Dressyr med frieser?

malinsky

Trådstartare
Hej!
Jag hittar ingen tråd med dressyrryttare som rider frieser. Inte barock, utan vanlig hederlig dressyr ;) Träning och kanske tävling

Visst borde det finnas några sådana i vårt avlånga land, eller? Finns det några här?

:D
 
Ingen? :(
Vad trist, eller är det barock/AR jag ska hänga på för att prata frieser tro? :D

Det finns ju en frieserdressyrryttare som brukar hänga här mycket, med en väldigt trevlig frieser hon tävlar dressyr på, men jag har glömt nicket för tillfället och inte sett henne i dressyrtrådarna sen en tid. Andra här vet säkert vem jag tänker på/avser 😄
 
En vän till mig rider och tävlar engelsk dressyr med sin frieser och har en unghäst på gång! :) Fast det är här i UK och hon har naturligtvis inte buke. Jag ville mest ge hopp om att det finns! :D
 
Roligt att ni tänker på mig även när jag är mitt uppe i vintervilan och har släppt allt vad träning och tävling heter på ett tag :love:. Stämmer att jag tävlar alldeles vanlig hederlig dressyr med min frieser. På något konstigt sätt har tiden sprungit iväg så han faktiskt fyller 10 nu i vår. Debuterade LA i höstas, lite ofrivilligt. Fick göra en insats för laget i seniorcupen här i Skåne, det var bara jag som överhuvudtaget hade en chans att kravla mig igenom LA.... Nu till våren är planen att först starta någon LB:1 för att komma igång och sedan fortsätta jobba på LA:1 och LB:3. Tycker lång bana är svårt, har mycket häst att hantera och på kort bana händer sakerna mer intensivt och det passar oss.
 
Roligt att ni tänker på mig även när jag är mitt uppe i vintervilan och har släppt allt vad träning och tävling heter på ett tag :love:. Stämmer att jag tävlar alldeles vanlig hederlig dressyr med min frieser. På något konstigt sätt har tiden sprungit iväg så han faktiskt fyller 10 nu i vår. Debuterade LA i höstas, lite ofrivilligt. Fick göra en insats för laget i seniorcupen här i Skåne, det var bara jag som överhuvudtaget hade en chans att kravla mig igenom LA.... Nu till våren är planen att först starta någon LB:1 för att komma igång och sedan fortsätta jobba på LA:1 och LB:3. Tycker lång bana är svårt, har mycket häst att hantera och på kort bana händer sakerna mer intensivt och det passar oss.
Kul! Jag har börjat rida en frieser för en dryg månad sen och det ÄR lite skillnad motför ett halvblod men det kan givetvia bero på utbildning också såklart.
Ser/känner du någon skillnad frieser/halvblod?
 
Kul! Jag har börjat rida en frieser för en dryg månad sen och det ÄR lite skillnad motför ett halvblod men det kan givetvia bero på utbildning också såklart.
Ser/känner du någon skillnad frieser/halvblod?
Min frieser är tydlig sportmodell, inte barockmodell. Tycker det är ungefär som att rida ett maffigt halvblod med extra mycket rörelser. Har testat ett par av barockmodell och det har varit helt annorlunda, mer uppåt med huvudet, svårare att länga överlinjen. Den största skillnaden är egentligen hur jag resonerar kring kondition och uthållighet. Friesrar kan upplevas som att de är svåra att konditionsträna och lätt blir flåsiga, men tänker man att de är mer som tex en quarter, dvs gjorda för korta, högintensiva arbeten och sedan en liten paus så kommer man rätt på det. Dvs fler men korta skrittpauser. Tog mig tid att komma på hur framridning till tävling blir bäst tex, men nu rider jag fram ca 1 timme varav 53-55 minuter skritt. Ett varv i trav respektive galopp åt vardera hållet vid 2-3 tillfällen under framridningen, resten skritt.
 
Min frieser är tydlig sportmodell, inte barockmodell. Tycker det är ungefär som att rida ett maffigt halvblod med extra mycket rörelser. Har testat ett par av barockmodell och det har varit helt annorlunda, mer uppåt med huvudet, svårare att länga överlinjen. Den största skillnaden är egentligen hur jag resonerar kring kondition och uthållighet. Friesrar kan upplevas som att de är svåra att konditionsträna och lätt blir flåsiga, men tänker man att de är mer som tex en quarter, dvs gjorda för korta, högintensiva arbeten och sedan en liten paus så kommer man rätt på det. Dvs fler men korta skrittpauser. Tog mig tid att komma på hur framridning till tävling blir bäst tex, men nu rider jag fram ca 1 timme varav 53-55 minuter skritt. Ett varv i trav respektive galopp åt vardera hållet vid 2-3 tillfällen under framridningen, resten skritt.
Det här är också sportvarianten :)
Intressant med flåsandet, han blir verkligen jätteflåsig :o Jag kan inget om friesrar så det här var nytt för mig. Då ska jag vara mer noga med pauser.
Har du lagt ut film på er som jag kan leta reda på? :D
Berätta gärna mer.. :bump:
 
Det här är också sportvarianten :)
Intressant med flåsandet, han blir verkligen jätteflåsig :o Jag kan inget om friesrar så det här var nytt för mig. Då ska jag vara mer noga med pauser.
Har du lagt ut film på er som jag kan leta reda på? :D
Berätta gärna mer.. :bump:
Finns massor med filmer på oss, både mer och mindre lyckade tillfällen.... Sök efter Wilfa73 på youtube så hittar du. Kul att det är sportvarianten du rider, jag tycker de är väldigt mycket trevligare än de barocka. Det absolut bästa med min häst är dock hans arbetsvilja och önskan att alltid göra rätt, han gör alltid sitt bästa. Ibland brukar vi dock skämta om att han är stallets svartaste blondin, särskilt smart är han inte :heartlaugh:
 
Hej! Själv har jag varit hos Sanna Nilsson där de har en fin frieserhingst, praoade där och fick rida den. Han har tävlat upp till MSV C. Galet kul att rida honom. Känslig, framåt och positiv.
Ville inte sitta av ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
907
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 153
Senast: Fiorano
·
Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Mineur
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
387
· Visningar
9 103
Senast: doppler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp