Dressyrgjord.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jardina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 962
J

Jardina

Om ponnyn har 120 i vanlig sadelgjord, hur lång tror ni blir bra på en kort dressyrgjord då?

Sv: Dressyrgjord.

Det är långa stroppar.
Har inte fått nya dressyrsadlen än.
Men på ett ungefär, kan 55cm vara lagom?

Det blir oftast lagom om man tar hälften av vad den vanliga sadelgjorden är, Tex 120/2=60
Så 55-60cm kan vara lagom.

Jag har 120 cm på vanlig gjord och 65 cm på dressyrgjorden, men det beror helt på hur långa stroppar du har på din dressyrsadel. Du måste nog prova dig fram. Sifforona kanske kan ge lite vägledning bara.

Okej, satsar på 55 cm.
Det är rätt långa stroppar så det blir nog bra.

Tänk bara på att den ska hamna rätt långt upp på stropparna när den är färdigspänd så inte sadelgjorden stör hästens rörelser och hindrar hästens armbåge...

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
1 064
Utrustning Jag har börjat rida igen efter många års uppehåll men har problem med västen. Jag blir så klumpig att jag kan varken spänna sadelgjord...
Svar
8
· Visningar
459
Senast: Rosett
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 130
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka