Dressyrgjord på hoppsadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nate
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 604
N

Nate

Har funderat på att byta till långa stroppar på min hoppsadel. Alltså sådana som finns på dressyrsadlar. Har för mig att jag sett att man kunde köpa korta magplattegjordar någonstans, drömde jag då? Eller blir man tvungen att rida med dressyrgjord?

Finns det någon nackdel att ha spännena nedanför kåpan som ni ser det?

Sv: Dressyrgjord på hoppsadel?

Prestige har magplattegjord för hoppsadel med långa stroppar. Hoppsadlar med singelkåpa har ju långa stroppar, tex Prestige Paris K.

Varför vill du ha det?

För att slippa ha spännena på insidan av överskänkeln. Stropparna på sadeln borde bytas ut inom det närmsta året... tänkte om det vore en idé att byta till långa när man ändå är igång? Dessutom är det enklare att spänna :D

Det ända jag kan tänka mig är att sadeln kanske inte ligger lika stadigt med en kort gjord.
Dom sadlarna som har enkelkåpa så är ju stropparna fästade i kåpan också, om du bara byter ut dina korta stroppar mot långa så blir det kanske lite sladdrigt?

Men om du tar en ganska lång kort gjord, som går nästan till kåpan, så borde det inte bli så stor skillnad kanske.

tåls att fundera på... måste höra med sadelmakaren om han har några vidare åsikter.

Nackdelen med en längre gjord som slutar precis under kåpan blir ju att den kommer att skava mot stövlarna. Det ultimata borde vara att ha gjorden längre ned där det börjar svänga innåt på "magen". Alltså där kontakten inte blir lika stor. Men det kanske blir som du säger... sladdrigt. Fast iof så upplevs ju inte dressyrsadeln sladdrig.

Nu vet jag inte hur din dressyrsadel ser ut, men min har iaf den främre stroppen fästad i kåpan... Sen ska man ju inte hoppa i den heller så... Min dressyrgjord går nästan upp till kåpan, kanske en dm kvar, och det SKA dom göra, annars kan hästen slå armbågarna i spännena och den kan skava!

Upplever inte att den är i vägen på nåt sätt, kan inte säga att jag känt av spännena.

Det är en wellington greenline, stropparna sitter ju fästade lika högt som på en hoppsadel bara det att dom är formade som ett V med brett fäste uppe...

Nate skrev:
Dessutom är det enklare att spänna :D

Inte när man sitter på... Tyckte att det var ganska bökigt när jag hade en sådan sadel.

Håller med! Från början var min dressyrsadel med långa stroppar men faisken man kunde ju inte spänna efter man börjat rida.. bytte ut dem mot korta!

tycker att det är enklare att spänna en dressyrgjord. Den ligger ju inte dold bakom kåpan. Är ju bara att böja sig ned och dra upp något hål om det behövs, går ju med en hand. Jobbigare är det ju när man ska flytta på överskänkeln, vika upp kåpan och sen spänna. Då behövs det ju nästan mer händer än vad man har...

när jag hade dressyrgjord nådde jag inte ner så att jag kunde spänna den..
men spänna med vanlig gjord kan man ju också göra med en hand!

Prestige, HG och butet har sådana gjordar.
Tror inte at sadeln blir ostadigare med långa stroppar, det funkar ju på dressyrsadlar, så varför inte på hopp? Vi gjorde sådana "ingrepp" när jag jobbade på stenbergs, fick aldrig några klagomål...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 203
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 045
Senast: lilsan
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka