepar det så fort hon börjar trava. Men det verkar bara som att det "stressar" upp henne ännu mera och hon blir "stirrig". För övrigt är backen nånting som hon alltid tar till när det är nått hon inte vill göra, och hon brukar alltid backa väldigt stressat. Så när jag nu backar henne som "straff"(missuppfatta inte det nu!!)så kastar hon sej bakåt även fast jag bara lungt säger "back" och trycker lite på bogen.
Har försökt med det här i evigheter nu men det verkar inte funka. Hon travar ändå på och drar i grimskaftet. Det här är väl kanske inget större problem för mej, men ett litet barn skulle aldrig klara av att hålla henne.
För övrigt har vi inga "ledarskaps problem".
Tips?

Har inte läst igenom hela tråden nu men...

Prova att vända och gå åt andra hållet så fort hon går förbi dig. Vänd bara helt om som om du hade glömt nånting och fick bråttom att hämta det. Förhoppningsvis kommer hon på att det bara tar längre tid om hon drar förbi dig. Det har funkat på alla hästar jag har provat på :) Lycka till!

Har inte läst igenom hela tråden nu men...

Prova att vända och gå åt andra hållet så fort hon går förbi dig. Vänd bara helt om som om du hade glömt nånting och fick bråttom att hämta det. Förhoppningsvis kommer hon på att det bara tar längre tid om hon drar förbi dig. Det har funkat på alla hästar jag har provat på :) Lycka till!

Har inte riktigt testat det på häst, men hörde samma sak i programmet "mannen som kan tala med hundar" på tv, o testade det på hunden som är som din b-ponny (låter säkert helknasigt att jämföra en liten knähund med en b-ponny, men ledarskap är ju alltid ledarskap), funkade helt fantastiskt! Vet inte om det skulle funka på mitt dräktiga halvblodssto på 800 kg, men värt ett försök :angel:

jag tror att det har blivit en vana för hästen att hon ska dra och trava när du leder henne.Du har låtit henne göra det en gång något steg.Sen ökade hon det gradvis tills det blev ett problem.Du skulle ha stoppat henne första gången.Det jobbiga är att har hon kommit undan en gång med en sak så kan hon försöka med allt annat också.Det som inte är ett stort problem nu kan bli det snart.Du borde få henne att lyssna på dig igen eftersom ni inte har nått ledarskapsproblem annars.För det första skulle jag aldrig låta henne gå om mig.Om hon är på väg om testa att sträcka ut armen somm ett stopp.Funkar inte det markera med grimskaftet på bogen.Det har också med ledarskap att göra.Håll dig nära stallet så ni kan gå in när hon gör rätt.Belöningen är att ni slutar när det går bra.Det är "bara" att traggla på.

men såhär är det ju nästan alltid, dom gångerna hon inte gör det kan bero på t.e.x att hon är trött efter ett träningspass.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 116
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 906
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 000
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 311
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka