Dressyrgjord med vissa krav.

Sv: Dressyrgjord med vissa krav.

Jag tycker det låter som att en Tekna-dressyrgjord skulle kunna funka. Passar in på det mesta förutom att det inte är läder (men väldigt likt läder). Kostar 5-600 har jag för mig och jag är supernöjd med min. + att den har resår! :love:

ELT gjorden är ju väldigt tunn och mjuk jmf med vanliga gjordar, det finns inget att slå i sas. Förutsatt att du har en tillräckligt lång gjord vill säga, ser ibland hästar som har spännena i höjd med armbågen.

Min häst har också sadelläget lång bak, lång manke och stora bogblad, vilket gör att sadelläget och gjordläget inte stämmer överens. Det som funkar bäst på honom är ELT och H-girth, eller en svaaagt svängd gjord med fårskinn (vadderad). Har dock inga problem med armbågarna. ELT gjorden är eg för elastisk för min Childeric sadel (funkar dock bra på vanliga ullstoppade), annars hade den varit perfekt. Skulle gärna haft samma design fast helt i läder.

En vanlig svängd gjord som GG funkar absolut inte, jag har aldrig sett en sån gjord som ligger an korrekt, de brukar skära in antigen fram eller bak och ligger almänt uselt...

Ang cair gjorden så finns ju Wintecs version också, skulle tro den vore bättre för dig eftersom det inte blir någon kant som det blir på Bates pga lädret.

Sissu; Hur elastiska är cair gjordarna?

Hmm är de sååå tunna alltså?? Då kanske en sån skulle vara nåt att titta på ändå. Självklart i tillräckligt lång. :) Men han går så oerhört tight med armbågen så det finns nog ingen gjord han skulle gå utanför med armbågsspetsen om det inte är enbart en tunn resår där. Men jag är rädd för att vecken i huden kommer att bli till ändå och nypas och luggas. Men alla älskar ju denna gjord så varför inte testa? :)

Min GG gjord ligger faktiskt väldigt trevligt. Jämt tryck under magen och hästen trivs faktiskt bra med den så länge jag lägger den tillräckligt långt bak så han inte slår i den. men jag ska ta mig en stark funderare kring ELT-gjorden nu!! Tror hästshoppen kan ha en så jag ska åka och kolla på den igen. Var ett tag sen nu. :)

Globus dressyr?
Tror våran är lite svängd när jag tänker efter..

Det är ju en ''lika dan'' som GG-gjorden. :) Inget utskuret för armbågen.

Bor i södra Småland, tyvärr...

Antog det :cry:

Jag kan ju säga att jag innan ratat Cairgjordarna från första stund. Stora klumpiga och hårda, fanns inget tilltalande med dem när man klämde på dem.

Men tänkt va en liten brun ponny kan få en på andra tankar :love:

Första gången jag testade den så hände inte så mycket med den, den var ganska stum, men väldigt välsittande när jag väl satt den åt rätt håll :o

Efter ungefär tredje gången så hade den format sig och blivit mycket mjukare och även elastisiteten i den hade kommit igång. Det finns ju inget resor i den utan det är luften som gör det och idag så tycker jag den är mer elastisk än en sadelgjord med resor jag provat.

Man kan inte spänna den för hårt utan hästen får bra utrymme att röra sin bröstkurva och mage samtidigt som den håller allt kvar på plats.
Kan inte beskriva det bättre tror jag. W har inte reagerat någon gång negativt med att gå undan eller spänna ut magen sedan han fick sina luftgjordar.

Mmm låter intressant. Men tror det blir en wintec isånnafall. Vet du om de har en liknande? Googlat och inte funnit nåt. Bates'en tror jag blir klumpig. ser så ut.

Jag tycker det låter som att en Tekna-dressyrgjord skulle kunna funka. Passar in på det mesta förutom att det inte är läder (men väldigt likt läder). Kostar 5-600 har jag för mig och jag är supernöjd med min. + att den har resår! :love:

Den ser ju inge svängd ut. Men produktbilder kan ju vara väldigt missvisande. Kan du möjligen ta en bild på den när den ligger platt på backen så jag ser hur den ser ut?? :)

Jag tycker också att du ska försöka få tag på en ELT-gjord att prova. Min häst har sadelgjordsläget väldigt långt fram i förhållande till sadelläget, men denna gjord är den enda jag testat som ligger kvar lite längre bak (om du förstår vad jag menar.. :p) och inte glider fram och trycker vid armbågarna. Är supernöjd med den!

jag har en gjord som kanske skulle kunna passa. Fick med den till sadeln när jag köpte den (ny), är en crown. Sväng, antatomisk, kalvskinn, mjuk o följsam. Bästa gjord jag haft o hästarna trivs med den. Lämnar mycket plats för armbågen.
Dock lite osäker på var man får tag i den. På min gjord står det proffesional cc, men det tror jag beror på att den hör till sadeln som är en impala proffesional. Men den borde ju gå att köpa löst oxå.

Har inga bilder på bara gjorden, men fota gjorden om den är intressant.

110330003.jpg

110913047.jpg

Jag tycker också att du ska försöka få tag på en ELT-gjord att prova. Min häst har sadelgjordsläget väldigt långt fram i förhållande till sadelläget, men denna gjord är den enda jag testat som ligger kvar lite längre bak (om du förstår vad jag menar.. :p) och inte glider fram och trycker vid armbågarna. Är supernöjd med den!

Lutar mycket starkt åt en sådan. Passar den inte får jag väl sälja då som med allt annat..haha

jag har en gjord som kanske skulle kunna passa. Fick med den till sadeln när jag köpte den (ny), är en crown. Sväng, antatomisk, kalvskinn, mjuk o följsam. Bästa gjord jag haft o hästarna trivs med den. Lämnar mycket plats för armbågen.
Dock lite osäker på var man får tag i den. På min gjord står det proffesional cc, men det tror jag beror på att den hör till sadeln som är en impala proffesional. Men den borde ju gå att köpa löst oxå.

Den ser riktigt intressant ut!! Men har googlat och googlat och googlat och inte hittat den någon stans :(

Sadeln är väldigt ovanlig.
Men jag har nära till åf så jag kan fråga om dem nästa gång om du vill :-)

svängda gjordar är inte alls bra då allt tryck hamnar på en smal strimma och den del som "sticker ut" inte tar upp nåt tryck alls. Amerigos är att rekomendera, även de fantasktiska franska gjordarna!

svängda gjordar är inte alls bra då allt tryck hamnar på en smal strimma och den del som "sticker ut" inte tar upp nåt tryck alls. Amerigos är att rekomendera, även de fantasktiska franska gjordarna!

Det beror helt på hur hästen är byggd. vissa har svängd bröstbenskurva och då ligger svängda gjordar bättre än raka. Så det går inte att säga att så är det.

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 424
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 606
Senast: videnlis
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 481
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31