Dressyr LB:2

Hästar.e

Trådstartare
Hej!
Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten böjar komma även om det är ca en månad kvar. Lite granne för att jag vet ej hur hästen kommer reagera, men enligt ägaren så ska han vara sten cool då han är van vid att åka runt och tävla men det var några år sedan. Dock så har han blivit utbildad och tävlat ganska så höga dressyr klasser innan så han kan det det stora problemet är ju mig själv.
Har försökt att hitta några svar men det är oklart om vad som gäller. Tex om det sak vara en kort eller lång bana, har nämligen kollat på TDB och stallbaken men hittar inget.

Om någon har något tips överlag till när man ska tävla tex hur man kan hantera nervositeten efter som att hästen känner ju av det, vad man ska tänka på när man är på banan innan, under och efter tävlingen mm, så tar jag gärna emot några tips då det som sagt är min första tävling med den hästen och fösta gången med privat ponny då jag bara har tävlat med ridskolan och deras hästar så allt detta är nytt för mig...

MVH
...
 
Du skriver LB:2 i rubriken men LB:1 i själva inlägget. LB:1 går på kort bana och LB:2 på lång.
 
Precis som Sirap säger så går LB:1 på kort och LB:2 på lång. Om man läser programmen som de är skrivna så står det lång eller kort bana överst.

Din egen nervositet får du själv ta ansvar för. Jag blir jättenervös tills jag sitter på hästen, men det vet jag ju om, så jag har lärt mig hantera min egen nervositet. Bla genom att packa dagen innan så att jag inte glömmer något.

Hur man gör inne på banan beror på om det är start inifrån eller utifrån. Oftast (I låga klasser) är det start inifrån vilket betyder att man rider in på banan och sedan får en startsignal. Så har man 40 sekunder att påbörja uppridningen. Sen rider man. Som man gör hemma, typ. Börja inte försöka med en massa annat, utan rid som vanligt. Har ägaren tävlat mkt innan så kan du fråga dem om upplägg på uppvärmning osv.
 
Hej!
Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten böjar komma även om det är ca en månad kvar. Lite granne för att jag vet ej hur hästen kommer reagera, men enligt ägaren så ska han vara sten cool då han är van vid att åka runt och tävla men det var några år sedan. Dock så har han blivit utbildad och tävlat ganska så höga dressyr klasser innan så han kan det det stora problemet är ju mig själv.
Har försökt att hitta några svar men det är oklart om vad som gäller. Tex om det sak vara en kort eller lång bana, har nämligen kollat på TDB och stallbaken men hittar inget.

Om någon har något tips överlag till när man ska tävla tex hur man kan hantera nervositeten efter som att hästen känner ju av det, vad man ska tänka på när man är på banan innan, under och efter tävlingen mm, så tar jag gärna emot några tips då det som sagt är min första tävling med den hästen och fösta gången med privat ponny då jag bara har tävlat med ridskolan och deras hästar så allt detta är nytt för mig...

MVH
...
Jag tolkar din text som att du varit inne på Stallbacken.com
Om du tittar efter programmet så står det antingen ett - eller ett + efter varje program. Lite högre upp i texten finns en förklaring att "De program som det står ett '+' efter i menyn nedan går på långa banan, de med '-' efter går på korta banan. "

1583143600850.png
 
Jag kan rekommendera att läsa programmet på Ridsport.se i stället (förbundets hemsida). Där finns också den information du kan behöva i övrigt. En sak i LB:1 t.ex. som jag har sett många som missar på är att skrittövergången ska ske MELLAN C och H. Du som ryttare ska alltså passera C innan övergången sker. Det är många som gör fel, och den övergången är rätt otydlig på Stallbacken tyvärr. Samma med många LC-program som inte är så exakta när det bara är ritat.
 
Jag kan rekommendera att läsa programmet på Ridsport.se i stället (förbundets hemsida). Där finns också den information du kan behöva i övrigt. En sak i LB:1 t.ex. som jag har sett många som missar på är att skrittövergången ska ske MELLAN C och H. Du som ryttare ska alltså passera C innan övergången sker. Det är många som gör fel, och den övergången är rätt otydlig på Stallbacken tyvärr. Samma med många LC-program som inte är så exakta när det bara är ritat.

ja, och för oss som inte kan lära oss program via text (räcker upp en hand) så är dressyrprogram.se också bättre än stallbacken eftersom bilderna är åt "rätt håll"
 
ja, och för oss som inte kan lära oss program via text (räcker upp en hand) så är dressyrprogram.se också bättre än stallbacken eftersom bilderna är åt "rätt håll"
Helt livsfarligt för mig som domare att titta på den sidan (sorry för OT).'

Och fortfarande, det står inte alla delar i programmet som är bra att läsa. Det skulle vara bra om varje del var kompletterad av den texten som står i momentet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp