Dressyrgjord!!!Hjälp tack!=)

Snobben

Trådstartare
Jag undrar om tips på dressyrgjordar!(till bomlöst)
Vill ju ha resår på båda sidor,rullspännen & anatomisk.
Den som finns på stall vrås hemsida för 1150:- är jättefin tycker jag men lite dyra... :crazy:

Finns den sorten billigare nånstans?(som ser ut så eller samma)

Tips tack! :bump:

Sv: Dressyrgjord!!!Hjälp tack!=)

Ingen? :crazy:
Spelar det stor roll vilken gjord man har till?
Jag menar,glider dom mer om dom är raka tex?
Funderar på att köpa börjes dressyrgjord i läder,billig men gör det nåt om den är rak tro? :confused:
Finns det liknande den på stall vrås sida,men billigare?(den tjocka)

ja-a du... vet faktiskt inte om det spelar någon roll huruvida gjorden är rak eller anatomisk (för det är väl så dom andra kallas)
Jag rider med en vanlig, rak neopren dressyrgjord av modell billig och det funkar iaf på min sadel :smirk:
men sen vet jag ju inte vad för bomlös du har.. har hört att på vissa märken är stropparna för breda för vanliga gjordar men detta har jag inte heller någon vidare erfarenhet av... :o :smirk:

Ok ;)
Nä det är svårt när man inte använt dressyrgjord innan,vet inte heller om det spelar så stor roll om gjorden är anatomisk,smal osv...

nä jag vet :smirk:
köpte min gjord till förra "vanliga" dressyrsadeln så den fick hänga med på den nya bomlösa oxå :smirk: iof e den kanske lite väl lång.. kändes ju urkonstigt å gå från 120cm till 60 (eller va det nu va kommer inte ihåg strl på rak arm men typ)
tror den kostade en 180 lagom tyckte jag :angel: :D
men som sagt har jag hört att vissa av dom bomlösa har jättebreda stroppar och att detta inte alls går ihop med en "vanlig" dressyrgjord... eller åtminstone att det är ett h-vete å spänna...

Hur lång ska du ha? Jag har ev. en svart Prestigegjord till salu. Anatomisk med resår på båda sidorna. Den är 75 cm. Nyskick.

Den ser ut så här fast med resårer.

AA1S(1).jpg

ja e sugen... men e ju osäker på vad jag hade för längd på min nuvarande :angel: :o :D
får man fråga prisklass?

Gah! Jag beordrar dig att genast göra om den till 65 så köper jag den! Så snygg.

/Jane

Jag har lädergjorden från Börjes, visserligen inte anatomisk, men med "lagom" hård resår och jättemjuk! Dessutom är det väldigt bra pris, kommer inte ihåg exakt men max 250:-. Har använt den till ett antal olika bomlösa och det har fungerat jättebra! Det är faktiskt den ENDA gjord som hästen inte blir fly förb*nnad på.

Tänkte testa börjes gjorden med resår men inte anatomisk men kanske funkar lika bra som en dyrare? :confused: :idea:

Jag har den dyra gjorden från Vrå, kan meddela att min häst HATAR den och blir skvatt vansinnig när man försöker spänna den. Verkligen vettiga slantar nedlagda...

Istället har jag en billig neoprengjord (lätt att göra ren, torkar snabb, andas) som hon accepterar fullt ut.

Tror att problemet med den dyre är att den är vansinnigt bred. Sitter som en maggördel och ser inte alls särskilt skön ut.

Nu har jag inte provat så många "dyrare" dressyrgjordar, men börjesgjorden är underbar. Den ser dessutom rätt lyxig ut tycker jag så man får inte känslan av att det är något billigt skräp. Den äldsta jag haft (eller rättare sagt lånat) var iaf ett halvår och resåren hann inte töja sej eller gå sönder medans en vanlig Bucasgjord gick resåren sönder på efter ett par månader.
Anledningen till att hästen kan behöva anatomiskt är väl att den behöver mer plats för frambenen bakåt. Har du sadeln lite längre bak behövs inte det :p Jag hade ju Börjes-gjorden till min Fitformsadel och använde den på minst 4 olika hästar och ingen blev det minsta störd av gjorden.

Vad skönt att jag inte har beställt en sån då! :smirk:
Ja mkt pengar & slösa,stackare! :crazy:

Ja den är ju väldigt bred...
Vet inte hur det påverkar hur sadeln ligger,men det spelar nog inte så stor roll.

Åh,vad bra! :) :)
jag har ju en vanlig sån gjord från Börjes som jag gillar mycket!

Då väljer jag nog rätt & köpa en sån!& sparar pengar! :D

Tack för era tips! :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 667
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 847
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok …”Först kommer ingenting, sen ingenting, sen allt på en gång.” Fast jag tycker nog mer att det känns som att jag är en slangbelleboll...
Svar
16
· Visningar
1 529
Senast: Parat
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 282
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka