Dreglande häst!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Covergirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 9 474
C

Covergirl

:o jag har en liiiten fråga.. När hästen dreglar som en SaintBernard... VAD ÄR FELET??? Genomskinligt slem som rinner och stänker (Eftersom han "flaxar" med huvudet) överallt!! Men bara när man rider eller har ridit! Någon som vet vad det beror på??

Sv: Dreglande häst!!!

Det beror antagligen på att dom arbetar..min ponny gör lika dant.:p

det beror på att ngt är ivägen så hästen inte kan svälja slemmet utan istället rinner det ut,kolla hur hårt du spännt nosgrimman,störs hästen av bettet?

Hästar som suger (alltså inte tuggar) på bettet brukar se ut på detta viset. Hade en ponny för många år sedan som gjorde så och snacka om äckelvarning på hennes "dräggel". Bytte till gummibett en period och det var inte lika gott att suga på och hon började tugga istället och fick då normalt skum i munnen.

Kan för övrigt tillägga att den ponnyn gick utan nosgrimma så det handlade inte om att inte kunna svälja

Men min nosgrimma sitter inte för hårt så det borde in bero på det

Min erfarenhet är att det handlar om ett tandfel, börjar hästen dregla omedelbart när bettet kommer i munnen så skall man söka i tänderna.

Genomskinligt slem = hästen suger på bettet
Vitt lödder = hästen TUGGAR på bettet.
Det kan aldrig bli vitt lödder av att hästen suger på bettet, löddret uppstår när hästen tuggar.

Jag lägger in samma inlägg som ja hade på fridtidsridnings tråden om skum

Min teori:

* När man suger på något (ex. karamell) åker salivet fram och tillbaka i munnen och det bildas bubblor = det skummas när hästen suger på bettet.

* När man ser på idrottare så sväljer inte dom, de låter salivet vara för att inte störa andningen/takten/tempot = hästen sväljer inte ned salivet/skummet för den koncentrerar sig på vad den gör

* Om det är för mycket verksamhet med bettet kan sväljreflexen kommas åt, hästen kan inte svälja ordentligt och saliven blir kvar plus att nytt saliv produceras = skummet blir inte ordentligt vispat eftersom nytt saliv trycker på, då droppar det överdrivet

* Men om hästen är tillfreds på bettet skummas endast det saliv som bildades i munnen när hästen svalde sisst, skummet blir ganska fast och droppar inte mer än när "stötarna" från hovarnas nedsättning, dvs. dragningskraften neråt

* Om en häst blir dragen i munnen eller helt enkelt utsätts för smärta gapar den = Salivet kan inte stanna kvar för inga läppar kan försegla så det skummas, rinnande

pallas_athena skrev:
har du testat att ta av den? va har du för bett? är det väldigt tjockt?

Jag har testat att ta av den men då blir han nästan oridbar.. Och han dreglar ändå! men det är bara ibland han dreglar.. Inte jämt! Jag kommer inte ihåg vad bettet hette men det är ett tredelat "fast" bett. Stängerna går in i varandra med "kulleder".. Försår du vad jag menar?? :crazy:

lektra skrev:
Tuggar hästen på bettet är den inte särskilt koncentrerad, min mening

jag har hört tvärt om.. att när hästen är "skummig i munnen" så jobbar den.. har du inte sett Briar in aktion?? han skummar glatt! :D

det beror på hur mycket hästen skummar i munnen,vissa hästar skummar lite grann,men det ska inte rinna oavbrutet då är ngt fel.

vet inte en som håller på så...fast hon börjar dreggla så fort man kommer med tränset..segt äckligt dreggel..dessutom tuggar hon ingenting och vad ja vet suger hon inte på bettet heller.
de bara rinner..så har de alltid vart med den hästen så bettet är de inte..eftersom de blir så även utan bett.
hästen arbetar inte ens i rätt form..oftast iallafall.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 052
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 269
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 667
Senast: Liten
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V