Dressyrhäst som inte vill

Emine

Trådstartare
Äger en 8 åring jag haft i snart 3 år. Tanken var allroundhäst men vi fastnade för dressyren och har sen ett år tillbaka gått från LC till LA. Han har väldigt lätt för sig och är stadig så det har på det viset varit en ganska enkel väg trots min totala orutin.

Men i sommar känns det som han ledsnat helt. Han vill inte gå fram, stannar, surar, bockar osv. Får jag honom att gå fram känner man tydligt att det inte är någon ärlig bjudning. Sitter min tränare på honom får hon förvisso fram honom men han ser inte nöjd ut. Men ibland glimtar han till, just nu ör det som att det som han tycker är kul det gör han (tex skänkelvikningar, förvänd osv medan resten som han tycker är tråkigt är han inte med på.

I vanliga fall kan kan bocka och sura en liten stund men sedan ge med sig. I nuet ger han inte med sig utan fortsätter 30-40 minuter och sedan mot slutet lossnar han och blir fin.

Han har blivit tjuriga både när man rider ut (han backar), eller tom när han hoppar men inte lika mycket.

Han skall kollas upp såklart så han inte har ont men undrar lite om ni känner igen detta? Funderar lite på om det är en reaktion på att kraven höjts, ålderstrots eller dyl. Någon som känner igen sig eller kan ge lite tips. Har testat att skippa paddocken helt och bara ridit ut men det gör honom inte mycket gladare. Kan tillägga att han är en häst som gärna testar mycket, både ridmässigt men även i hanteringen. Kan komma och hota och sparka i hagen tex, testa om han kan flytta en på gången. Från marken är det dock inga problem att få honom att gå fram, då kan han tom se riktigt glad ut.

Vill mest spåna och reflektera riktigt för jag känner att vi sitter fast. Han kanske inte alls tycker detta med dressyr är kul egentligen, kanske jag tom skulle sälja och låta honom få vara mer hobbyhäst.
 
Mitt sto betedde sig ungefär som din när hon var ung. Det visade sig att hon hade rejält ont i rygg och ena frambenet. Hon blev som en helt annan häst när hon efter ett par år var återställd. Så det är bra att du ska kolla upp honom för det beteendet är inte normalt.
Lucka till! 😊

Tack för svar.

Ja, jag vill ju kunna utesluta att han inte går och har ont.

Att jag tänker i banor som ”trots” är aty jag hört så många där hästen börjar krångel lite när man höjer kraven.
 
Tack för svar.

Ja, jag vill ju kunna utesluta att han inte går och har ont.

Att jag tänker i banor som ”trots” är aty jag hört så många där hästen börjar krångel lite när man höjer kraven.
Ja fast den borde inte bete sig så helt plötsligt bara för att du höjer kraven lite. Att gå LA dressyr är inte särskilt jobbigt. Det är en helt normal utbildningsnivå för de flesta hästar. Hästar tänker heller inte att nu ska jag trottsa utan de vill vara till lags. Det är när de av någon anledning finns hinder för hästen som den börjar protestera.
Jag tycker att du ska rida helt kravlöst i skogen tills du fått en tid hos vet.
Egentligen borde nog hästen vila med tanke på de kraftiga reaktionerna men då är det risk att du vilat bort problem som sedan inte syns hos veterinären. Så håll igång men ställ inga stora krav. Kom i håg att be vet titta hästen i munnen oxå.
Ett annat tips är att kolla upp så att sadeln är ok och passar bra. En felaktig sadel kan ställa till med mycket elände.
 
Låter som han har ont eller är obekväm på något sätt. Som sagt kolla utrustning men tänk även igenom foder, utevistelse, andra förändringar som kan ha skett. Att vissa påstår att hästar kan "trotsa" är i min mening bara att man förmänskligar hästen, den har sina skäl till varför den gör som den gör.

Håll oss gärna underrättade hur det går hos vet!
 
Har du fått sadeln kollad nyligen av en duktig sadelprovare?

En häst som gått från LC till LA på ett år och dessutom är hyfsat ung kan ju ha ändrat sig så pass mycket att sadeln inte längre passar. Inte ovanligt att hästar som får ont i ryggen av sadel som inte passar längre beter sig så.
 
@Emine jag håller med övriga. Det är något som felas med hästen och den gör det inte pga dålig arbetsmoral etc.

Jag hade omgående velat göra en grundlig veterinärkontroll av hästen på klinik.
 
Kolla först om hästen verkligen är frisk. Kolla därefter upp om utrustningen fortfarande passar liksom allt annat runt hästen.

Du frågar efter erfarenhet av hästar med liknande beteende. Min första är en häst som började sura vid hantering, hämtning i hage etc och hon hade en griffelbensfraktur. Den andra en snäll och mild häst som började trilskas vid sadling och sluta stå still vid uppsittning, sadeln passade inte längre och jag hade inte sett det.
 
Visst händer det att hästar protesterar när kraven höjs, då är det ryttaren som behöver hjälp och träning.

Men innan dess måste man utesluta smärta och obehag. En ordentlig klinik-koll, tandkoll, sadelkoll, gå igenom fodret, utevistelse mm.

Hästar trotsar inte.
 
Alltså, i såna här avseenden så bara älskar jag buke :love::love::love::love::love:

Ingen pratar om trots, alla är överens om att smärta är det mest troliga och det som ska kollas upp först av allt! Det är så underbart! Det är synd att det inte går lika fort i resten av världen!

Jag själv säger givetvis samma sak, troligen är det smärta som är problemet. Hittills har jag inte haft en enda häst som har protesterat ordentligt av någon annan orsak än just smärta. Åringen som var knepig att lyfta bakbenen på, röntgade och hittade fynd. Hästen som stegrade och bockade, artos. Hittills har det aldrig slagit fel.
 
Äger en 8 åring jag haft i snart 3 år. Tanken var allroundhäst men vi fastnade för dressyren och har sen ett år tillbaka gått från LC till LA. Han har väldigt lätt för sig och är stadig så det har på det viset varit en ganska enkel väg trots min totala orutin.

Men i sommar känns det som han ledsnat helt. Han vill inte gå fram, stannar, surar, bockar osv. Får jag honom att gå fram känner man tydligt att det inte är någon ärlig bjudning. Sitter min tränare på honom får hon förvisso fram honom men han ser inte nöjd ut. Men ibland glimtar han till, just nu ör det som att det som han tycker är kul det gör han (tex skänkelvikningar, förvänd osv medan resten som han tycker är tråkigt är han inte med på.

I vanliga fall kan kan bocka och sura en liten stund men sedan ge med sig. I nuet ger han inte med sig utan fortsätter 30-40 minuter och sedan mot slutet lossnar han och blir fin.

Han har blivit tjuriga både när man rider ut (han backar), eller tom när han hoppar men inte lika mycket.

Han skall kollas upp såklart så han inte har ont men undrar lite om ni känner igen detta? Funderar lite på om det är en reaktion på att kraven höjts, ålderstrots eller dyl. Någon som känner igen sig eller kan ge lite tips. Har testat att skippa paddocken helt och bara ridit ut men det gör honom inte mycket gladare. Kan tillägga att han är en häst som gärna testar mycket, både ridmässigt men även i hanteringen. Kan komma och hota och sparka i hagen tex, testa om han kan flytta en på gången. Från marken är det dock inga problem att få honom att gå fram, då kan han tom se riktigt glad ut.

Vill mest spåna och reflektera riktigt för jag känner att vi sitter fast. Han kanske inte alls tycker detta med dressyr är kul egentligen, kanske jag tom skulle sälja och låta honom få vara mer hobbyhäst.

Se fetningen:
Ja - jag känner igen det. Och de gånger en häst har betett sig så, så har det varit pga smärta.

Jättetydligt i det du beskriver, en häst som förändrats i beteendet (dessutom både på bana och ute). Inte går fram, bockar osv... och blir värre. Bara att åka och kolla upp honom. Skulle nästan kunna satsa en peng på att det finns nåt som ligger och lurar.
 
Svarar alla på klump eftersom svaren ör ganska lika.

Igår tömkörde jag, då var han pigg och glad.

Han är kollad i munnen för bara ett par månader sedan. Han har en problemmun så han kollas ofta och jag vet hur han känna när han har ont där. Men denna gången är det inget sådant.

Sadeln är utprovad för ett år sedan, skall kollas igen. Tänkte även testa skritta kite utan sadel för att se om han blir nöjdare då. Bara för att se.

Inget annat är ändrat sedan detta börjat, mer än att han blir värre och värre. Jo, han har börjat komma in på natten men det har inte gjort någon skillnad. Vissa stunder glimtar han till men oftast sitter det i utom i slutet då han är hyfsat framåt men ändå inte som han brukar vara. Men eftersom han inte är synligt halt eller krånglig från marken skulle jag gissa att om det är något så sitter det längre upp alt skulle kunna vara ryggen.

Med att han är testig menar jag att han gärna ifrågasätter om han måste göra saker, kan flytta en på gången, skrämma en genom att se arg ut, ifrågasätta om han verkligen måste jobba. Men han har inte varit enveten på något sätt utan han har kollat med ett par bockar om han måste galoppera och nör jag sagt ”ja det måste vi” har han köpt läget. Men han gör inte det längre utan ger sig inte och det är som sagt inte likt honom och det som oroar mig.

Min tränare får ju fram honom, men han ser allt annat än nöjd ut och i vanliga fall är han mestadels positiv. Denne tror dock att det är jag som inte får fram honom och att han tagit över. Till saken hör att jag är lite feg... men denna gången tror jag inte det är hela sanningen. Dock blir han nöjdare om man ridit ut och sen går in i paddocken jämfört med om man börjar där.

Hur som helst, veterinärkoll är bokad. Tills dess skippar vi paddocken utan rider ut och tömkör... dvs det som fungerar/fungerar hyfsat iaf.

Uppdaterar när jag vet mera.
 
Om det fungerar bra att tömköra/longera och dylikt hade jag nog utgått från att det kan bero på ridning/sadel/ryttare el liknande.
 
Om det fungerar bra att tömköra/longera och dylikt hade jag nog utgått från att det kan bero på ridning/sadel/ryttare el liknande.

Varför skulle han inte kunna ha ont i ryggen eller vara ”låst” någonstans bak i korset tex? För det är lite så det känns när han tex travar framåt. Det känns inte ”ärligt” utan som han inte vill/kan trava på med bjudning som han brukar.
 
Svarar alla på klump eftersom svaren ör ganska lika.

Igår tömkörde jag, då var han pigg och glad.

Han är kollad i munnen för bara ett par månader sedan. Han har en problemmun så han kollas ofta och jag vet hur han känna när han har ont där. Men denna gången är det inget sådant.

Sadeln är utprovad för ett år sedan, skall kollas igen. Tänkte även testa skritta kite utan sadel för att se om han blir nöjdare då. Bara för att se.

Inget annat är ändrat sedan detta börjat, mer än att han blir värre och värre. Jo, han har börjat komma in på natten men det har inte gjort någon skillnad. Vissa stunder glimtar han till men oftast sitter det i utom i slutet då han är hyfsat framåt men ändå inte som han brukar vara. Men eftersom han inte är synligt halt eller krånglig från marken skulle jag gissa att om det är något så sitter det längre upp alt skulle kunna vara ryggen.

Med att han är testig menar jag att han gärna ifrågasätter om han måste göra saker, kan flytta en på gången, skrämma en genom att se arg ut, ifrågasätta om han verkligen måste jobba. Men han har inte varit enveten på något sätt utan han har kollat med ett par bockar om han måste galoppera och nör jag sagt ”ja det måste vi” har han köpt läget. Men han gör inte det längre utan ger sig inte och det är som sagt inte likt honom och det som oroar mig.

Min tränare får ju fram honom, men han ser allt annat än nöjd ut och i vanliga fall är han mestadels positiv. Denne tror dock att det är jag som inte får fram honom och att han tagit över. Till saken hör att jag är lite feg... men denna gången tror jag inte det är hela sanningen. Dock blir han nöjdare om man ridit ut och sen går in i paddocken jämfört med om man börjar där.

Hur som helst, veterinärkoll är bokad. Tills dess skippar vi paddocken utan rider ut och tömkör... dvs det som fungerar/fungerar hyfsat iaf.

Uppdaterar när jag vet mera.
En fd kund till mig hade en riktigt trevlig och arbetsglad häst som aldrig protesterade men var inte lika glad när dom hade börjat klättra upp i klasserna. Hästen togs till vet och visade sig ha ont i båda bakknäna. Denna häst hade aldrig protesterar eller ifrågasatt något utan gjorde snällt det ryttaren bad om men inte med samma glädje och utstrålning som tidigare.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Lutten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 771
Senast: ako
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 299
Senast: bobbbo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp