Dressyrgjordar???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 938
M

makejo

Letar efter en dressyrgjord till min frieser 158 hög och har Medium/wide i sadelstorlek vad kan vi behöva för strl?? har ingen aning om vilken längd jag ska prova. tips o råd?? vilka former o material är bäst?

Sv: Dressyrgjordar???

Mankhöjd, sadel-, täckes-, träns-, whatever-storlek har sällan något med gjordlängden att göra... ;)

Ta hjälp och mät med måttband under buken, mellan de punkter på sidan där du vill ha spännena.
Har du den aktuella sadeln där lägger du på den och mäter, olika sadlar har ju lite olika längd på stropparna. :)

Jag föredrar en lädergjord med rejäl (3 lager) resår i båda sidorna, eller möjligen på mitten. Gärna anatomisk.

jag brukar gå efter att hästen ska ha ca ½ så lång drssyrgjord som vanlig. men detta beror ju på hur långa stroppar det är på sadeln, smat hur "tjock" hästen är. som tidigare nämnt så är det bra metod att mäta. kan tänka mig att en 60cm kanske kan vara lagom i ditt fall...

hehe jag vet men tänkte att man får ett hum och hur stor han e på ett ungefär :crazy:
det är en kiefersadel.

Ville bara säga att du hade rätt i din gissning han har 60 :)

Mitt halvblod har också 60 cm, är dock väldigt varierande hur mycket stropp som blir över beroende på sadelmärke.

När det gäller utformning så använder jag nu en anatomisk bred gjord i sympatex eller vad det kallas, med resår i båda sidorna. Min häst gillar den verkligen! Annars föredrar jag förstås läder med resår i båda sidor, men det fick bli lite budgetalternativ när jag ville ha en bred.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 424
Senast: Silje
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
289
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 454
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka