Dressyr hjälp!

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Sippus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 983
S

Sippus

Jag har en fråga om dressyr vad man ska rida på för bett?

Alltså vad man ska rida på? I de olika nivåerna? Kan man rida på "vanligt bett" i alla nivåer eller måste man rida på något annat bett när man kommer högre i klasserna?
Har hört att man måste det. Så vill gärna veta!

Sv: Dressyr hjälp!

Är långt ifrån säker men har för mig att f r o m LA:5får du rida med kandar dvs ett stångbett och ett bridongbett....tror men är ej säker på att det är obligatoriskt f r o m MSV....
I de lägre klasserna kan du rida på vanligt tränsbett eller typ tredelat, huvudsaken är att bettet är ledat...hoppas det var till nån hjälp...:smirk:

Okej... Jo lite mer fick jag reda på med vill hälst veta helt säkert!

Men någon som vet varför kandar är obligatoriskt?

i lätta klasser rider man alltid på träns
men i LA 5 & 6, Msv B för unga hästar, Msv B 1 & 2 är det valfritt träns/kandar
from Msv B:3 är det obligatoriskt med kandar

okej:) Då behöver jag inte vara orolig för att jag måste börja rida på det:D För troligvis så kommer vi inte upp till MSV B:3 :D

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
580
Senast: Elo
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 729
Senast: Mirtai
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 247
Senast: sweep
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka